Gå til innhold
Arkivverket

[#75290] Bygdebok Inderøy/Sakshaug/Hegdahl?


Gjest Per Sørdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Åshild Vang

Det finnes bygdebøker for Inderøy, - både gårdshistorie og husmannssoge. Jeg har sett litt i disse, og finner ikke mye som kan hjelpe deg.Ratengen (Rødenget) var en husmannsplass under gården Heggdal på Inderøy. Den ble trolig ryddet og bygd av Ola Ivarsson - far til han du søker opprinnelsen til (?).Ola kom fra en plass under gården Melhus. Han giftet seg med Elen Thomasdtr. den 14.nov.1844 (Kirkebok for Inderøy - min. 1840-54 s.231 nr. 15.) Elen døde 9.august 1854 (Samme kirkebok s. 318, nr. 22).I følge Husmannssoga var Ola gift med Serina Andersdtr. Revik, f.1804, d. før 1865. (Jeg har ikke funnet dette i kirkeboka.) De hadde ang. ingen barn.Ratenget ble i flg. husmannssoga nedlagt som før 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Ashild. Tusen takk. Da fikk jeg en bekreftels på at jeg kom på riktig spor. Slet litt i begynnelsen. Tema 71252 (1) var et feilspor, men ble rettet opp etter som hjelpen kom inn. Jeg var også borti at Ola hadde vært gift før i kirkeboka, men trodde at jeg var på feilspor. Skal lete det opp igjen. Sønnen Martinius kom nordover som matros og giftet seg i Ballangen 1877, med Ellen Maria Olsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Ashild. Det var denne Ola Iversen som forvirret meg enn stund. Siden navnet Hegdahl også var nevnt. Kirkebok Inderøy 1840-1854 side 217 nr 1. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

Hei igjenFor å komplisere det hele litt:I følge A.Ystads 'Ættertavlor fraa Innherad' så var Ola Ivarson Ratenget (Hegdalsplass) gift med to av døtrene til Anders Revik.Først i 1840 med Anne Mortina, som du nevner i innlegg 5. Hun døde før han giftet seg med Elen.Og så har han vel giftet seg med Serina Andersdtr. Revik etter at Elen døde (selv om jeg ikke har funnet det i kirkeboka).Kan det være Martinus sin tvillingbror som havner på Hitra? Se FT 1900, - Sivert Hægdal.Fødselsåret er angitt til 1848, men så stor feilmargin må en vel kunne regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Ashild. Tusen takk. Dette var flott. Med denne gode hjelpen fikk jeg inspirasjon til å forske videre. Jeg har 2 barnebarn etter Martinius som kom nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Ashild. Det var et godt spor du ga med ad Sivert. Jeg fant giftermålet. Klokkerbok Hitra/Dolm 1874-1901 s 156 nr 5. Her bruker han Sivert Olsen, men f år og farens navn stemmer Lenke Fant også sønnen Anton dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

HeiJeg viser til innlegg nr.6.Nå har jeg funnet ekteskapet mellom Serina og Ole i kirkeboka - Klokkerbok Inderøy 1816 - 1849, s 395 nr 1. Det viser seg altså at Ole giftet seg med Serina Andersdtr. i 1832. Hun døde i februar 1837.Altså var Ole gift først med Serina, så med Ane Mortine og så med Elen som ble mor til tvilingene.Jeg kan ikke finne flere barn enn Martinus og Sivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.