Gå til innhold
Arkivverket

[#75279] Bjørn Sigbjørnsen og Siri Christophersdatter, gift i Lund, Rogaland, 1758


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen!Jeg har funnet ekteskapet mellom Bjørn Sigbjørnsen og Siri Christophersdatter, i Lund, Rogaland, 1758 her ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15828&idx_id=15828&uid=ny&idx_side=-95>Lenke) og jeg vil gjerne ha hjelp til å tyde hva som står der.Jeg mener å se at Siri var fra Drivdal (og jeg ser det samme om hennes søster Ingeborg, som trolovet seg med Bjørn Olsen Røyland i 1755, jf. Lenke). Var Drivdal en gård i Lund?(Jeg har forresten ikke funnet trolovelsen mellom Bjørn Sigbjørnsen og Siri Christophersdatter.)Alle fire finnes på Røyland i Sjeleregisteret for 1758, jf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei.Siri var fra gnr 3 Nedre Drivdal i Lund. Kristioffer Larsen Nedre Drivdal 70 år i 1758, skifte 22.09.1761 var gift med Ingeborg Asbjørnsdatter, skifte etter henne 19.10.1757.Barna:Asbjørn 1718-1800, gift, overtok gården. 7 barnIngeborg gift 1755 med Bjørn Olsen RøylandSiri f. 1732, gift 1758 med Bjørn Sigbjørnsen RøylandTore, drev med handel med smør, talg osv, gjorde ikke 'likt for seg', rømte til Holland og ble ute av historien.Røyland er også en gård i Lund.Bjørn Olsen Røyland ca 1718-1802 og Ingeborg Kristoffersdatter 1729-XXXX er nevnt under gård 3 på Røyland med 7 barn .Under bruk 4 på Røyland er Bjørn Sigbjørnsen 1734-1782 og konen Siri Kristoffersdatter 1732-1804 nevnt med 10 barn osv.Dette er opplysninger fra Lundboka 'Lunds Historie' 1961 v/ Ingjald Melhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Er det forresten noen som vet i hvilke skifteprotokoller jeg kan lete etter de skiftene som Erling nevnte?Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Og enda et spørsmål: Jeg finner ikke noen kirkebok for Lund som dekker året 1782. Har den gått tapt?Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Bjørn Sigbjørnsen ble iflg bygdeboken grl 23.05.1782, skifte 11.11.1782. Siri skiftet med barnaq 30.02.1799, gravlagt 22.03.1804.vet ikke om det var dette 1782-anliggenet du tenkte på? Kirkebøker må jo foreligge, siden dette er nevnt i bygdebopen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk for nyttige opplysninger, nok en gang, Erling!Men det virker som om Heskestad ikke omfatter de delene av Lund som (foreløpig) er relevante for meg; jeg finner dessverre ikke de personene jeg leter etter i lenkene du viste til i innlegg nummer 9.For øvrig tror jeg bygdeboken bommet med noen måneder mht. Siris begravelse -- det ser ut som om hun ble begravet i oktober 1804: LenkeVennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest A. Vidvei

Hei!Drivdal har aldri ligget i Heskestad. Alltid i Lund.Derimot har bl.a. Heskestad sokn i perioder tilhørt Lund (bl.a. nå!), i perioder har også Bakke og Nes vært en del av Lund. Men Drivdal-gårdene (øvre og nedre) har alltid tilhørt 'kjernen' av Lund. Du behøver altså ikke lete i andre prestegjeld eller sogn. For Drivdal er det 'Lund' eller 'Lund/Lund' som gjelder.Dessverre er det digitalisert lite for 'Kjerne'-Lund. Jeg ser at du har rett i at det ikke ligger ute skannede kirkebøker for Lund på DA for 1782. Iflg DIS-Norges oversikt er du på jakt etter: Ministerialbok A 3 1761-1801 04 Lund sokn. Fødte. Konf. Vigde. Døde. Inngang 1763-1801.Den skal finnes på Microfische.LenkeHilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.