Gå til innhold
Arkivverket

[#75266] Dis - forumet


Gjest Kjetil Sigvart Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Til (18)Jeg har vel ikke mer å fortelle enn hva du selv vet. Som medlem av DIS sitter du med samme tilgang til informasjon som meg.Men det er klart at oppdatert DIStreff kan bidra til å hjelpe flere da flere finner informasjon som kan være av interesse og dermed kan stille flere spørsmål til bidragsyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Er det slik å forstå min. 180 dager gammel gedcom så henger nok mitt medlemsskap i en tyyyynn tråd. Vil ikke betale full kontingent for å være B-medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Alle bidragytere til DisTreff kan gjøre oppslag. Imidlertid er er det kun de om har bidratt de siste 180 dagene som kan 'klatre' i bidragyteres trær - så vel som eget. Jeg syns ikke det er så rart at en på denne måten 'belønner' aktive bidragsytere, å kalle det for et A- og B-medlemsskap syns jeg blir en vel drøy påstand. Vi er alle tjent med, i hvert fall vi som bruker Distreff i noen grad, et frodig og livskraftig tre. Hvis alle skulle sende ett bidrag og således føle seg ferdig med gjødslingen av fellestreet, vil treet dessverre langsom dø ut. Således er det ideellt å sørge for jevnlig gjødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Til innlegg 12. Dette er vel veldig enkelt. Mener en at en ikke får det en vil ha for kr 1,10 pr dag så melder en seg selvsagt ut.Til innlegg 27. Den som yter nyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 21. Min erfaring er at hvis en virkelig vil ha tak i opplysninger så trenger man ikke hverken Digitalarkivet ell DIS-forum, og det er mye å finne fremdeles på gamlemåten på mikrofilmer av det som ikke er utlagt. Det er bare å gå inn på hvert enkelt fylkesbibliotek, og notere opplysninger om mikrofilmer, og så bestille gjennom bibliotek. Nå tar det selvfølgelig lengre tid enn om en bruker Digitalarkivet og andre forum til å få tak i opplysninger. Også mye annet slektsstoff kan bestilles gjennom bibliotek på fjernlån.Til Else i innlegg 23: Jeg foretrekker å være mest på Digitalarkiver selv om jeg er medlem av DIS. Slektsforumet er nok mest for dem som har slekt på få steder, og jeg fant en gang ut at jeg hadde slekt å se etter i 32 kommuner. Da blir det vanskelig å følge med på alle interessante innlegg som måtte komme inn selv om jeg krysser av for å få mail når nye innlegg kommer inn. Her på Digitalarkivet går jeg bare inn, og får da alle innlegg som har vært den dagen jeg søker. Men for de som har slekt i få kommuner er det sikkert enklere å bruke Slektsforumet.Har vært medlem av Norsk Slektshistorisk Forening(siden 1996 da jeg begynte med slektsforskning), og DIS-Norge siden 2000, og er godt fornøyd med begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei Anne LiseBruker du de muligheter slektsforum har. Oppe på siden er det jo en søkeknapp hvor du (etter innlogging) kan få opp Innlegg siden sist innlogget, innlegg siste døgn, dine egne emner og noe andre muligheter. Dette kommer jo frem på en enkel måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det kommer opp at en kan søke, men når jeg søker på noe i Slektsforumet så kommer det opp alt mulig annet enn det jeg er interessert i. Jeg har aldri funnet noe søkeknapp hvor en kan få opp alle innlegg for siste døgn. Uansett så er jo det mye mer tungvint å møtte søke opp innlegg, enn her på Digitalarkivet hvor jeg bare kan gå inn og få opp alle nye innlegg med en eneste gang uten å tenke på å måtte søke etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Jeg har faktisk ikke tenkt over det før, men kontigenten er lik enten du leverer bidrag til Distreff eller ikke. Er man medlem et sted bør det ikke være særordninger. Min utmeldelse kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Nei