Gå til innhold
Arkivverket

[#75269] Noget Tyrholm familie med tilknytning til Frederikstad fundet i Danmark i 1764


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

HejSe indlægget her nedenunder, som jeg tillader mig at lægge ind her også. Har lagt det ind under en anden gruppe med Tyrholm slægt igår. Men er bange for at det måske bare vil forsvinde i mængden.Carsten Friis Fischer, Viborg, 16.1.2010 15:29 (28) Hej I et skifte på Landsarkivet i Viborg så jeg det her idag.Voldum sogn, Randers Amt.En skoleholder dør i 1764 og han er da 36 år gammel.Hans navn er Niels Iversen Tyrholm. Han er ugift.Han må være født ca. 1728.Længere inde skiftet opremses hans søskende som eneste arvinger. 1. Henrich Iversen i Norge, 39 år. Auctionsdirektør. 2. Magdalena Sophia Henrichsen, 36 år. Enke efter justit- sråd Braunmann. 3. Hedevig Dorothea Henrichsen, 43 år, Ugift. 4. Hans Henrichsen, 37 år. 5. Johan Richard Henrichsen, 26 år.Og som skiftet siger 'Brødre og søstre til afdøde'Jeg mener, at der ved nr. 2 Magdalena Sophia (eller var det nr. 1 Henrich) stod at vedkommende var bosat i Frederikstad ?Nogen som kan placere denne gren af slægten, hvis den da har tilknytning dertil ?mvhCarsten Friis Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Du vil finne ein del om Tyrholm i Skifteregisteret for Drammen 1679-1819 i Digitalarkivet [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=sk06021682&gardpostnr=1374&personpostnr=7544&merk=7544#ovre>LenkeFar til skoleholderen må vere prokurator Iver Nielsen Tyrholm, og farfar er handelsmann Niels Iversen Tyrholm, Bragernes, død 1738. Handelsmannen har eg i min database Lenke Han var først gift med Anne Wiel (1685-1706) som var ei datter til min ttttt-oldefar Mads Wiel, så blei han gift med Bodil Røyem (1686-1713) som var ei svigerinne til Mads Wiel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

HejTakker for dit indlæg.Ja. Niels Iversen Tyrholm arbejder jeg jo også lidt med her for øjeblikket. Han var vist gift 4 gange. Nr. 4 var hende jeg arbejder med Dorthea Heinsdatter Friis.Det er så bare mærkeligt, at skoleholderens søskende hedder Henrichsen til efternavn.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Jeg har noen opplysninger om Tyrholm-slekten fra Fredrikstad i Østfold. Mads Nielsen Tyrholm var trelasthandler i Fredrikstad og blant flere som jobbet seg opp i den unge byen Fredrikstad, grunnlagt av Fredrik 2 i 1567 etter at Sarpsborg (Borg) ble ødelagt ved bybrann noen år før. Mads Tyrholm kjøpte ca. 1657 storgården Lekum i Eidsberg, trolig på grunn av fossen på gårdens grunn. Fossen kunne utnyttes til mølle eller sag. Mads Tyrholm ble gift med Daarthe Jørgensdatter Holst, datter av fogden Jørgen Nielsen Holst på Herseter i Trøgstad. Da Mads Tyrholm kom i økonomiske vanskeligheter, måtte han låne penger av svigerfaren. Mads hadde problemer med å betjene lånet, men svigerfaren var nådeløs. Imidlertid døde begge herrene i 1676, og Lekum ble overtatt av andre i Tyrholm-familien. I 1713 ble Lekum overtatt av Ole Hansen Holst/Herseter, Jørgens sønnesønn. Du vil finne mye om Tyrholm-familien i Fredrikstad bys historie. Jørgen Holst er en av mine aner. Min kones familie er fra Porsgrunn, som i likhet med Fredrikstad hadde stor trelasteksport i det altuelle tidsrom. Det dukket opp en Tyrholm der også. Jeg har ikke data om denne tilgjengelig i øyeblikket. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Carsten - Mads Nilsen Tyrholm (4)var sønn av Nils Lauritsen Tyrholm,trolig den første Tyrholm i Fredrikstad. Han døde 1663.Han var tolder,borgermester og lagmann.Han giftet seg med Else Madsdatter,datter av borgermester Mads Madsen(død 1620)Nils L Tyrholm hadde en bror Mads Lauritsen Tyrholm,gift med Karen Madsdatter.Et lite utdrag av Fredrikstad bys historie bind 1 1567-1767.Til innlegg(1)Iver Henrichsen Stabel,kjøpmann(død 1763).Han var gift med Gertrud Hansdatter Tyrholm,de fikk 10 barn.To er nevnt:Hans Henrichsen og Magdalena Sofia,gift med Poul Brauman,sorenskriver og auk.direktør.Gertrud var datter av Hans Larsen Tyrholm,som var gift med Magdalena Eriksdatter Stabel(død 1740).Magdalena E.fikk 4 sønner og 5 døtre.Det er ellers mye Tyrholm i Fredrikstad. se Fredrikstad MIN 1717-1731 og 1750-1804.Barn av Iver Henrichsen og Gertrud Hansdatter Tyrholm,funnet i:MIN 1717-1731.Hans Henrich 04 05 1720 - Nils 28 08 1721 - Christoffer oktober 1722 - Helvig Dorethea 22 10 1723 - Hans henhrich 28 04 1726 og Magdalena sofie 23 09 1728. Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej Fredrik, Karl og GunnJamen. Det er jo fantastisk.1000 tak skal I have.Så tror jeg, at jeg nu kan placere denne del af Tyrholm slægten.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.