Gå til innhold
Arkivverket

[#75317] Forsling Trondheim


Gjest Knut Øvergaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Øvergaard

Søker opplysninger om hvor familien kom ifra.Sett det har vårt et tema før uten noen konklusjon.Noen har ment at navnet skulle være Forsling,men alle steder i kirkebøker og dødsannonser står det Fosling.Min tipoldermor var Maren Anna f.13.02.1815 datter av Petter Fosling f.cr.1783 omkom 4.12.1826 utenfor Jylland og Sirianna Olsdatter Bak f.cr.1791.De hadde også en sønn Peter Oluf.12.12.1823 forliste i Middelhavet15.12.1847.Han har så langt jeg vet en sønn.Sett navnet Fosling i England,så kan navnet være britisk. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Knut Øvergaard

Tilbake til Fosling hvor jeg tror jeg har kommetr frem en løsning.Finner i folketelling for Strinda en Peder Fossen gm. Anne Olsdatter i 1752 Han var landsoldat,videre fant jeg følgende barn Olle f.1754 Peder f.1756 og Karen f.1759,mangler bare Jens.Kan navnet Fossen blit til Fosling. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror du finner din Petter døpt i Domkirken 29/9-1793 med foreldre Ole Pedersøn Fosling og Marit Olsdatter:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A07 (1770-1819), Fødte og døpte 1794, side 103. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16327&idx_id=16327&uid=ny&idx_side=-106>LenkeForeldre og barn finnes i Sandgaden i 1801 (Tosling feil for Fosling):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er kanskje dem som blir viet 9/8-1792. Ungkarl Ole Pedersen Forslie (?) og Enke Marit Olsdatter. Hennes avdøde mann er Anders Vaagen:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A09 (1784-1801), Trolovede 1791, side 38. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Tusen takk Lurer nå bare på om den Peder Fossen kan være far til Ole,selvom etternavnet ikke er det samme,mens resten stemmer.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vet ingenting om familien. Men man kan vel anta en slektsforbindelse til Jens Pedersen Fosling 36, Karen Fosling 41, Peder Fosling 48, alle i Trondheim i 1801. Videre Peder Pedersen Fosling 45 i Tromsø i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Ja så langt jeg har fått vite var Ole,Peder ,Karen søsken,men også Jens siden han flere av barna til Peder boende hos seg.Men stemmer det jeg fant om Peder Fossen og Anne Olsdatter var foreldre til dem ,mens i samme folketelling er det Eschild Fossen far en Jon Fossenf.1765,og dette stemmer med datoen til Jens så kan Jens være et fetter. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Var litt rask Jens er bror siden han også het Pedersen. Men finnes det oversikt over soldat i Trondheims område rundt 1750 Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Var litt rask Jens er bror siden han også het Pedersen. Men finnes det oversikt over soldat i Trondheims område rundt 1750 Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant en Jens døpt 25/5-1765 med foreldre Peder Pedersen og Anne Olsdatter, nr 51:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Fødte og døpte 1765, uten sidenr. Permanent sidelenke: LenkeMen dette blir jo usikkert i og med at slektsnavn mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Da ser det ut til at Ole,Peder , Karen og Jens alle var søsken og at foreldre er Peder Pdersen og Anne Olsdatter.Dette er også det paret som jeg fant var gift 1752 i Malvik kirke. Peder hadde da etternavnet Fossen og var landsoldat. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Da er det tydeligvis dette paret du mener, her er trolovelsen:LenkeFossen er her bostedsnavn. Hennes bosted ved vielsen er Hommelvig.Men kan du være sikker på at dette er de riktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Nei jeg kan ikke være sikker bortsett ifra at fornavn stemmer og at jeg fant de hadde barna Olle,Peder og Karen, årstall stemmer.Så det blir bare en hypotese,uten å noen sikre bevis. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jens Pedersen Fosling hadde som du sier to barn boende hos seg i 1801 som var hans brors barn ifølge FT 1801:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011601&gardpostnr=43&personpostnr=370&merk=370#ovre>LenkeJeg forsøkte å lete etter dåpen til disse barna og fant en Hedeviig Susanna Amalia døpt 29/10-1786 med foreldre Peder Olsen Fosling og Marit Olsdatter, nr 117 på høyre side: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A07 (1770-1819), Fødte og døpte 1786, side 75. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det finnes feil både i folketellinger og kirkebøker. Hvilken bror mener du de to barna tilhørte?Det finnes i FT 1801 for trondheim en Peder Fosling 48 gift med Marit Olsen 49.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørg Folkestad