glem 'søk' Når du logger deg inn på Slektsforum så kommer det opp i fjerde linje (på det første hvite feltet) 'Vis nye emner siden sist pålogget. Trykk på VIS og så får du opp alle emner siden sist pålogget. Om du ønsker andre valg så kan du bruke pilen fremvor VIS og få frem flere måter hvordan du vil gå inn på slektsforumet. Blant annet Se dine egne emner, emner siste uke osv. En behøver ikke søke. På denne måten har en oversikt både på den ene og den andre måten. Veldig enkelt og brukervennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det noe jeg ikke riktig forstår her.DisTreff er altså en 'bank' hvor man kan gjøre et 'innskudd'. Dette kan være sin egen gedcom-fil, for eksempel sitt eget slektstre. Er det riktig forstått?Hvis jeg oversender mitt komplette slektstre i dag så vil altså jeg kunne 'klatre' i mitt eget og andres tre i 180 dager, men da er det slutt hvis jeg ikke gjør nye 'innskudd'.Hvis jeg har arbeidet i over 20 år med mitt eget tre og da generøst velger å dele dette med andre er det da riktig at DisTreff skal bestemme at nok er nok etter 180 dager så da stenges kontoen?Hvis dette er riktig så skjønner jeg ikke at noen velger en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Nei DIStreff er ikke en bank. I en bank får en ikke tilgang til alle andres innskudd om en har noen kroner på konto.Mot å yte et lite bidrag (en del av eller hele sitt slektstre) så får en tilgang til arbeidet hundrevis av andre har holdt på med. Kanskje folks livsverk.Sitt eget slektstre kan en klatre i uansett vil jeg tro om en har et slektsprogram.Vil jeg forandre på ting i lag/foreninger jeg er medlem av tar jeg ellers den debatten internt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Rett det Lars Ove. Det blir jo A og B medlemmer som betaler samme kontingent men som etter 180 dager siden siste insendt gedcomfil ikke får full tilgang. Mitt medlemsskap faller nok ut nå hvis dette ikke kan endres. Forskjellen burde nok heller være mellom de som IKKE har sendt inn noe og de som har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

DisTreff er en type bank. Fra Caplex:'Databank er en ajourført samling data om et bestemt emne, ofte synonymt med database. Informasjonene i en databank er lagret i en datamaskin og kan f.eks. hentes ut av brukerne via datanett.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og for de som synes denne praksisen er en uting, så kan jeg legge ut gedcom-filer på min server helt gratis. Jeg har 40 GB ledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Uansett hva dere måtte mene om DIStreff hjelper det ikke å klage her inne, Hans og Berit. Dere kommer ingen vei, og vil sådan uansett bli skuffet. DIS-Norge har ingen mulighet til å sitte her og følge med på hva medlemmer måtte synes og mene. Ønsker dere forskjell, så poster dere dette under medlemsforumet i Slektsforum. Om 180 eller 360 dager er det beste for å få medlemmer til å fornye sine bidrag, slik at tjenesten holder seg oppdatert, det har ikke jeg noe svar på. Men så lenge DIS-Norge ikke hører noe fra medlemmene blir det nok værende på 180 dager.Hva Lars Ove skal med andres GEDCOM-filer lurer jeg sterkt på. DIStreff er ingen form for sikkerhetskopi. Man får en liste over personer andre slektsforskere som har bidratt har i sine slektstrær. Det er hovedpoenget, å komme i kontakt med andre slektsforskere og utveksle data. Aldri i verden om jeg ville lagt min fil full av personlige notater på en server jeg ikke har kontroll på. Dessverre Lars Ove, heller DIStreff enn wangensteen.net for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Det var ikke ment som en klage, jeg bruker ikke Distreff. Det var en kommentar til at man har særordninger for noen medlemmer, noe jeg ikke vil være en del av. Jeg er nå utmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Man