Gå til innhold
Arkivverket

[#75300] Foreldrene til sogneprest Niels Engelhart (c. 1668-1719)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ut til å være en viss dissens omkring hvem som var foreldrene til Niels (Nicolaus) Engelhart (ca. 1668-1719) - sogneprest i Veøy i Romsdal (og far til bl.a. sogneprest Hans Engelhart i Oddernes).Det som det vel ikke er uenighet om, er at Niels Engelharts far hadde en sentral funksjon ved Løkken Verk i Sør-Trøndelag.Her er et par lenker med ulik konklusjon:[url="http://snl.no/Engelhart>http://snl.no/Engelhart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo føye til at hvis opplysningen i lenke nr. 2 ovenfor om at Lisbeth Steensdtr. giftet seg 2. gang med Bastian White, så kan jo det forklare hvorfor Niels Engelhart kalte en av sine sønner Bastian - men bare dersom Lisbeth var Niels Engelharts mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har ingen 'prioritert' hypotese her, men det er påfallende at det blant Niels Engelharts barn ikke finns noen Daniel - men til gjengjeld både en Andreas, en Bastian og ei Elisabeth.En avskrift av skiftet etter Niels (Nicolay) Engelhart er gjengitt her:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg er ikke sikker på hvem som var far til Nils Engelhart, men jeg har i mitt eie en liten bok der Engelhart har skrevet inn forskjellig av religiøst innhold. det er sjelden å se en prest med en så jevn og tydelig håndskrift.

bilete8371.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om eg skulle få lov å gissa her, så tyder jo det meste på at det rette namnet var Anders/Andreas. Bastian var trass alt ikkje noko særleg vanleg namn. Skiftet etter Bastian viser at det var mykje sølv i buet som var merka med Anders Engelhart og ESDH, dvs Elisabet Steensdotter Henning/Hennie. Det var to kull med born etter Bastian, nemleg dei i ekteskapet med Elisabeth Steensdotter og to i ekteskapet med Elisabeth From, som var enka då Bastian døydde ca 1719.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Din gjetting er helt i tråd med min. Det mest sannsynlige er at Anders/Andreas var faren, så langt jeg kan se. Men siden jeg ikke har kommet over noen dokumentasjon for det, og siden flere sekundærkilder opererer med Daniel som far, lurte jeg på om noen her i forumet kjente til kildemateriale som kunne avgjøre 'saken'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser at Bjørn Jonson Dale i en artikkel i Norsk biografisk leksikon også hevder at Niels Engelharts far var bergskriver Daniel Engelhart:LenkeJeg savner imidlertid stadig dokumentasjon for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vi har nå altså tre forslag til navnet på Niels Engelharts far: Daniel, Anders/Andreas og Jacob (!). Det ser imidlertid ut til å være færre kontroverser mht. hvem som var hans mor - nemlig Lisbeth Steensdtr. Henning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Vi kan vel i alle fall utelukke Daniel Engelhart som Nikolays far, for han levde jo lenge etter at Bastian With døde (1718). Og det kunne han jo ikke om han skulle være far til Nikolay. I tilfelle måtte det ha vært en skilsmisse, og det har jeg liten tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, dersom Lisbeth var Niels Engelharts mor, så er jo saken relativt avgjort. Og i skiftedokumentet etter hennes far (Steen Henning, 1677) står det jo også at hun var gift med Anders Engelhart. At navnet Jacob er koblet inn i noen sammenhenger, må være basert på en misforståelse/feilskrift.Når vi så ser på hva Niels Engelhart kalte barna sine, vil jeg holde det for overveiende sannsynlig at han var sønn til Anders/Andreas Engelhart og Lisbeth Steensdtr. Henning - inntil de motsatte er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har notert (uten kilde) at Lisbeth (riktignok som 'Hansdatter Henie' !) var født i 1653 (død 1692) og hvis det er rett var hun 15 år når Nicolai/Nils Engelhardt skal være født (i 1668). Noen som har bedre informasjon om når Lisbeth var født ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har sett et annet sted (også uten kildeangivelse) at Lisbeths fødselsår var ca. 1646. Det stemmer nok bedre, i hvert fall ut fra hvordan hun er plassert i skiftet etter faren i 1677. Der ser det ut til at hun hadde to yngre søstre, og den ene av dem hadde rukket å være gift to ganger (og både hun og de to ektemennene var i 1677 allerede døde). Lisbeths tre eldste brødre var for øvrig født i perioden 1630-1640.