Gå til innhold
Arkivverket

[#75282] Spørsmål om sted for skiftebehandling


Gjest Eivind Kinck
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Jeg har lett etter et skifte som jeg hadde forventet skulle ha funnet sted i Nord-Hedmark rundt 1820 ettersom det var der vedkommende avdøde hadde sin gård. Jeg har nå funnet skiftet i protokollene fra Øvre Romerike sorenskriverembete, ettersom vedkommende døde på Eidsvold under det jeg trodde var et besøk. Kan noen opplyse om dette betyr at vedkommende må ha vært bofast på Eidsvold og ikke på sin gård i Hedmark, eller var det dødsstedet i seg selv som var bestemmende for hvor skiftebehandlingen skulle skje?Mvh Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Normalt var det i det sorenskriveriet vedkommende var hjemmehørende skiftet skulle holdes. Dødsfallet skulle meldes skifteretten der dødsfallet skjedde, og de skulle melde videre til hjemstedet, som normalt var stedet der vedkommendes eiendeler var og kunne registeres. Dersom vedkommende hadde eiendommer i flere sorenskriveri, ville skifterettene samarbeide om registreringen, men den ene skifteretten ville rimeligvis ta seg av forhandlingene og utlodningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Mange takk for opplysende svar. I mitt tilfelle betyr nok det da at vedkommende var hjemmhørende i Eidsvold og ikke i Hedmark da han døde.Mvh Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.