Gå til innhold
Arkivverket

[#75261] Skifte efter Ludolph Cramer 3 maj 1758 i Bergen.


Gjest Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

På Universitetsbiblioteket i Bergen fandt jeg for et par år siden et uddrag af et skifte foretaget d. 3 maj 1758 efter Ludolph Cramer(Kramer).Det var nævnt i Johan Wilhelm Blichs: Uddrag af Bergens skifteprotokoller og var optegnet i 7de hæfte 1755-1761.7de hæfte skulle man tro svarede til skifteprotokoll C4b 1748-1760, men efter at have gennemset den aktuelle periode flere gange finder jeg stadig ikke skiftet.Leder jeg det forkerte sted ? Findes der andre protokoller end dem, der er lagt ud under skannet skiftemateriale ?Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I tillegg til skifteprotokollene finnes det skiftejournaler, som er mer omfattende, fordi de også har med innledninger til skifter som ikke gikk til utlodning. I perioder erstatter skifteaktene skifteprotokollene.Men vi ser - dessverre - at enkelte ivrige arkivbrukere i tidligere tid har skåret ut skifter av spesiell interesse. Ikke minst kan vi observere at Blich's utdrag har med atskillige skifter som nå mangler. Det forteller meg at dette har skjedd i, eller like etter, tiden for Blich's arbeid.Fra 1600-tallet er det mulig å finne skifteopplysninger som ikke er bevart andre steder i 'arvebøkene', overformynderiets protokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Tak for svar.Hvis jeg forstår dig ret, så må der altså være indledt et skifte efter Ludolph Cramer, som af én eller anden grund ikke kom til udlodning og det må findes i skiftejournalen,...med mindre nogen har 'fiflet det bort'.Er der mulighed for et opslag ?Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Er der mulighed for at få at vide, om skiftet befinder sig i skiftejournalen og hvad der evt. står ?Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Det ville jeg sikkert også have gjort, hvis det var det, jeg gerne ville vide. : )Jfr. indlæg 1 så befinder Johan Wilhelm Blichs uddrag af Bergens skifteprotokoller sig på UIB (Manuskriptsamlingen).Det jeg svært gerne ville vide er, hvad der står i originalen.Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.