Gå til innhold
Arkivverket

[#75278] Bestemors hemmelighet - en sønn født i Trondheim


Gjest Maya Lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Det er maksimum 15 dagers ventetid. Det går ofte langt fortere. Jeg ville tippe at et såpass spesifisert kirkebokoppslag blir besvart i løpet av noen få dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Gurimalla her er det bare å smøre seg med tålmodighetJeg får nok bare vente Per Helge, men ventetiden blir nok lang, når en er så spent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Hei. I første innlegg skriver du at du går ut fra at det er rett Marie Lindseth da du finner bare en i FT 1900 og denne ble født i 1884, mens din bestemor ble født 1893. Du nevner ikke hvor hun ble født. Det er en Marie Lindseth som var født 1893 i Vågan som bor i Rombaksbotn/ Ankenes i 1900. Kanskje det er feil Marie du leter etter her ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

(28) - Nei. Du leser innlegget feil. Hun skriver at det er ingen som er født i 1884 som finnes i FT1900 med dette navnet(altså Marie Emilie Lindseth). Grunnen til at hun skriver det, er at det i lenken i innlegg (1) er oppført fødselsår 1884 på Marie Emilie Lindseth, men dette er feil, da hennes bestemor ble født i 1893. Så konklusjonen er at det er 'hennes' Marie Emilie Lindseth som er oppført som mor til Arne født 15.03.1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det er ikke sikkert det er til å stole på,men i rubrikken ved siden av under spørsmålet om hvor mange av disse barna som lever nå, så står det 0. Du har sjekket om Arne kanskje døde som veldig ung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Det som står i kirkeboka er at dine besteforeldre hadde ett barn fra før som var død da din far ble født. Dette barnet var født i ekteskapet. Ellers ville det stått at det var hennes (a - hans, b - hennes). Du får lete i årene før din fars fødsel on du finner noen andre barn.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ser ikke ut til at presten benyttet seg av a,b eller noe annet tegn så jeg tror nok dette første barnet er født utenfor ekteskap, de ble jo viet i 1927 og kan ikke ha rukket å få barn før denne her i ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Vet ikke om du har denne? Lysningen fra 1927. Kildeinformasjon: Oslo fylke, Paulus, Lysningsprotokoll nr. 4 (1926-1932), Lysninger 1927, side 26. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Vigdis Ja dette har jeg funnet tidligere. Jeg vet mye om min bestemor, men mangler tiden mellom 1908 og 1924.Bestemor fortalte meg en gang om at hun reiste sammen med ei venninne til Trondheim og senere til Oslo. Forloveren til bestemor ved vielsen har jeg ikke klart å spore, men finner den ene fadderen, (Alfrida Lønseth)til dette barnet her i 1900, som jeg vil tro hun traff i Trondheim når hun var tjenestejente der: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Statsarkivet hadde ikke denne kirkeboken, men kirkeboken ligger enda hos Nidaros domkirke og Vår Frue menighet. Der fikk jeg disse opplysningene:Iflg kirkebok for E. C. Dahls stiftelse er Marie Emilie Lindseths sønn Arne døpt 12. april 1915. Som far står oppført Marius Thun, Kristiania, f. 1884, men i anmerkningsrubrikken står 'har protesteret mot patersiktelsen' (det siste ordet litt vanskelig å tyde, men det står i hvertfall 'har protesteret'). Det står ikke noe i kirkeboken om evt adopsjon.Jeg finner en Marius i 1900 tellinga: LenkeHvordan kan jeg komme meg videre? for å finne mer om Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermund Pedersen

Takk for telefonpraten.Det står i kirkeboka ved din fars dåp at 0 barn fra tidligere lever. Det er også klusset på tallet 1, noe som tyder på at det kanskje har blitt skrevet 0 først og etterpå er det endret til 1. Hilsen Hermund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Hermund, ja takk det samme. Flott med nye opplysninger om søskene til bestemor. Jeg har tenkt mye over denne endringen i kirkeboken. Jeg tror hun har funnet det riktig å fortelle sannheten til presten i ettertid. Merkelig at hun aldri fortalte noe om seg selv, sin familie, barndom o.l.Jeg har sjekket litt i DIS-treff og finner da en Marius Thun, men har ikke klart å spore opp hans dåp.Om bestemor leverte barnet sitt til et barnehjem, adopsjon eller fosterforeldre aner jeg ikke noe om. Fantes det evt. noen barnehjem i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Dåp til han som er funnet i FT 1900 innlegg (39) Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Verran i Ytterøy, Ministerialbok nr. 744A04 (1882-1904), Fødte og døpte 1883, side 6. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3813&idx_id=3813&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Rudolf Marius Thun giftemål Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Egge i Steinkjer, Klokkerbok nr. 740C03 (1915-1927), Ekteviede 1919, side 93. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDis gravminner - Marius Rudolf Thun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Du verden hva du har funnet ut Tommy. For meg så ser det ut som det er to Marius'er Thun som er født i 1883. Det var da utroligUff for ei nøtt dette er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Marius Thun,Kristiania ved barnets dåp. Mulig han kan finnes i adressebøker og komm.folketellinger på Oslo byarkivEllers er det en kilde på Riksarkivet,'Folkemengdens bevegelse' fra Statistisk Sentralbyrå.Fødte barn 1915 Kan jo være verdt å sjekke der også hva som står når fødselsmeldingen ble sendt inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Tusen takk til dere som følger meg her.Denne Marius Thun som Anne og Carsten har funnet er nok den riktige personen. Jeg har fått tips om at Marius Thun er født 19 aug. 1883 og død 5 apr. 1979 i Oslo. Jeg har ikke klart å spore ham på gravminner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Maya Lillemoen

Sendte en forespørsel til Trondheim Byarkiv og de har gitt meg informasjon om at bestemor oppholdt seg på fødselstiftelsen 24.03.1915 - 03.04.1915.Arne ble ikke født på E.C.Dahls Stiftelse men i Marie Lindseths hjem i 2. etage i Nidarø gate 54 den 23.03.1915.Da Marie ble utskrevet den 3 april dro hun med sin sønn til Kong Carl Johans Arbeidsstiftelse.Kjenner noen til disse plassene?Byarkivet har sjekket om Arne ble plassert på landet og i byen, men det var negativt.Fra Brevjournalen fra Bidragsfogden står det nevnt:Ansøgning fra pike Marie Emilie Lindseth paa Karl Johan stiftelse om bidragsresol. paa Marius Thun f. t. ved O. Gravenes entreprenørforretning, Akersveien 15, Kristiania for deres utenfor ægteskap avlede barn 'Arne' f. 23/3-1915Videre står det at den 11 november 1915 er utferdiget en farskapsresolusjon av Buskerud Amt, men farskapet er benektet den 23 november 1915 samme år. Videre står det 27 november 1915 med. Lier LensmandUtrolig at denne Marius Thun har oppholdt seg her i Lier Da er vel Buskerud fylkeskommune neste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.