Gå til innhold
Arkivverket

[#75278] Bestemors hemmelighet - en sønn født i Trondheim


Gjest Maya Lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maya Lillemoen

Min bestemor Marie Emilie Lindseth står oppført med en tidligere barnefødsel når min far blir døpt. Jeg visste at hun var tjenestepike i Trondheim før hun reiste til Oslo.Finner sønnen Arne f. 23 mars 1915 i Vår Frue kirke i Trondheim: LenkeDer står fødselsår for oppført som 1884, men bestemor er født i 1893. Ifølge folketellinga 1900 er det ingen som er født med dette navnet som er født 1884 og finner at dette må gjelde min bestemor.Det står nevnt i kirkeboka at presten har meldt til faderen via E.E. Dahls stiftelseSå mitt spørsmål er om hvordan kan jeg følge sporene til denne Arne videre? Takknemlig for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Det første jeg ville gjort var å søke i kirkebøkene om en Arne født på denne datoen,ble konfirmert i noen av kirkene i Trondheim ca. 1929-1930.Men han kan jo eventuelt være adoptert bort til en annen plass i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Arne er innført uten nummer i Vår Frue kirke og meldingen kommer fra presten ved E.C. Dahls stiftelse. Det ligger ikke ute skannet kirkebok over døpte ved E.C. Dahls stiftelse i 1915 her i DA, så det beste vil være å ta kontakt med Statsarkivet i Trondheim for å få dem til å slå opp en evt. dåp i E.C. Dahls. Da vil du i så fall få navnet på barnefaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei MarianneDa skal jeg ta kontakt med Statsarkivet i Trondheim om de har noe info om Arne.Anne kom med forslag om søk etter konfirmerte, og jeg tar for meg disse kirkebøkene i Trøndelag nå.Tusen takk til dere begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Karin Det var akkurat den jeg fant først, men kommer nok ikke videre med denne dessverre. Jeg får bare lete videre, men tusen takk skal du ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Finner ingen jeg heller. Har nå søkt igjennom konfirmerte i Sør og Nord Trøndelag, men finner ingen der heller.Sjekket døde i Vår Frue Kirke, men finner ikke noe der heller. Tror nok at Statsarkivet er løsningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dette kan vera Arne, kanskje?LenkeTa kontakt med krk.vergen i Levanger, dersom dei har sperre (nokre har det, nokre ikkje)på å oppgje namn på festar, så skriv eit brev, med eit frankert brev inni, så fyller dei ut namn/adresse og sender.Dersom dei _ikkje_ har sperre så kan du ta kontakt med festar, og kanskje få vita om denne Arne er den du leitar etter.Lukke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Mariann Dette er nok ikke 'min' Arne. Flott at du oppklarte dette Tommy.Jeg vet at bestemor reiste fra Mo i Rana etter konfirmasjonen sin i 1908 til Trondheim (vet ikke eksakt når). Men når hun reiser fra Trondheim til Oslo har jeg heller ikke funnet ut. Finner henne i folketellingen for Aker (Oslo) i 1925 Hun gifter seg i 1927 og far blir født i 1928. Utrolig at hun holdt på denne hemmeligheten i hele sitt liv. Men dette er jo essensen i slektsforskning, utrolig hva men oppdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I adresseboka for Oslo 1955 er det en Arne Lindseth som er arbeider ved Renholdsverket og bor i E.Griegs alle'8 sammen med fru Else Lindseth. Kanskje en kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Har sjekket gjennom Adresseboken for Trondheim 1914 og 1916 men har ikke funnet noen Marie Emilie Lindseth i Kalvskindsgaten 2 som hun bor i når Arne blir fødtKanskje tjenestepiker ikke nødvendigvis ble registrert her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Kalvskinnsgata 2 - http://www.kcj.no/Fra Trondheim adressebok 1914: Kong Carl Johans Arbeidsstiftelse Telefon 265. Kalvskindsgt. 2, er oprettet væsentlig ved forskjellige Gaver av Kong Carl Jonan. Den staar overensstemmende ne ed Rescript av 25. Mai 1818 § 2 under samme Bestyrelse som Fattigvæsenet i Trondhjem. l Stiftelsen optakes til fold Forpleining arbeidsdygtige Mennesker der begjærer Hjælp av Fattigvæsenet. Indtæg- 'terne av deres Arbeide tilfalder Stiftelsen, men de forpleies i et og_ alt av denne. Stiftelsens av Fattigkommissionen valgte Inspektion bestaar for Tiden av: Rosvold, A,, Fnldmægtig, llevolden 3 c Langsett, A. J., Vognfører. Frostaveien 5 Hansen, P., Direktør, Elvegt, 10 Stiftplsens Eiendom utgjorde ved Utganr gen av 1912 Kr. 82,922,17. Kasserer: Tvete, B, M., Waisenhuset Bestyrer: Risan, S., bor i Stiftelsen Portner: Fosland, P.,.bor i.Stiftelsen Læremoder : Lindboe, Thora, Enkefru, bor i Stiftelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Tommy Tusen takk for oppklaringen, da skjønner jeg at hun ikke står på noen adresseliste. Gurimalla for en skjebne, men heldigvis finnes denne stiftelsen den dag i dag.Har søkt etter utflyttede fra Trondheim, men der er det lite å finne. Vet noen hvor jeg kan lete etter utflytta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

(1) - det var då ein veldig merkeleg praksis å konsekvent utelate namnet på far på desse 'uekte' borna. Namnet må då vere kjent når det kan stå at det er meldt til faderen, eller ikkje meldt fordi opphaldsstaden er ukjend. Ein prinsippfast prest som ikkje likar å høyre om utanomekteskapelege forhold, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Navnet på barnefaren står sannsynligvis i kirkeboken for E.C. Dahls stiftelse, hvor Arne ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Åse Nei det skal ikke være lett. Nå som jeg har fått så god hjelp her, så stopper det opp.Jeg har sendt en e-post til Statsarkivet i Trondheim Marianne og håper på hjelp derifra. Men det er lang ventetid ca 15 dager. Skulle ha bodd i Trondheim akkurat nå føler jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Finner ikke Arne død i Trondheim, mulig han ble adoptert. Jeg leser i denne linken: Lenke om adopsjonslovene fra 1917; 'barnet visste hvem som var biologisk familie. Hvis dette var tilfelle har bestemor skjult dette utrolig godt for hele familien, for vi visste ingenting.Jeg vet lite om dette emne, og lurer på om det finnes noen 'adopsjonskontor' eller er det Statsarkivet som er rette instans for slike opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.