Gå til innhold
Arkivverket

[#75298] Haldor Lycke, 1. løytnant og kommandant Vardøhus festning


Gjest Reidun Hagenes
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Hagenes

Jeg trenger mer informasjon om en av mine forfedre. 1. løytnant Vardøhus og kommandant Vardøhus 1829 - 1830 iht boka om Vardøhus festning. Det knytter seg en liten usikkerhet til hvem Haldor Lyche egentlig var. Han har oppgitt til militøre myndigheter at han kom fra Melhus. Temmelig sannsynlig er han Haldor Johansen, Melhus. Ekteskap med Guri Andersdatter. De står begge registrert som tjenestefolk på gården Leraanden. (Buvik 1801). Er det noen som vet noe om disse to, Haldor Lyche og Guri Andersdatter, visstnok gift 26. juni 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg har notert følgende på Haldor Lykke:Født 1782, Melhus, Sør-Trøndelag. Foreldre: Jon Halldorsen Røsløkken (1751-1829) og Marit Olsdatter Vigdal (ca 1748-1820). Var tjenestekar på Leråen, Byneset ved Trondheim. På samme sted var Guru Andersdatter tjenestejente.Gift 26 jun 1806 i Trondheim med Guru Andersdatter Leråen (ca 1773- ). Hennes foreldre: Anders Toresen Leråen (ca 1733-1803) og Gunhild Williksdatter Hagen (ca 1735-før 1801).Haldor og Guru hadde datteren Marta (Lykke), født 1 des 1812 i Trondheim, død 10 jul 1900, Smelror, Vardø - mulig flere barn, men jeg har bare registrert henne.Marta Lykke var gift 1. gang 1831 med tambur på Vardøhus Festning, Ole Olsen Flatås (1808-1834) - to sønner: Olaus (1831-59) og Johan Andreas (1833-52).Gift 2. gang 1837 med Lorents Johannessen Holm (1808-1848) - 5 barn: Lorents (1837 - ), Petter Andreas (ca 1840 - ), Henrik Julius (1845-46), Julie Henriette (1846 - ) og Henrik Cornelius (1847-).Marta gift 3. gang 1850 med Carl August Vogt (1824 - før 1900). To barn: Carl Julius (1850 - etter 1900) og Fredrikke Henriette Vilhelmine (1853-1939).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Hagenes

Kjempefin hjelp fra gode hjelpere. Du verden hvor mange hjelpsomme og flinke mennesker som finnes. Tusen takk.Vet noen hvorfor Haldor tok navnet Lykke? Var det et navn han skiftet til da han ble militær offiser? Har hørt at det ikke var uvanlig på den tida? Haldor sin datter, Martha, giftet seg med en sønn (Carl August) av kirurgen Friedrich Wilhelm Christian Voigt. Det er virkelig en annen vanskelig nøtt å finne ut av. Det var veldig mange med samme navn i Tyskland på den tida. Hvilken slekt kom han fra? Vanskelig å finne ut av det med sikkerhet. Min bestemor sa alltid at han deserterte fra krigen og flyktet til Norge. 'Støvlene var så full av størknet blod at de måtte skjæres løs', sa hun. Det er vel lite sannsynlig at det var riktig. Han har selv skrevet i Vardøhus protokoller (ordrett sitert) :Født i Preusen. Ble ansatt i fransk tjeneste 1805 og flytt til Norge. Ansatt Kongsvinger festning 1808 til 1818 som Comp kirurg. Ble forflyttet til Tr. Inf Brigade og Til Vardøhus festning som garnisons kirurg fra 1.06.1822.Er nokså ukjent med brukerforum og lurer på om jeg kanskje skulle lage nytt debatt tema med garnisjonskirurg Voigt? Dette blir spennende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Norges Læger 1800-1886: Frederik Wilhelm Christian Voigt, er født i 1783 (eller 1784), kom i 1808 fra Kiel op til Christiania, blev 1.Juni 1808 ansat som Compagnichirurg i den norske Armee (formentlig ved Oplandske Inf.-Regiment) og fungerede som saadan i henved 3 Aar som Underlæge ved Lazarethet paa Kongsvinger.I 1818 blev han forsat i samme Egenskab til Trondhjemske nationale Jægerkorps og i 1822 commanderet til Tjeneste som Garnisonschirurg ved Vardøhus Fæstning. Døde paa Vardøhus 12. April 1835, 51 Aar gammel.Gift 1) i Vinger 24. Decbr. 1813 med Johanne Fredrikke Bech. 2) 1820 med Maria Wold, der overlevde sin Mand. - Voigt havde 6 Børn, hvoriblandt 4 Sønner og 1 Datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.