Gå til innhold
Arkivverket

[#75326] Slekten Mechlenburgs våpenskjold


Gjest A. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Martinsen

Jeg leter for tiden etter slekten Mechlenburgs (Mekkelborgs) våpenskjold.Er her noen som har boken 'Mechlenburg - Patricierslægt gennom 500 år' av Svend Aage Mørkvig? Jeg håper da at man vil være behjelpelig med å slå opp for å se hvorvidt der finnes et våpenskjold i form av tegninger, bilder av seglavtrykk e.l.Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Det kan også hende at der finnes noe i boken 'Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660' av Svein Tore Dahl. I innholdsfortegnelsen nevnes blandt andre de følgende:Mechlenborg, Oluf, s. 157Mechlenburg, Caspar Olsen, s. 141Mechlenburg, Christian Jonassen, s. 40, 125Mechlenburg, Jacob, s. 141Mecklenburg, Olaf, s. 91Mecklenburg, Oluf, s. 106Mecklenburg, Oluf, s. 114, 149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Det samme gjelder boken 'Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1660-1700', hvor de følgende nevnes:Mecklenburg, Anne Johannesdatter, s. 73Mechlenburg, Dorothea Jacobsdatter, s. 159Mechlenburg, Karen Margrethe, s. 148Mechlenburg, Maren Christensdatter, s. 33Mechlenburg, Wilchen, s. 34Mechlenburg, Wilhelm, s. 13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Fauske

Våpenskjoldet til Nils Mechlenburg, f ca 1717 d 1757 (kaptein i Nordre Sønd­mørske landvern­kompani) er å finne på oblateska i Sykkylven kyrkje. Våpenet er etter det eg hugsar, to korslagde sverd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Til # 3: Den Wilhelm Mechlenburg som er nevnt på side 13 - er han identisk med assistensråd Wilhelm Mecklenburg som døde sist i 1670-årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg husker å ha sett segl eller våpentegning for norske personer med dette etternavnet. Men jeg husker ikke hvor.Har du sjekket følgende bøker: H. Krags Norsk heraldisk mønstring, Krags Våben etter utvalgte segl, H.Løvenskiolds Heraldisk nøkkel, og Nissen og Aases Segl i Universitetsbiblioteket i Trondheim ?Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Ad (4):Takk for det. Jeg skal se nærmere på både vedkommendes slektslinje og våpenskjoldet. Forhåpentligvis har noen et bilde av det; i motsatt fall må jeg be noen om å gjøre meg den tjenesten.Jeg trenger forøvrig å knytte våpenskjoldet til flere medlemmer av slekten for å kunne bekrefte at det er et slektsvåpen og ikke et personlig våpen eller et våpen begrenset til en gren av slekten, så folk må bare fortsette å gi tilbakemeldinger.Ad (5):Det vet jeg ikke, men det er ikke urimelig å anta. Vedkommende var utvilsomt av denne slekten. Dette står nok i Mechlenburg-boken, som jeg håper at noen her besitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Ad (7):Takk for det. Jeg skal undersøke disse bøkene når jeg får anledning til det. (Er her likevel noen som har en eller flere av bøkene, så mottar jeg gjerne opplysninger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det står nevnt flere hos Løvenskiold. Problemet med Løvenskiold sin Heraldiske nøkkel er at du ikke får beskrevet et våpen i sin helhet, men deler fra flere våpen på forskjellige steder, slik at du aldri kan vite hvordan det enkelte våpen egentlig så ut (med mindre det bare dreier seg om ett våpen). Men nøkkelen er fin når du får en gjengivelse av et ukjent våpen og skal forsøke å finne ut hvem det har tilhørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Tok for noen år siden enkelte kopier fra boken 'Mechlenburg - Patricierslægt gennom 500 år' av Svend Aage Mørkvig'. Vedlagt en forside som viser et våpenskjold. Inne i boken var det også avbildet noen segl. Ellers ingen kunnskaper om selve slekten.

