Gå til innhold
Arkivverket

[#75259] Kodingsvariable i 1801-tellingen


Gjest Øyvind Finnekåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Finnekåsa

Et søk i 1801-tellingen (Heddal, Telemark)viser at Thov Olsen, 3 år, er barn av Aslau Johnsdatter. Hvis jeg åpner kodingsvariablene kommer teksten '22 Born, 15 år og under, ikkje i slekt med' fram. Noen som vet hvordan dette skal tolkes?Aslau Johnsd Moder 47 Enke 1ste gg K 23 Andre 11 I enkjestand 1. gangThov Olsen Hendes børn 3 M 22 Born, 15 år og under, ikkje i slekt med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Kodingsvariablene er for de som ikke leter etter personer, men vil ha statistikk og befolkningsmønstre fra tellingen.Tallet først i kodingsvariablene er nummeret på variablen. Deretter kommer kodeforklaringen. For de som er vant med dette kan de derfor søke etter bare kodenummeret.Kode 22 = Barn som er 15 år og yngre og ikke i slektsskap med husbond/hovedpersonen på gårdenKode 11 = Enke for første gangKodingsvariablene er veldig nyttige når du er på jakt etter statistikk, men stort sett bare forvirrende hvis du leter etter personer. Det går fint å søke etter personer selvom kodingsvariablene er på, men det er nok fornuftig å slå dem av hvis du ikke har bruk for statistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Finnekåsa

Takk for det. Jeg ser at det blir mer uoversiktlig ja, men jeg fikk svar på det jeg lurte på. Det var nemlig uklarhet om slektskap mellom mor og barn (!), men jeg ser nå som du sier at kode 22 omhandler slektskap (eller manglende slektskap) mellom hovedperson og barn. det er avklarende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Finnekåsa

Takk for det. Jeg ser at det blir mer uoversiktlig ja, men jeg fikk svar på det jeg lurte på. Det var nemlig uklarhet om slektskap mellom mor og barn (!), men jeg ser nå som du sier at kode 22 omhandler slektskap (eller manglende slektskap) mellom hovedperson og barn. det er avklarende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det var godt kodingsvariablene kunne være til hjelp.Merk at Aslau er ikke hovedpersonen! Det er Christen Olsen 18 år som står som hovedperson. Så barna er hennes, men ikke hans. De er heller ikke gift eller oppført som noe som ligner på et par. I 1801-tellingen er nytt hushold og hovedperson markert ved en asterisk i et eget felt helt fremst.Det står også 'hendes børn' i felt for stilling i husholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.