Jeg tror barna tilhører Peder Fosling og Marit Olsen.. I Ft 1801 bor disse to i Taraldsgaardsveita 9 uten barn. Hedevig Susanna Amalie døpes i Domkirken oktober 1786, foreldre Peder Olsen Fosling og Marit Olsdatter. I 1801 bosatt hos onkel Jens Pedersen Fosling, som ikke har egne barn. Ane Margrethe døpes i Domkirken september 1788, foreldre Peder Pedersen Fosling og Marit Olsdatter. I 1801 er hun fostringsbarn hos kjøpmann Just Hansen i Strandgt., Trondheim. Friderich Ditleff , 10år ved FT 1801 og bosatt hos onkel Jens Pedersen Fosling, er født i Ofoten, Nordland i 1791, foreldre Peder Fosling og Marit Olsdatter. Problemet er bare at i kirkeboka for Ofoten 1765-94 har han navnet Johan Ditleu. Jeg tror likevel at han er den som bor i Trondheim i 1801 og heter Friderich Ditleff.Ungkar Peder Pedersen Fosling og pige Marit Olsdatter Holm gifter seg i Vår Frus kirke 5.juni 1783. Da kaller han seg Pedersen Fosling og andre steder Olsen Fosling. Men det er vel samme mannen, kona heter i allefall det samme.mvh Asbjørg Folkestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørg Folkestad

Jeg tror barna tilhører Peder Fosling og Marit Olsen.. I Ft 1801 bor disse to i Taraldsgaardsveita 9 uten barn. Hedevig Susanna Amalie døpes i Domkirken oktober 1786, foreldre Peder Olsen Fosling og Marit Olsdatter. I 1801 bosatt hos onkel Jens Pedersen Fosling, som ikke har egne barn. Ane Margrethe døpes i Domkirken september 1788, foreldre Peder Pedersen Fosling og Marit Olsdatter. I 1801 er hun fostringsbarn hos kjøpmann Just Hansen i Strandgt., Trondheim. Friderich Ditleff , 10år ved FT 1801 og bosatt hos onkel Jens Pedersen Fosling, er født i Ofoten, Nordland i 1791, foreldre Peder Fosling og Marit Olsdatter. Problemet er bare at i kirkeboka for Ofoten 1765-94 har han navnet Johan Ditleu. Jeg tror likevel at han er den som bor i Trondheim i 1801 og heter Friderich Ditleff.Ungkar Peder Pedersen Fosling og pige Marit Olsdatter Holm gifter seg i Vår Frus kirke 5.juni 1783. Da kaller han seg Pedersen Fosling og andre steder Olsen Fosling. Men det er vel samme mannen, kona heter i allefall det samme.mvh Asbjørg Folkestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Hei Asbjørg dette høres sansynlig ut.Da kan vi gå utifra at søskene var Ole vår felles ane,Peder ,Karen og jens hvorav Jens ikke hadde barn,men hadde barna til Peder hos seg.Peder skal også ha en datter Masi Møller g.m. en Hans Solem.Hva tror du om muligheten om at det var Peder Fossen og Anne Olsdatter som er deres foreldre, Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Hei Asbjørg dette høres sansynlig ut.Da kan vi gå utifra at søskene var Ole vår felles ane,Peder ,Karen og jens hvorav Jens ikke hadde barn,men hadde barna til Peder hos seg.Peder skal også ha en datter Masi Møller g.m. en Hans Solem.Hva tror du om muligheten om at det var Peder Fossen og Anne Olsdatter som er deres foreldre, Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørg Folkestad

I DISTREFF har jeg sett en Peder Pedersen Fosling Pedersen som far til Masi Møller Pedersdatter Fosling. Peder oppgitt født 1756-1797 Tromsø, Masi f. 1797 i Tromsø, mor Marit Kirstina. I FT 1801 Tromsø er det registrert en snekker/tømmermann Peder Pedersen Fosling/Foslien med barna Lovisa Catrina og Christian Peter Fosling. Denne Peder døde Trondheim 1811. Kona Martha var ifølge opplysninger i FT 1801 (i Skien og formodentlig der bor.) Hun døde i Trondheim i 1838. Jeg er usikker når det gjelder Peder Fossen og Anne Olsdatter,hvorfor navneskifte? Jeg vil heller prøve å finne ut mere om Peder Pedersen og Anne Olsdatter som Astrid Ryen nevner i(13). mvh Asbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant et skifte etter Peder Pedersen Foss i Trondheim påbegynt 19 juni 1769, til høyre:Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25096/653Selv med 150% forstørrelse har jeg problemer med å se hva som står skrevet, men det skyldes naturligvis også at jeg ikke er flink nok i gotisk skrift!Enken er Anna Olsdatter.Barn:Ole Pedersen 16, tiener i Stods PræstegieldPeder Pedersen 13, tiener i Dito Præsteg.Ole Pedersen 7, i ?viigen hos Enkens SøsterJens Pedersen 5Karen Pedersdatter 11De to siste er hjemme i stervbohuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Peder Pedersen Foss døde den 7 huius, dvs den 7 juni.Stervbohuset ligger i Provstveiten.Sønnen Ole Pedersen 7 er i Hummelvigen hos enkens søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.