Gå til innhold
Arkivverket

[#75300] Foreldrene til sogneprest Niels Engelhart (c. 1668-1719)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Det er ein lakune i kyrkjeboka frå sist på 1690-talet og fram til 1705. Om Lisbeth døydde i det tidsromet så vert det vel vanskeleg å ho finna ho som gravlagd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

1701-mantallet for Meldal viser hytteskriver Bastian White, 50 år og sønnen Anders (Andreas?) Bastiansen White, 18 år. Altså født ca 1683. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=mt16361701&gardpostnr=365&personpostnr=890&merk=890#ovre>LenkeBastian White er for øvrig ført to ganger:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Grete (52): Takk for lenkene.Finn (51): Jo, jeg har oppdaget den lakunen - og Lisbeth er antakelig død i det tidsrommet. Jeg har i hvert fall ikke funnet henne død etter 1705. Jeg har også sjekket årene tidlig på 1690-tallet uten resultat. Per Nermo har nevnt 1692 som dødsår på sin hjemmeside, men det synes å være ren gjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Niels Engelharts søster Johanna Engelhart (ca. 1673-1722) ble 15/9 1693 g.m. overstiger ved Meldal gruver, Caspar Junghans. Han må vel også ha vært tysker. Det ser ikke ut til at de hadde barn, men er det noen som kjenner nærmere til denne Caspar Junghans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare for endelig å avskrive Daniel Engelhart som mulig far til Niels (og Johanna) Engelhart - så kan jeg ta med ei lenke til Simon Ellefsens sider, der noen hovedpunkter i skiftet etter Daniel og kona er gjengitt - og det går der fram at de var barnløse:http://www.nose.dk/Norge/engelhart2.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Da skulle vel den saken vera klar. Sidan Andreas er nemnd som hytteskrivar i 1676, så må det da bety at Bastian Withe 'arvet' både jobb og kone etter forgjengaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(54:) Det er vel rimelig å anta at overgruvestiger ved Meldal kopperverk, Caspar Junghans, i likhet med gruveskriver / dir. ved Løkken verk, Thomas Junghans (1678-1746) og sogneprest i Lyngen, senere i Tromsø, Henning Junghans (1680-1753), er sønn av hyttemester ved Løkken verk i Meldal (dit han kom ca. 1656), Fredrik Junghans, som var g.m. Elisabeth Thomasdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Rent kronologisk så burde det vel i hvert fall passe. Caspar er sannsynligvis litt eldre enn Thomas og Henning (jf. at anslått fødselsår for kona, Johanna Engelhart, er ca. 1673). Junghans er jo et såpass spesielt navn, at Caspar i det minste bør ha vært en slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Gunn.Presten Boye Lobes Junghans, som er omtalt i lenken til innlegget ditt, var vel sønnesønn til Thomas Fredriksen Junghans ved Løkken Verk - som igjen muligens var bror til Caspar Junghans. I den sammenheng er det jo interessant at Boye Lobes Junghans kalte en av sine sønner Johan Caspar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Her har jeg funnet en Henning Junghans i register for skifteprotokoller for Indre Sogn. Han skal være født 1769.LenkeHan kan være barnebarn av denne Henning Junghans som nevnes her.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Her har jeg funnet skiftet fra 1800 til apoteker i Larvik Christopher Junghans. Kan det ha noen forbindelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil se det som sannsynlig at det er en forbindelse mellom de du har funnet og Junghans'ene i Meldal - men hvordan denne forbindelsen kan ha vært, har jeg ikke oversikt over. Den eldste Henning Junghans (presten) hadde, så vidt jeg vet, ingen sønner - og Caspar Junghans var antakelig barnløs. Den tredje av samme Junghans-generasjon (Thomas) hadde imidlertid et par sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Ellers har jeg funnet en del 'Junghans' på RootsWeb. Der er bl.a. Fredrik Junghans og Elisabeth Thomasdatter ført opp som foreldre til Caspar Junghans, Henning Junghans og Thomas Junghans.Hvorvidt RootsWeb er å betrakte som sikker kilde er det nok delte meninger om. Det kan i allefall være en pekepinn på riktig eller feil opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Henning Junghans prest og kona Anne Melchiorsdatter Meldal har jeg funnet på RootsWeb som foreldre til flere jenter, men også til Melchior Henningsen Junghans f. 1727. Han gifter seg med Stinken Lobes, og de to blir foreldre til Boye Lobes Junghans.Der har jeg også søkt i DIS-treff og funnet samme forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Boye Lobes Junghans har jeg notert som sønnesønn til Thomas Junghans (altså Hennings bror) - men heller ikke det har jeg sett sikkert kildebelegg for. Ellers kan en ikke gå ut fra at det man finner på RootsWeb eller i DIS-treff er belagt med primærkilder. Skiftet etter prost