Gå til innhold
Arkivverket

[#75296] Arnt Svindal død i Oslo 1929. Hjelp til tyding av noen ord


Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Trenger hjelp til å få tydet ord fra hver kolonne i dødsfallprotollen C 15 1928-1930 vedr Arnt Svindal som døde 31 år gml på Ullevaal sykehus 16/1-1929. (Nr 78) [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27315/17?size=full&mode=1>LenkeKol 1: Jeg tyder hans yrke til 'sølvarbeider'. Er det rett?Kol 2: De 2 siste setningene tyder jeg slik: 'Eiede intet udenom 2 poliser paa ? '. Hva er det siste ordet?Kol. 3: Hans bror Eugen Svindal anm dødsfallet. Hans adr er oppgitt. Jeg tror ordet før 'Nissengt 14' tilhører brorens adr.i 1929. Jeg klarer ikke å tyde det ordet. Jeg klarer heller ikke det siste ordet i setningen under vedr '18/1-29. Erklæring om ?'Vil nevne at Arnt Svindals fornavn var Johan Arnt og broren Eugen het Karl Eugen Svindal. Her er hele fam i FT-1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

1. Kolonne Sølvarbeider Arnt Svindal 31 aar død 16.1.29 paa Ullevaal sykehus bopel Nils Huusgate 17B2. Kolonne: Ugift Maren Karoline Svindal Nils Huusgt 17 B og 2 myndige søskende. Eiede intet utenom 2 policer paa 200 kr3. står det Erika Nissensgt? og det siste ordet greier ikke jeg heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hjertelig takk for kjapp respons!Når det gjelder Kol 2 mener jeg det henvises til at (Johan) Arnt var ugift og at det deretter står: 'Moderen Karoline Svindal'. Hva tror du?Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Teksten i kolonne 2 leser jeg også slik som Kjellaug, bortsett fra mht størrelsen på polisene, som vel er på kr. 2000 hver.I kolonne 3 leser jeg: '18/1 29 Erklæring om boets overtagelse'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Ser at linken til Johan Arnts konf i Sagene kirke i 1913 ikke fungerte. Jeg prøver igjen, (Nr 134) Permanent sidelenke: LenkeMvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

At det går an! Alle gode ting er tre, sies det. Så jeg prøver igjen med hans konf i 1913 nr 134 Permanent sidelenke: LenkeMvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ville vel neppe ha stått at moren var ugift. Det ser mere ut som at Maren Karoline kan ha vært en søster av ham.Edvard og Karolines vielse, nr.55 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Har sett på innførselen nok en gang, og merket meg følgende: 'Ugift. Maren Karoline Svindal, Nils Huus gt. 17 B, og 2 myndige søskende. Eiede intet.. osv.Punktum etter ordet 'ugift', ordet viser altså til avdøde - det var han som var ugift. Hvis vi legger godvilje til, kan det stå 'Moren' istf. Maren. Da gir dette mening: Avdøde var ugift, arvingene var hans mor samt 2 myndige søsken.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Din tanke om at Johan Arnt Svindal hadde en søster kan være rett Berit. Carolines mor het Maren og de kan ha fått en datter som ble oppkalt etter mormor og mor. God plass til et barn fra 1887 til året 1892 da sønnen Sverre ble født (Nr 13)Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5433&idx_id=5433&uid=ny&idx_side=-269>Lenke Dette er Carolines og Edvards 2. sønn Karl Eugen f 1895 (Nr 71) Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei BeritDenne listen ligger på 'mine favoritter', og Nissensgt var jeg obs på, men Erika Nissensgt fant jeg ikke. Det virker som jeg har lært noe nytt i dag Berit. Erika Nissensgt og Nissensgate er en og samme gate?Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei!I innl 8, 9 og 10 reiste det seg et spørsmål om (Joan)Arnt Svindal som døde i 1929 hadde en søster ved navn Maren Caroline. Jeg oppfattet det slik at det sto 'Moren Caroline Svindal'.Jeg har funnet (Johan) Arnts far, Oljemøller Edvart Svindal. Han døde i 1915. (1315) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27273/83>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27273/83Her er flg etterlatte nevnt: 'Enke Caroline Svindal og 3 barn i alderen 17, 20 og 23 år, som bor hjemme'. Jeg mener dette er de barna jeg tidl har funnet: Sverre f 1892, (Karl) Eugen f 1995 og (Johan) Arnt f 1897.I dødsfallprotokollen for 1929 da (Johan) Arnt Svindal døde tror jeg det er slurvet skriving av bokstaven 'o' som gjør at den den kan tydes som 'a'. Mest sannsynlig skal det være 'Moren Caroline Svindal'. (Ugift viser til avdøde). (Nr 78) Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.