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Stykket mitt om Engelhart i NBL bygg i svært liten grad på primærgransking, i alle fall ikkje genealogisk, så dermed er det for så vidt eit ope spørsmål om kven som var faren...Eit problem med mange av stykka i NBL er at dei er meir eller mindre av- og omskrifter av stykke i det eldre NBL, og at dei i liten gard er oppdaterte mot forskningsfronten. Det finst også ei rekke døme på inkonsistensar i NBL. Dette er synd, men den som nyttar eit leksikon bør vere klar over at den 'endelige' sanninga ikkje alltid er å finne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) For meg er det selvsagt en stor glede at det er funnet fram til skiftet etter valloneren Etienne Henin (1610-1677), alias Steen Henning, hvis far kom fra Liége til Sverige.Steen kom altså til Norge i 1642, og var masmester ved jernverkene i Hassel og senere Fritzøe (Larvik). I Sverige hadde han vært ansatt ved Kvarnbacka bruk i Lindesberg, og muligens masmester ved Mörland Jernverk.Skiftet viser jo klart at det var HANS datter Lisbeth (1646-1692) som var gift med hytteskriver på Løkken, senere ved smeltehytta i Grutsæter kobberverk i Meldal, Anders/Andreas Engelhardt, bror til Daniel.Altså var Lisbeth hverken dattern av Hans Henie eller Steen Evensen Meldal, som har vært to av kandidatene. For min del har jeg vært i uvisshet om dette faktum i snart ti år. (Jeg antar at andre har visst om dette lenge, men altså ikke jeg ....) Mange takk !Se også mitt innlegg i Henning-debatten (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For en slektssamler er det selvsagt morsomt når man finner overraskende koblinger - og et par slike ser det ut til å være her i forhold til min egen slektshistorie.Lisbeth Steensdtr. Henning var søster til masmester Johan Steensen, som antakelig var min 8xtippoldefar (og den posisjonen ser det ut til at han har hele 5 ganger på slektstreet mitt!).Det ser videre ut til at Lisbeth Steensdtr. var mor til sogneprest Niels Engelhart i Veøy (ca. 1668-1719), som igjen var far til sogneprest Hans Engelhart i Oddernes (1702-1761), som igjen var far til Sara Engelhart (1739-1813). Og Sara Engelhart var så gift i Holt (A-A) med lensmann, bonde og skipsreder Anders Jørgensen Vivesøl - som var fetter til min 4xtippoldefar Jens Christoffersen Bjelland (en helt annen slektsgrein enn den ovenfor nevnte).De pussige 'koblingene' stopper imidlertid ikke der, for Anders Jørgensen Vivesøls og Sara Engelharts sønn - Hans Engelhart Andersen - kjøpte senere et hus på mitt fødested (Strengereid), som min 6xtippoldefar Knud Vroldsen Strengereid hadde bygd i årene 1698-1701. Det er i dag eid av min firmenning, og jeg vokste selv opp i et av nabohusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg har også funnet Anders Engelhardt gift med Liset Steensdatter.Jeg har også funnet følgende:Anders og Daniel var sønner av en tysk offiser som ble innkalt til Norge i anledning av hærordningen av 1642 og stasjonert i Ørkedalen (Orkdal). Ref. boka 'Løkken verk en norsk grube gjennom 300 år 1654-1954' s.50.Kanskje det kan kaste lys over ting.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg har ikke funnet noe navn på faren her. Men det står en del om Engelhardt-slekten i Svensk biografisk lexikon. Mulig det er noe å hente der som grunnlag for konklusjoner. Jeg kjøpte en cd for en tid tilbake på www.sblexikon.sePrisen husker jeg ikke i farta, men den var nok ikke avskrekkende. Min cd inneholder bind 1-31. De har sikkert fylt på med flere bind siden jeg kjøpte.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Det har skjedd endringer når det gjelder dette leksikon-prosjektet. Nå finner jeg det på denne nettsiden:LenkeSå er det bare å håpe at linken virker.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg har funnet opplysninger om Daniel Engelhardt bl.a. i boka om Løkken verk. Der står det at i dødsboet etter Bastian With er oppgitt sølvtøy med initialene DEH. Det tolkes dithen at dette må ha tilhørt Daniel Engelhardt.Det står også noe om at noen av Daniels etterkommere valgte den geistlige vei. Dette kan kanskje passe på 'din' Nils??Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her virker det vel som om det er litt forvirring ute og går? Finn Oldervik nevner det samme skiftet i innlegg 6, der han bl.a. skriver følgende:'Skiftet etter Bastian viser at det var mykje sølv i buet som var merka med Anders Engelhart og ESDH, dvs Elisabet Steensdotter Henning/Hennie. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Dette er mine notater ut fra boka Løkken verk gjennom 300 år som jeg lånte på biblioteket. Nå har jeg bestilt boka på antikvariat, og får den i posten til uka forhåpentlig. Da må jeg dobbeltsjekke dette med sølvtøyet. Jeg kan naturligvis ha skrevet feil i mine notater......Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.