må gjerne mislike en praksis ved en tjeneste, men man bør i det minste vite hva tjenesten går ut på - ellers virker det hele altfor dumt. Når man bidrar med sine slektsdata til Distreff vil man få muligheten til å klatre i trærne der i 180 dager (ca.1/2 år). Når tiden er ute kan man sende inn de samme slektsdataene og få nye 180 dager. Verre enn det er det ikke. Dette er trolig gjordt for å holde basen aktiv. Man kan fortsatt søke i Distreff om det er gått mer enn 180 dager siden siste bidrag - men altså ikke klatre. Distreff's grunnleggende ideologi er at slektsforskere som jobber med samme personer kan knytte kontakt med hverandre og velge å utveksle data, eller bare jobbe sammen om de samme slektene. Kanskje treffer man en fjern slektning på denne måten? jeg har i hvertfall truffet flere.Du tror kanskje du er generøs, Lars Ove, når du tilbyr lagringsplass på eget nettsted. Jeg vil på det sterkeste fraråde å nyttegjøre seg denne 'generøsiteten' fordi det er en stor forskjell mellom en organisasjon og et 'enkeltmannsforetak' hva stabilitet og seriøsitet angår. En organisasjon er bundet opp av lover og regler og kan ikke skalte og forvalte slektsdataene som en selv vil, noe du som privatperson kan gjøre - akkurat som du selv vil med.For ordens skyld: jeg er kun et vanlig medlem av Dis, som har bidratt til Distreff - funnet slektninger og nyttige slektsopplysninger via den, og har tenkt til å bidra ytterligere til Distreff når 'mine 180 dager' er omme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg ser at noen her er skeptisk til wangensteen.net, og noe av årsaken til det er nok uvitenhet, og da bør man ikke uttale seg på den måten som Henning (42) gjør.Alt innhold på mitt nettsted er sikret for framtiden av en slektshistorisk forening som har en mye lengre historie og tyngde enn Dis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Jeg tror du skal holde deg til topic her jeg Lars Ove, ikke drive propaganda for eget nettsted. Det er ikke første tråden, i så fall, at du forherliger eget nettsted. Å diskutere en avtale du har inngått med SHF blir helt feil i forhold til innholdet i tråden forøvrig, jeg kunne ha sagt mye om den - men gjør det ikke, i respekt for de andre leserene, trådstarter og ikke minst i respekt for å velge å beholde en god takt og tone her.For min del tror jeg jeg har forklart nok om hvordan jeg oppfatter Distreff som en tjeneste, tilrettelagt av DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg støtter Henning i det han sier om å sende fra seg sin GEDCOM. Skal jeg sende den fra meg, er nok den behandlingen som går via DISTREFF den til i dag beste løsningen.Men hvorfor skal jeg sende gedcomen til andre for at de skal oppbevare den?Sikkerheten ivaretar jeg selv.Og DISTREFF og DIS bruker jeg som kontaktforum mot andre slektsgranskere som driver med samme slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Til 41Jeg vil på det sterkeste ta avstand fra at en har særordninger for noen medlemmer.Distreff er et av tilbudene til DIS. Det er mange flere. Om jeg ikke benytter meg av alle så betyr det ikke at andre har særfordeler fremfor meg.Når jeg er med på turer i DIS-regi så bidrar jeg med min del av kostnadene. Men jeg har ingen særfordeler i forhold til dem som ikke er med på turen.Annerledes er det ikke med Distreff, en bidrar og får bli med på turen.Men om en bare benytter seg av de medlemstilbud som er tilgjengelig og 'gratis' for alle så behøver en jo ikke være medlem :-)Og om jeg mener det er noe galt med organisasjonen? Ja så viser jeg til innlegg nr 40 til Per Olav om fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HenningHva er SHF?Og hvilke propaganda? Jeg driver et nettsted med kun utgifter, og at jeg tilbyr andre muligheten til å publisere materiale irriterer tydeligvis deg, men det