bilete8380.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Ad. innlegg 7:Kan bekrefte de publikasjonene Hans nevner. Spesielt Hans Krags 'Våben efter utvalgte norske segl 1650- 1700.Jeg har noen stensiler som viser 2 Mechlenburg-våpen, det ene til krigskommisær Willum/Wilhelm M.(1615-77),identisk med 'forsidevåpenet'(innl. 11).Det andre tilhører rittmester Christian M.(1657-1715).Skal prøve å beskrive det etter beste evne ,er ikke full befaren i faguttrykkene her.På hjelmen en krone,ikke adelskrone,snarere en 'middelalder-kongekrone',på den 2 korslagte hellebarder/ stridsøkser. På skjoldet,som ser ut til å være et 'stripet' skjold i basis,med en vannrett bjelke midt på.På den er det 2 ulve- hoder/hundehoder,heraldisk høyre,med et hjerte i midten av disse.Fargene kjenner jeg ikke(svart/hvitt-stensiler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har noen sider fra en bok skrevet av Lisa Brodtkorp Leistad om Mikkelborgslekten, men jeg har kun de sidene som starter med slekten i Tyskland og videre på Nordlandsgreina. Jeg husker ikke hvilken bok jeg tok kopien ifra, men det er kanskje noe å hente angående våpenskjold med å få tak den boken hun har skrevet dette i(starter på side 229 i en eller annen bok med Oluf Jenssøn Mechlenborg født ca 1487). Dette var noe av det første jeg gjorde angående slektsforskning i ca januar7februar 1996, på grunnlag av noe en tremenning hadder skrevet tidligere om at min oldefar var av denne slekten, og jeg var jo ikke så nøye på å skrive av kilder den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Løvenskiold nevner begge disse (innlegg 11 og 12). Det siste beskrives slik: 1 gul bjelke belagt med 2 sorte dyrehoder (ulvehoder) med 1 hode på hver side av et rødt hjerte. På hjelmen 2 krysslagte hellebarder med krumt skaft (kronen mangler, men det er nevnt en 'kronet nøkkel' mellom 2 vesselhorn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Løvenskiold nevner også hestehode og oksehode med ring i nesen, 1 seksoddet stjerne, 3 stolper, trær og en springende ulv (innlegg 11). På hjelmen nevnes 1 hestehode, en halv kronet løve med med et sverd i høyre labb, en halv ulv (vist over), 2 krysslagte hellebarder med krumt skaft, en kronet nøkkel mellom to vesselhorn, en nøkkel kronet opp fra en krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det finnes også en beskrivelse i Danske adelsvåbener (Sven Tito Achen): I blått tre hvite peler og over disse en gul bjelke med et rødt hjerte mellom to sorte ulvehoder. På hjelmen en krone og to kryssede hellebarder. Dette har tilhørt 1679 assessor Friderich Mecklenbourg (og sønnen). Ulvehodene er (som vanlig) vendt mot heraldisk høyre, dvs venstre når man ser på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

God kveld!I tillegg til de bøkene som er nevnt,har arkivfullmektig E.A.Thomle skrevet en artikkel som heter'Lidt om Familien Mechlenburg'.Den er fra Personalhistorisk Tidsskrift 2. rekke,(bind)v(5)(1890).Nå er jo ikke alltid så gammel litteratur særlig til å stole på,Thomle påstår at slekten er utdødd,selvom den var svært utbredd i Norge på 1600/1700 -tallet.I dag vet vi bedre.Det er vel 'Sør-Norge Mechlenburgene' som er utdødd i navnet,men 'lever' videre i inngiftede slekter,som f. eks. STOCKFLETH.En gren er kognatisk idet Annichen M.(død 1658 i Christiania),gift 1.gang med byfogd Mads Haraldssøn i Christiania,hadde sønnen Carsten Madssøn M.(ca.1630-88,begr. Bragernes 20/2)Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei SvenEr dette den samme Annichen Mechlenburg som var g.m. lagmannen Nils Hanson, hvis datter Kirsten var gift med lagmannen Viking Gunnarson fra Huse i Kinsarvik?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Karin!Javisst,Annichens 1.mann sies å være død 1642.Dette har jeg fra Finne-Grønn.I Thomles artikkel står det å lese at hun var gift med bergskriver ved Kongsberg sølvverk,senere lagmann i Christiania og partisipant(parts-eier)ved Sølv- verket,NIELS HANSSØN.(død 1655,begr.13/6 Christiania). Hun hadde flere barn med ham,og de tar som slektsnavn Kongsberg(etter fødestedet). Thomle skriver:'At denne Carsten Madssøn/Mathiesen M. har stått i et nært forhold til Peder Nielsen Kongsberg bestyrk es også derved,at han var verge for et av svogeren Wittekind Huuses barn'.(ca.1611-68).Gift 16/10-1653 med Kirsten Nielsdatter K.,død 1671.(T. Weidling 2000)Mvh. Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hjertelig tusen takk for svar. Slektsnavnet Kongsberg var nytt for meg. Jeg må åpenbart ta meg en tur på biblioteket og låne artikkelen til Thomle. Oppgir han noen kilde for opplysningen om at Carsten Madsson/Mathiesen M var verge for Viking sine barn?mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

