Gå til innhold
Arkivverket

[#75295] Andset, Hoff i Solør


Gjest Eva Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Johannessen

Prøver å hjelpe en person med dette. Det som det letes etter er opplysninger om en Ole Olsen som bor på Andset i Hoff i Solør i 1801.Han er gift med Berthe Haagensdatter f.ca.1759 og er død før 1810..Han gifter seg på nytt etter konens død. Det vi vet er at han er død før 1832..Kirkebøkene for Hoff 1790 - 1815 starter ikke før 1808 på skannede kirkebøker.Noen som vet noe om disse personene?På forhånd takk for hjelpen..Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

For det første - kirkebøkene for Hof 1790-1815 har alle regsistrerte kirkehandlinger fra 1790, men fram til ca. 1808 er de ført kronologisk, om hverandre, men de er der.Her er det noe som skurrer. Når man har såvidt usikre data om disse personene, hvordan er det da mulig å vite at Berte Haagensdatter døde før 1810? Det gjorde meg mistenksom og jeg sjekket hennes død som viser at det her ser ut til å ha kommet inn en feil. Det viser seg at Berte Haagensdatter døde 23.08.1845 på Andsetmoen, fattiglem og 88 år gammel. Hun har med andre ord overlevd sin mann som jeg regner med er den Ole Olsen som døde på Andsetmoen 12.12.1830, føderådsmann og 84 år gammel. Han kan derfor ikke ha hatt et ekteskap nummer to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Takk for svar. Har fått disse opplysningene fra den personen jeg prøver å hjelpe. Opplysningene er visst funnet i bygdeboka for stedet. Er far og sønn Ole blitt blandet eller er boka veldig missvisende? Eva :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det er mye misvisende i Åsnesboka. Fakta jeg gir i (3) burde klart vise at Åsnesboka tar feil med at Ole Olsen var gift to ganger.En Ole Olsen Andset blir gift 1802 med ei Anne Larsdatter. I Åsnesboka (under Andset) står det at dette er Ole Olsens sønn. Jeg vil også påstå at dette er feil.Sønnen Ole Olsen var født 1784 og blir i yngste laget til å gifte seg 1802.Men det var en annen Ole Olsen på Andset 1801, sønn av Ole Bergersen. Denne Ole Olsen var noen år eldre. Og når Ole Olsen og Anne Larsdatter i 1813 fikk en sønn Berger er det i det minste et indisium på at det er Ole Bergersens sønn som ble gift med Anne. At dette stemmer viser seg seinere. Anne Larsdatter døde 1833 (i Åsnesboka er Ole Olsen gift med Anne oppgitt til å være død 1833), og Ole Olsen Andset gifter seg, som enkemann, på nytt 05.05.1837, og blir da opplyst å være 60 år gammel, og med Ole Bergersen som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.