sier mer om deg enn om meg.Topic er DIS og den politikken de bedriver. Mange har kritisert den, og mange forsvarer den. Det er sånn det skal være. Hvis du leser mine innlegg i denne tråden vil du se at jeg ikke har kritisert. Jeg har bare stilt spørsmål ved noe, og jeg har gitt uttrykk for min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Berit (33,41): Det du skriv er direkte usakleg....Alle medlemsorganisasjonar har tilbod som du må gjere bruk av for å ha nytte av dei. Som DIS-medlem _kan_ du ta del i DIStreff. Det stiller deg på likefot med alle andre medlemer.Dersom du (som meg) av ein eller annan grunn vel å ikkje delta i DIStreff, så er det ditt (og mitt) val. Men det inneber ikkje noko skilje i A- og B- medlemskap. Tvilar på at du kan finne ein (stor) medlemsorganisasjon der alle medlemer er med på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Alle medlemmer har adgang til Distreff og til alt.At noen som er flittige til å bidra med oppdaterte data, bør honnoreres, synes jeg som medlem er helt greit. Det gjøres ved at det ble gitt en ekstra mulighet.Alle medlemmer har mulighet til det samme, men da må de yte noe mer. De lager en gedcom og sender den til DIS. Det som her ytes, har også andre glede av, men i noe redusert form.Det viktigste er jo at Distreff har oppdaterte data. En Gedcom levert for 5 år siden, er sikkert bra, men er sikkert mulig å sende inn i en mer oppdatert utgave til Distreff. Dette gir jo de som søker bedre muligheter til å ta kontakt med bidragsytere og bidragsyter får også bedre og mer korrekte tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Lars Ove Wangsteen (47)Først av alt skal jeg beklage at jeg er nødt for å bli off-topic, men det skyldes at du var offtopic og spurte...Det henger ikke på greip det du sier Lars Ove; du skjønner ikke hvorfor DIS har eget forum, når det finnes et DA-forum. Nei, jeg skjønner heller ikke hvorfor du må opprette et eget nettsted for publisering av materiale når det finnes et Digitalpensjonat.Du mener hjemmesiden din er sikret ved en avtale med en slektshistorisk forening - ja, så lenge DU ønsker at avtalen skal vare. Ett pennestrøk fra deg og siden din er utilgjengelig for andre. Man har sett, fler enn en gang her på forumet, at du 'klager' (ditt eget utsagn) over manglende tilbakemeldinger til nettstedet ditt og vurderer nedleggelse. Jeg iler til å nevne at jeg i gjeldene tråd sa at jeg opplevde nettsiden din som et positivt innslag. Jeg er mer enn betenkt over at folk sender inn slektsdataene sine til en privat drevet nettside, det være seg din, MyHeritage, Geni eller hva de nå alle heter. Dette fordi jeg ønsker at folk skal ha nogenlunde kontroll over sine egne slektsdata. Å bidra til Distreff er noe bedre, i og med man sender inn slektsdata (kopi - for den som ikke vet) til en organisasjon hvis eksistens og forvaltningsmessige forordninger er ivaretatt av lover og regler - så også av Datatilsynets lov om personvern. En organisasjon er underlagt disse lovene - ditt private nettsted er det ikke. Propaganda bortfaller ikke selv om du hevder; 'Jeg driver et nettsted med kun utgifter'. At jeg finner det irriterende at du har tilrettelagt for andre, deres ønske om publisering har jeg vel i klare ordelag redgjort litt ovenfor i dette innlegget.Når det kommer til å vurdere hvilket ståsted du har inntatt mht DIS og tilhørlighet til denne, viser jeg bare til endel andre innlegg du har skrevet. Du har en tensens til å dukke opp hver gang det er noen andre som tar opp sine negative opplevelser ved DIS, eller tjenester i DIS de ikke helt forstår. Jeg har på ingen måte som mål å prøve og stoppe ditt korstog.Slekts-Norge, om jeg for si det slik, er best tjent med samarbeid - ikke splittelse, noe SHF, DIS og ikke minst Arkivverket er klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.