Gå til innhold
Arkivverket

[#75284] Freda Bie, hvor kom hun fra egentlig?


Gjest Kristin Biseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Biseth

Min mors onkel Carl Grønberg giftet seg antagelig i US med Freda Bie. Jeg tror han adopterte hennes sønn Sven og de fikk 3 barn sammen. Dette er antagelser da jeg finner Sven utflyttet 1903 med sin mor og 1909 sammen med Carl Grønbergsom forandret navnet til Charles Greenberg. Jeg finner Freda Bie i folketelling 1900 som pleiedatter i Jens Bjelkes gate. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&a=b&filnamn=f00301>Lenke LenkeKonfirmert i Grønland kirke 1901 da står det at hun er født 12.9.1886 i Hamar. På utflyttingen står det også fødested Hamar på henne og sønnen. LenkeMen jeg finner ingen av dem. Foreldrene var Kjøbmand Jacob Jensen Bie og jeg finner Bie slekt i Fjære og Grimstad. Har lett der etter Frida. Moren heter Benedicte Nicoline Roberg, finner ikke hvor hun er fra. Finner en mor og en søster utflyttet i 1905 til Chicago.Lenkeog i 1908 reiser Alfhild alene til Chicago

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Biseth

Takk for all hjelp. Ja dette er nok Fridas far. Man lurer Hvorfor er de der midlertidig? Hvorfor blir Frida satt bort? Hvem er far til Sven? Han har jeg lett mye etter tidligere men ikke funnet og det hadde vært det mest interessante. Moren til Frida har jeg funnet døpt i Kragerø. Men de ble ikke gift der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Biseth

Ser atter etter Sven! evt BieFrida ble funnet på Vang Hamar. Har sett på Vang og i selve Hamar.Hvilke steder går inn under Hamar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jacob Jensen Bie blir far til Hjalma i august 1881 (innlegg 5 ), og til Jenny Marie i juli 1881!Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 29 (1879-1892), Fødte og døpte 1881, side 66. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5806&idx_id=5806&uid=ny&idx_side=-70>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Biseth

Ser atter etter Sven! evt BieFrida ble funnet på Vang Hamar. Har sett på Vang og i selve Hamar.Hvilke steder går inn under Hamar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Biseth

Dette var interessant!! Litt av en type. Interessant i granskeøyemed :-) Faderen fra Arendal. Herfra osv. Er han anmeldt av gjormoren eller har jeg det feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

I lenken til Kirsti (8), står det i anmerkningene: 'Faderen bor i Arendal hvorfra Pigen nylig er kommen. Anmeldt af Gjordemoderen Kristine Klemetsen'Det er barnefødselen som er anmeldt av jordmoren :-))Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Dersom dette er Bie fra Grimstad/Fjære: DA har lagt ut Landgraffs bok (Grimstadslægter 1890-årene). Der er det mange opplysninger om Bie-slekten fra Grimstad/Fjære. Kanskje du finner mer der??Innholdsfortegnelse: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=grimstadslekter&sideid=176&storleik=150>LenkeKapittel om Bie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Biseth

Takk for all hjelp. Det har vært interessant. Men jeg har fortsatt ikke funnet sønnen Sven som Frida reiste over med i 1903. Da var han 1 1/2 år. Født i Hamar. Jeg har sett i Vang og selve Hamar. Hvilke andre steder gikk inn under Hamar på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Biseth

Ok jeg ser det nå. Da er jo det en mulighet jeg ikke har vurdert. Da får jeg ikke greie på hvem som er far til barnet vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Enig med Carsten. 1/12 må vel oppfattes som 1 mnd. M.a.o. bør man vel søke etter dåp/fødsel i juli/aug 1904.Jens Bjelkes Gade 47 (hvor Frida bodde ved FT1900) kan ligge i både Grønland, Kampen og Petrus menigheter. – Og siden hun knapt har rukket å forlate fødeklinikken før Amerika-reisen tar til, - så kan man vel også prøve på Rikshospitalet.(Når man ikke finner Sven på Hedemarken)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Biseth

Jeg har altid vært i tvil om de 'brøkene' på årstall, men i farten tok jeg det for 1.5 år, beklager. Har sett i Kampen og Grønland hvor hun ble konfirmert 1901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg forsår deg veldig godt, men når man blar (klikker forover eller bakover) i listene, så ser man at den som har gjort avskriften konsekvent har skrevet ”/12”, og plassert antall måneder over brøkstreken.På Family Search fant jeg en som meget mulig kan være vår SVEN. Hans fødselsdag er 1 måned og en uke før avreisen til Chicago i Illinois: Swen GREENBERG Birth Date: 29 Jul 1903 Death Date: Dec 1964 Social Security Number: 351-20-8763 State or Territory Where Number Was Issued: Illinois Actual Death Residence: Illinois IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Biseth

Ja det er han og etter hva jeg har funnet ut så fikk ingen av barna til Frida, Freda, Freida noen etter seg. Så det er ingen å spørre. Vi var på gravene til Swen, Freda, Charles, og May Mendicino (yngstebarnet)i Chicago. Vi fikk greie på at gravene var der ute og lette. Men da vi fikk en fra staben til å bli med ut å titte, måtte han medgi at de var slettet. Så god oversikt hadde de ikke. Det var skuffende å ikke finne dem. Men vi fant hvor de hadde bodd. Selv om det sto et annet hus der da. Da er det Margaret og Carl igjen. Men de hadde vistnok heller ingen barn etter seg. Så rart at det er mulig å få 0 barnebarn med 4 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Biseth

Takk så mye Carsten. Det var morro. Den har vært en nøtt. Det var en overaskelse at det var han som var faren. Men Carl hadde en yngre bror som het Sven, så jeg har syns det har vært noe rart her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Om man vet at det ikke finnes etterkommere av Carl og Freda, så er dette antakelig IKKE av interesse:Jeg googlet på navnet ”Freda Greenburg”. Da dukket disse navnene opp: ”Louis Greenberg Freda Greenberg Cathy and Gilbert Greenberg” - på denne hjemmesiden for et jødisk fellesskap i USA: [url="http://www.ahavathsholom.org/forms/monthly_bulletin_200912.pdf>LenkeDa jeg googlet videre på ”Sven Greenberg”, dukket dette opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.