God kveld igjen!Slekten Mechlenburg synes å 'dukke opp' i Flensburg,og videre til Haderslev.Dette etter Thomle,men jeg kan nevne at det er et 'bittelite' sted/landsby ved navn MIKLENBORG på Øst-Fyn,sånn circa midt mellom Nyborg og Svendborg. Det er kun 'plottet' på et meget detaljert kart fra år 2000 som heter 'Færdselskort-Sydjylland og Fyn.Betyr kanskje ikke så mye,men samtidig synes jeg personlig at 'OLUF JENSSØN M.' høres mer 'dansk' ut enn 'tysk'. Når det gjelder Hertug-dømmene skal man selvfølgelig trå varsomt hva navne-konklusjoner angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 17. Nordlandsgreina av Mikkelborgslekta varte iallefall frem til min oldefar mormors far født 1874 i Nordnesøy i Rødøy. Han het Isak Olai Mikkelborg Olsen, med far Ole Kristian Mikkelborg Pedersen født 1835, og farmor Else Kristine Kristensdatter Mikkelborg født 1800 i Selvær på Træna. Hennes far var Christen Hansen Mikkelborg født 1749, og er den såkalte Christen Selvær. Så der er min forbindelse. Det er jo et kvinneledd her da, og far til Christen Hansen var jo Hans Christensen født ca 1713-19 og farmor var Eva Christensdatter Mikkelborg(ca 1680-1762). Så det blir jo da enda et kvinneledd. Vet ikke om det lever noen i dag med Mikkelborgnavnet som er etterkommere i Nordlandsgreina.Siden vi er inne på dette med slektsvåpen, så kunne det jo være interessant å vite om hver gren av denne slekten hadde hvert sitt slektsvåpen(Nordlandsgreina(Jens Olufsen Mechlenborg f ca 1565 som var stamfar til Nordlandsgreina, broren Jacob som var stamfar til Nordmørsgreina og deres bror Carsten som da må bli stamfar til Østlandsgreina).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 17. Nordlandsgreina av Mikkelborgslekta varte iallefall frem til min oldefar mormors far født 1874 i Nordnesøy i Rødøy. Han het Isak Olai Mikkelborg Olsen, med far Ole Kristian Mikkelborg Pedersen født 1835, og farmor Else Kristine Kristensdatter Mikkelborg født 1800 i Selvær på Træna. Hennes far var Christen Hansen Mikkelborg født 1749, og er den såkalte Christen Selvær. Så der er min forbindelse. Det er jo et kvinneledd her da, og far til Christen Hansen var jo Hans Christensen født ca 1713-19 og farmor var Eva Christensdatter Mikkelborg(ca 1680-1762). Så det blir jo da enda et kvinneledd. Vet ikke om det lever noen i dag med Mikkelborgnavnet som er etterkommere i Nordlandsgreina.Siden vi er inne på dette med slektsvåpen, så kunne det jo være interessant å vite om hver gren av denne slekten hadde hvert sitt slektsvåpen(Nordlandsgreina(Jens Olufsen Mechlenborg f ca 1565 som var stamfar til Nordlandsgreina, broren Jacob som var stamfar til Nordmørsgreina og deres bror Carsten som da må bli stamfar til Østlandsgreina).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hallo igjen Karin(20)!Jeg skriver ned den siste setningen fra Thomle før det kommer en kildehenvisning.Det er nok dessverre en sekundær-kilde(en ny artikkel).Thomle skriver:Carsten M. sees å ha vært bosatt på Strømsø og er sannsynligvis(sic)den Carsten Madssøn som nevnes i dette tidsskrift 2.rekke bind 1,s.111.Jeg har ikke året,men det må være sent 1880!!.Hilsen Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.