Gå til innhold
Arkivverket

[#75278] Bestemors hemmelighet - en sønn født i Trondheim


Gjest Maya Lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maya Lillemoen

Hei Hanne LineDette var supert, tusen takk. Jeg finner ikke Alfred innflytta til Hurum, men finner vielsen hans med Mathilde Eriksen den 7 sept. 1907 i Hurum, se nr. 11: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Angående Hans Bernhard Skogens beggravelse i Øvre Eiker 22.12. 1993: Jeg ville kontaktet Drammens Tidende og evt andre lokalaviser/bibliotek for å få gjort et oppslag etter dødsannonsen til begravelsen. Finner du den, og det burde være godt mulig, så har du jo navn på etterkommerne, som kanskje kan hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Maya! Tror jeg har en opplysning ang. Hans Bernhard Skogen,Kan du legge inn e-postadressen din?Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har navn på 3 personer i nær familie med Hans Bernhard Skogen ,så hvis du legger inn adressen så får du opplysningene. Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Ann-MarySer du har funnet min e-postadresse og jeg har mottatt informasjonen du har sendt meg, og vil jobbe ut i fra dette. Så tusen hjertlig takkMin e-post: mayali@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Kikker litt i gamle aviser fra Nordlands Avis II (Nasjonalbiblioteket, digitale aviser) og februar 1951 dag 16 side 3 finner jeg en dødsannonse for Albert Lindseth Bardal, og til slutt står det; På familiens vegne: Arne Lindseth. Lenke Er det noen som kjenner til denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Kanskje verdt å ta en telefon til en person med samme navn i Leirfjord ??? Kan jo være at vedkommende vet noe iallefall,din bestemor hadde jo tilknytning til dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Den Albert Lindseth du fant i avisa er nok den samme som 1900 er på Lindseth i Næsne,Nordland,f 1871. Han har en sønn Arne Lindseth f 1899.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Anne J og Else KariDa er dette feil Arne. Tusen takk for all hjelp så langt. Jeg får bare lete videre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Det har ikke kommet frem noe mer nytt angående Arne, men vil nevne at familien til Marius Thun og Inger som han giftet seg med har jeg funnet etterkommere og fått positiv tilbakemelding. Denne Hans Bernhard's familie har jeg også fått kontaktet og har nå koblet disse tilhverandre. Takket være all hjelp her på brukarforumet har vi fått dette til. Dette må jo være spennende for begge disse familiene.Men så er det min Arne da som jeg leter forgjeves etter. Det nærmeste jeg har funnet er en Peter som er født og døpt på samme dag som Arne, men det står ikke nevnt at han er født i Trondheim. Dåpen er stadfesta i kirken 30/5-1915, men dette er jo bare en tankese nr.16: Lenke Jeg lurer på om barn som ble adoptert, skiftet de navn når adopsjonen var startet? Eller brukte man normalt barnets navn som de biologiske foreldrene døpte barna sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Hei. Ja,det virker jo litt rart dette,se på dåpsdato ved konfirmasonen :Det står 2 datoer,12.04 (Arne ble døpt den datoen) og 30.05 (mulig dato når adoptivforeldrene døpte ham og ga ham nytt navn?? ) Vet ikke helt hvordan det fungerte med adopsjoner på den tiden,men vet at de som f.eks. nå adopterer fra utlandet mange ganger gir barna nytt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Mo er eg sannsynlegvis på veldig tynn is, men eg meiner det har vore heilt vanleg å velje nytt namn. Det skal passe med oppkalling, tradisjon, sosialt lag og familien elles, t.d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Ja,beklageligvis ser det ut som det ble bomskudd ! Som dåpen viser er han hjemmedøpt (tilfeldigvis på Arne`s dåpsdato),av en av de som er fadder,Abel Hestvik, og med moderen og en person tilstede Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Anne JDu har nok rett at dette er et bomskudd. Jeg får bare fortsette å lete, gurimalla hvor mange kirkebøker en skal i gjennom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Finner en Arne f.1915 som dør i 1921 i Klæbu. Denne Arne er født i Trondheim, men har ikke klart å spore ham opp. Se nr. 13: LenkeNoen som kjenner til denne Mollerup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Denne gutten dør på Klæbu pleiehjem, eller Hallsetheimen som det het fra 1977.Det var et hjem for åndssvake. De mottok visstnok sin første pasient 1/8 1917, det er jo mulig du kan få informasjon derfra om denne gutten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Den Arne funnet i innlegg (94) finner du på www.disnorge.no/gravminner som Arne Møllerup. Gravstedet er fjernet, da det er mange navn identisk felt/rad/gravnnr. De fleste er død rundt 1919-1921, og jeg ser i kirkeboka at alle dem døde på Klæbu pleiehjem.Du finner mer om Klæbu pleiehjem her : Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Else Kari og TommyTusen takk for gode informasjoner. Ja dette kan jo være min 'Arne', men gjør meg noen tanker rundt evt. adopsjon av et ikke friskt barn, men det kan jo være at det ble oppdaget senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Jeg tror ikke dette er rett Arne siden det står 'arbeiders søn' i kirkeboken. Dette betyr vel at han har foreldre - og ikke er sønn av en enslig kvinne = arbeiderske. Tror heller ikke han ville blitt adoptert hvis han ikke var frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.