Henning Junghans 22/5 1753 kan imidlertid kildebelegges:http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25147/61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er skiftet etter den gamle apoteker Junghaus i Larvik, som Lisbeth nevner. Ikke lett å finne forbindelse til aner her. LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, jeg skrev den gamle apoteker Junghaus, men han var nok ikke så gammel likevel, selv om bemerkningen ved skiftet fikk meg til å tro det.Her er han som enkemann i 1801-telingen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Christopher Junghans giftet seg 30/7 1794 i Larvik med Ingeborg Føyen:Lenke-----------------Utgangspunktet for denne tråden var imidlertid Niels Engelhart - og spørsmålet om hvem som var hans foreldre. Det mener jeg vi nå har fått et svar på, nemlig hytteskriver Andreas Engelhart ved Grutseter og Lisbeth Steensdtr. Henning.Utgangspunktet for min interesse for det spørsmålet igjen er Lisbeth Steensdtr Henning, fordi jeg prøver å følge opp så mange av Steen Hennings barn som mulig. Og i den forbindelse er den videre skjebnen til hennes barn - både i ekteskapet med Andreas Engelhart og i ekteskapet med Bastian Withe interessant. Her finnes det jo ganske mye dokumentasjon.Når det gjelder Junghans-spørsmålet, så dukket det opp fordi Lisbeth Steensdatters og Andreas Engelharts datter - Johanne Engelhart - var gift med overstiger Caspar Junghans. Nå ser det jo ut til at det der ikke er noen etterslekt å følge opp - men om det skulle vise seg at de likevel ikke var barnløse, ville jo selvsagt det skapt ny spenning :-)Og jeg er fremdeles interessert i å plasere Caspar Junghans i en dokumentert slektssammenheng, men spørsmålet om han var bror til Thomas og Henning Junghans, er fremdeles åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Da har jeg endelig mottatt boken om Løkken Verk utgitt i 1954 av Orkla grube-aktiebolag.Her står det på s.82 og 83 sitat: 'Grubeskriver Hans Henriksens beste hjelper var marksjeideren Thomas Junghans, som var ansatt ved Rørosverket 1696 etter Johan Georg Rhäder, men stadig ble utlånt til Løkken, så han for det meste oppholdt seg der. Han var sønn av hytteskriveren på Svorkmo, Friedrich Junghans. I 1719 efterfulgte han Hans Henriksen som grubeskriver ved Løkken Verk og hadde fra 1737-46 mundighet som grubedirektør samme sted' sitat slutt.For meg er dette en god kilde på at ihvertfall Thomas er sønn til Friedrich Junghans. Men jeg finner ikke Caspar Junghans direkte nevnt som sønn til Friedrich.----------------------Jeg har også lett etter opphavet til Engelhardt nevnt tidligere i debatten. I boka om Løkken verk har jeg funnet følgende på s.50: sitat: 'Som bergskriver ansattes (Selius)Marselis' betjent, den 19-årige Daniel Engelhardt, som var sønn av en tysk offiser, innkalt til Norge i anledning av hærordningen av 1642 og stasjonert i Ørkedalen. Hans yngre bror, Andreas, ble i 1670 hytteskriver.' sitat slutt.Det framkommer altså ikke noe navn her på Daniel og Andreas' far, men det er en pekepinn på hvor de kommer fra. Mulig millitære kilder kan gi svar på navnet til 'far Engelhardt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Lisbeth. En interessant 'kobling' her, er at Lisbeth Steensdtr. Hennings svoger, Daniel Engelhart, ble ansatt av Selius Marselis (de nederlandske Marselis-brødrene var sentrale investorer ved norske bergverk rundt midten av 1600-tallet) - når vi også vet at Lisbeths far, Steen Henning, antakelig ble hentet fra Sverige av Gabriel Marselis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Bare en liten kuriositet; Bastian With blir nevnt som den nest største jordeier i Verkets (Løkken Verk)trehundreårige historie. Kun Marselis eide mer. With tilegnet seg store verdier ved arv, giftermål og kjøp. With drev også utlånsvirksomhet helt fra Hølonda i nord til Nordmøre i syd. Blant låntakerne finner vi selveste stiftsbefalingsmann von Ahnen! (Ref. Løkken Verk, en norsk grube gjennom 300 år. Side 188-189).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Svein Rindedal

Fikk litt problemer med kronologien her. Daniel Engelhart fc1638-1733 hadde jo ikke barn iflg testamentet 1680, så han kan etter navn å dømme være bror til Anders Engelhart. Imidlertid finnes det også en Daniel Engelhart som i skifte 1720 er halvbror til Anders With, ergo sønn av Anders Engelhart. Tror derfor det må være 2 Daniel Engelhart`er. Lenk til skiftet mvh Svein r Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Strinda og Selbu sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 02 , 1718-1723, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Merknader: Gammelt register.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24735/118>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24735/118Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.