Gå til innhold
Arkivverket

[#75265] Skifter i Stjørdal 1700-tallet


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Har begynt å skrive av skifter for Stjørdal og Skatval på 1700-tallet. Det er jo ikke utlagt på Digitalarkivet for Stjør og Verdal 1787-1802, og siden jeg likevel hadde mikrofilm for å se Frosta/Åsen fant jeg ut at jeg skulle ta Stjørdal og Skatval med det samme. Nå er jeg i den situasjon at registeret til skiftene er på den forrige mikrofilmen jeg hadde, og jeg hadde jo ikke planlagt å ta Stjørdal nå. Har stort sett funnet ut av hvor gårdene frem til det jeg nå har frem til ca 1795, men det er to skifter jeg ikke greier å plassere:Den 13. oktober 1793 ble det holdt registrering på gården Holseth eller Halseth eller i Størdahlens prestegjeld etter avdøe Jens Halvorsen, og hans søsken arvet: Anne Halvorsdatter 20 år, Kiersten Halvorsdatter 17 år og Karen Halvorsdatter 14 år. Finner ingen av disse under Halset i Stjørdalsboka, eller ved folketellingen 1801(mange med samme navn slik at de ikke kan plukkes ut).Det kan være Hoset i Hegra, men bygdebøker for Hegra har jeg ikke. Finner dem ikke i Halset i Stjørdalsboka. Den 20. september 1795 ble det holdt registrering og vurdering på Thilseth, som var plass under samme gard etter avdøde Marithe Arntsdatter. Igjenlevende enkemann var Peder Larsen, og de hadde sønnen Arnt Pedersen 4 år. Det er en gård Tilset i Skatvalsboka, men der var det brukere på et langt senere tidspunkt (fra et stykke utpå 1800-tallet). Finner hverken Peder eller sønnen Arnt i 1801(ingen passer aldersmessig til Arnt iallefall som skal være ca 9 år i 1801).Jeg hører selvfølgelig gjerne om det hvis de overfor nevnte ikke er fra Skatval eller Stjørdal, men fra noen av de andre stedene i Stjørdal prestegjeld. Hvis de er det så vet jeg jo at de kan utelukkes fra dokumentene med skifter for Skatval og Stjørdal.Planer er å skrive av frem til 1802 foreløbig for Stjørdal fra mikrofilm(siden dette ikke er utlagt), og så vente til jeg er ferdig med avskriften for Frosta/Åsen til og med 1823(har kommet til 1799 på Frosta/Åsen som er så langt mikrofilmen jeg har nå går). Deretter er det vel sannsynlig at jeg også tar skiftene for Stjørdal før 1786. Lager register på fornavn, med alle som er nevnt i skiftene. Prøver å få med alle skiftene, men noen er det så svak skrift på at det ikke er mulig å skrive av. Starter foreløbig på 1786 fordi at jeg stopper opp på flere av mine på midten og slutten av 1700-tallet i Stjørdal og Skatval. Håper jo at jeg skal få mer avklaring med å gå igjennom skiftene, og kanskje kan andre en dag få glede av avskriftene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder jo på å skrive av skifter for Stjørdal og Skatval fra slutten av 1600-tallet og skal skrive til 1785. Nå har jeg kommet til skifte etter Jon Sicertsen Husbygjerdet 10.juli 1748, og det er også det eneste jeg forstår. Er det noen arvinger her? Et stykke nede på høyre side starter skiftet:LenkeDet er dessverre heller ikke noe hjelp å hente i bygdebok for Stjørdal her. Ser jo at Jens Parelius nevnes flere ganger, men jeg tviler på at det var noen slektning av den det ble holdt skifte etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Anne Lise!Joen Siversen Smed Huusebyegjerdets 'gjenlevende Enke Berete Joens Datter paa den eene og hans tvende Søstre Gjertrud Sivers Datter og Ingeborg Sivers Datter boendes i Nordlands Amt, Sterbboe Husetz Creditorer paa den anden...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen hjertelig takk for hjelpen. På hvilke linjenummer er navnene nevnt? Jeg vil jo gjerne prøve å se det selv også. Jeg har stort sett ikke særlig store problemer med å lese arvinger i skifter, men dette er noe av det verste jeg har sett når det gjelder utydelig skrift(hvis jeg ser bort fra de skiftene som nesten er utvisket da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja nå ser jeg det jo, og jeg letet kun på første side og litt lengre ute ved fordelingen. Tusen hjertelig takk for hjelpen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har litt problemer med skiftet etter Ingebrigt Olsen Moxnes og kona Eli Olsdatter. Det går stort sett greit å tyde arvingene, men jeg forstår ikke om arvingene var hans arvinger eller om noen av dem var hennes? Det var jo en av dem sine farbrødre Halvor, Peder og Gunder Ingebrigtsen som arvet, og alle var døde og etterlot seg barn. Farsøster var Guru Ingebrigtsdatter som hadde vært gift med Jon Hammergjerdet(??). Var de farbrødre og farsøster til Ingebrigt eller Eli?Morbrødrene var Ole, Ellev og Mads Torstensen som etterlot seg barn, og morsøster var Ragnild Torstensdatter gift med Halvor Hemmingsen. Var det Eli eller Ingebrigt disse var morbrødre og morsøster til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er lenken til skiftet(midt på høyre side):LenkeJeg mener at det kanskje står før oppramsing av arvingene et ord som begynner på m, og det var kanskje da mannens arvinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.