Gå til innhold
Arkivverket

[#75283] Hvor ble Guttorm Stengrimsen av?


Gjest Bjørn Arnhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Arnhaug

Guttorm Stengrimsen født 29-1-1786 i Næs i Hallingdal, Buskerud, giftet seg den 9-1-1814 med Barbro Torchelsdatter født 1782, Siirnes, Torpe i Hallingdal. De fikk 2 sønner Torkel født 1814 og Stengrim født 1817, Svarveergaard Ål i Hallingdal. Jeg har funnet at de flytte fra Ål i 1821, men hvor? Lenke side 583 no. 14. Noen som kan tyde hvor de flyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Takk for svar. Steingrim Guttormsen ble gift 2 ganger det stemmer Han flytte til Usa med sin andre kone i 1880. Men jeg kan heller ikke finne noen død på Guttorm og Barbro i Næs. De finnes heller ikke i folketellingen i 1865 så det tyder på at de døde før denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bjørn Arnhaug

Prøver igjen om noen kan hjelpe hvor Guttorm Steengrimsen og Barbro Torcelsdatter døde. Har lett i Nes i Hallingdal, likedan i Eiker, men finner de ikke. Er det noen som har et tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Til orientering. Innlegg 1. Hvis de flyttet til Nes Prestegjeld i 1821 så snakker vi vel om Nes gamle prestegjeld som besto av Hemsedal, Gol, Nes og Flå. Det ble delt i to. Gol prestegjeld Består av Hemsedal og Gol. Nes Prestegjeld. Består av Nes og Flå.Innlegg 6 Det er ikke sikkert boka fra 1848-65 omhandler Hemsedal og Gol siden Prestegjeldet ble delt. Jeg har ikke gjordt noen søk. Mvh. Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Å jooda. Kilde:Boka om Gol av T. Østro bind V side 376-77Det var som jeg ante. De flyttet noen kilometer til Øynadn/ Øyno ved Rotneim i Gol og kom da inn i gamle Nes prestegjeld. Guttorm 1786-1859 var født i Nes sokn, mens Barbro var fra Sire (Svarvargarden) i Torpo i Ål.1782-1869 Ho var datter til Torkjell Olson Svarteberg og kona Margit Syversdatter Sire.Guttorm og Barbro hadde 6 barn. Noen til Amerika. Du bør lese boka. han har skrevet mye om disse. Mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Takk for opplysningen. Kan se ut som om jeg har funnet den rette. har desverre ikke mulighet å få tak i boken her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest LARS STAVEHAUG

Om Guttorm og heile familien hans kan ein lesa i den nye bygdeboka for Ål (Band I, s 212-213) under Svarvargarden-Sire. Guttorm hadde Svarvargarden-Sire i Torpo, Ål ca 1812-1814. Han kjöpte Öyno ved Rotneim, Gol i 1814 og hadde denne plassen til han gjekk bort. Guttorm d 1859, skifte 1860. Ein 'Trykkfeils-Nisse' er diverre ute og går i Ål-boka Band I, s 212, då det står at Guttorm og kona reiste til Amerika i 1869, at dei tok seg land i Grafton, Nord-Dakota, men reiste seinare til Kanada. Dette er feil, det var dottera Barbro Guttormsdtr. og mannen hennar, Håkon dette gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.