Gå til innhold
Arkivverket

[#75307] Ole Monsen Snekkevik , Sund/Fjell i Hordaland gift 26.12.1775. Opphav.?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ole Monsen fra Snekkevik giftet seg 26.12.1775 i Askøy Pr. gjeld med Mette Pedersdtr. Myhre. Hvem var Oles foreldre, når ble han født, og hvor/når døde han. Kona Mette Pedersdtr.Myhren f. 1741 og gravlagt 21.04.1794, bosatt på Myhren på det tidspunktet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Rune Thorstensen

Takk for innleggene dine Litta. Jeg holder nok ogaså en knapp eller to på at han var sønn av Mons Am/And/Asbjørnsen og Dorthe Pedersdtr.g jeg finner Mons konfirmert 28.04.1737 fra Snekkevik. Men jeg finner ike noe ekteskap, eller dødsfasll ei heller noe skifte etter dem. Jeg har et lønnlig håp om at noen av 'ekspertene' på området kanskje vet noe mer om dem.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

De giftet seg på Haus i 1744: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 5 (1733-1747), Trolovede 1744, side 152. Permanent sidelenke: LenkeVenstre side, 3.par fra oven. Men her ser det ut til at det står Sandbjørnsen og ikke Asbjørnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om det da ikke skulle være dette paret som gifter seg i Haus i 1744. Han er rett nok skrevet som Sandbjørnsen, men jeg tror nok det er Ole's foreldre.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Litta. Her gikk vi vist om hverandre. Vi har begge funnet samme paret. Der står det jo også at brudgommen kom fra Snekkevik, så etternavnet er nok bare skrevet feil.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ikke farlig Rune når du har så god hjelp, for du verden så lenge jeg har lett etter dette ekteskapet, men hvem som tenker at de reiser like til Haus.Dorthe Knudsdatter er nok ho som døde her, det står riktignok Sveinsdatter, men Mons gifta seg opp igjen med ei Anna Arentsdatter fra Gavlen og ho er da enke på Snekkevik i 1801, der oppført som Ane Arnesdatter. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=Sugr1729&gardpostnr=2533&merk=2533#ovre>Lenke LenkeHer er faren Asbiørn/Anbiørn i hans første ekteskap på Kjøkkelvik LenkeHer er andre giftermål til faren Anbiørn LenkeJeg har ikke funne ut hvor Anbiørn eller kona kom fra, trulig innflyttere og da slo Jølster meg med ein gang og er det ikke pussig, dette paret dukka opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Oddvar. Jeg hadde håp om at du ville se denne debatten. Da kan jeg vel anta at det er Ambjørns første hustru som er mor til Mons. Mons ble jo konfirmert fra Snekkevik i 1737, vilket vel indikerer at han er født rundt 1720/22. Ja, jølstringene har jeg etter vært en del av, både i mitt og konas slektstre. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mons var fra første ekteskap, men jeg har ikke funne dåpen. Burde vært på Kjøkkelvik. Jeg har heller ikke funne ut hvem som er foreldre til Dorthe Knudsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vi har vært borti denne Ambjørn/Asbjørn Monsen tidligere Oddvar. Og vi antok at han var sønn av Mons Mathiesen Myhren og kona Mari Erlendsdtr. Schare.Jeg har datteren Dorthe Johanne Asbjørnsdtr. Kjøkkelvik i slektsprogrammet mitt. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er Andbjørn 13 år gammel i 1707 som fostersønn på Dvergsdal hos noe som trolig er hans farfar, Andbjørn Andbjørnsen 73 år gammel. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Rart med det når årene får gå litt, så blir vi vel litt meir kreativ. Ikkje umulig at det er broren til Anbiørn som står som stesønn til Peder Knudsen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, du har trolig rett i at det er Anbjørns bror.Jeg har funnet ytterligere tre barn av Anbjørn og Berthe døpt i Domkirken i tillegg til Dorthe Johanne. Det er:Henrich døpt 11.08.1719Anders døpt 09.04.1724Ole døpt 20.10.1726. Dorthe Johanne var jo døpt 17.09.1721, og det kan da tyde på at Mons som første barn kanskje ble døpt i Jølster. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ser det er notert leyermaal på Anbjørn og Berte, så Mons kan jo ha vært født før 1717?Jeg har etter gammalt notert ei Ellen Dorthea Anbjørnsdatter på disse, dessverre uten kilde.Og så ser det ut til at jeg har blandet denne Ole Monsen døpt 6.2.1752 med en kar fra Knarrevik som ble gift med Brithe Haagensdtr. Skage i 1782. Kan en av dere oppklare forvirringen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Heidi.Ja, det kan nok tenkes at det var Mons som ble resultatet av den 'forseelsen'.Når det gjelder Ole Monsen Snekkevik, så kan det vel neppe være han som giftet seg i 1782 med Brithe Haagensdtr. Mette Pedersdtr. dør på Myhren i 1794, og de fikk datteren Petriche i 1786. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med hvem den andre Ole Monsen var. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Heidi.Ja, det kan nok tenkes at det var Mons som ble resultatet av den 'forseelsen'.Når det gjelder Ole Monsen Snekkevik, så kan det vel neppe være han som giftet seg i 1782 med Brithe Haagensdtr. Mette Pedersdtr. dør på Myhren i 1794, og de fikk datteren Petriche i 1786. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med hvem den andre Ole Monsen var. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg fant ham. Han var fra Mathopen f. 1750 og gift tre ganger i Fjell/Sund. Stryk ham fra tråden her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det går helt greit Heidi. Som du ser så trodde vi at opphavet kom fra Myhren, men det viser seg altså at de kom fra Jølster. Det er fort gjort å ta feil.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Men å tråle kirkebok for Jølster etter Mons Ambjørnsen er jo som å kjøre i påvirket tilstand! Jøje meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.