Gå til innhold
Arkivverket

[#75326] Slekten Mechlenburgs våpenskjold


Gjest A. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Martinsen

Jeg takker for våpenbeskrivelser, bokhenvisninger og liknende ovenfor, og ikke minst forsiden til Mechlenburg-boken. Jeg kan da nevne at jeg tok en titt i en av de foreslåtte bøkene, nemlig Nissen og Aase: Segl o.s.v. Der fant jeg den følgende beskrivelse av (en) Christen Mechlenburgs våpen (datert 1715):'I skjoldet en oppreist løve holdende en pil i forpotene. På hjelmen en oppvendt pil mellom to vinger.' Lenke (S. 100.)Det betyr at man har fått enda et motiv å forholde seg til. Det er åpenbart mange motiver ute og går i slekten Mechlenburg, uvisst av hvilken grunn. Min umiddelbare antakelse er at slekten ikke førte våpen (konsekvent) fra vi møter dem på 1400-tallet, og derfor at hver av dem i hui og hast hadde måttet lage seg våpen da de, sagt på en forenklet måte, plutselig gikk over fra handelsstanden i Danmark og til embetsstanden i Norge. En annen forklaring er at de militære grener av slekten førte egne motiver, kanskje gjerne med hellebarder istedenfor trær. Jeg lurer forøvrig på hva som har fått Mørkvig til å gi motivet med ulv og tre trær en slik fremtredende stilling i boken. Han vet kanskje noe som vi ikke har kjennskap til.Jeg tror at det ville være alment og faglig nyttig å kartlegge alle våpen som førtes av slekten Mechlenburg, som jo var blandt de fremste slekter i Norge, med betydelige samfunnsstillinger både sivilt og militært og utbredelse i øst, vest og nord. Der er utvilsomt mange brikker å legge på plass. Jeg håper da på deltakelse også fra heraldikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Jeg må forresten vennligst be om at man deler og drøfter slektsopplysninger i en annen tråd. Denne tråden handler om heraldikk, og det gir både uoversiktlighet og unødvendig tekstmasse dersom man pøser på med andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

MOTIV 1:Som på forsiden til Mechlenburg-boken: Et hundedyr som bykser ut fra en skog av tre trær. Det samme dyr som hjelmtegn.Referanse: (11), (12).Brukere: krigskommissær Willum/Wilhelm Mechlenburg (1615-77)..MOTIV 2:Beskrivelse 1:Sitat: 'På hjelmen en krone,ikke adelskrone,snarere en 'middelalder-kongekrone',på den 2 korslagte hellebarder/ stridsøkser. På skjoldet,som ser ut til å være et 'stripet' skjold i basis,med en vannrett bjelke midt på.På den er det 2 ulve- hoder/hundehoder,heraldisk høyre,med et hjerte i midten av disse.'Beskrivelse 2:1 gul bjelke belagt med 2 sorte dyrehoder (ulvehoder) med 1 hode på hver side av et rødt hjerte. På hjelmen 2 krysslagte hellebarder med krumt skaft (Anm.: Kronen mangler, men der nevnes en 'kronet nøkkel' mellom to vesselhorn.)Beskrivelse 3:I blått tre hvite peler og over disse en gul bjelke med et rødt hjerte mellom to sorte ulvehoder. På hjelmen en krone og to kryssede hellebarder. Ulvehodene er (som vanlig) vendt mot heraldisk høyre, dvs venstre når man ser på bildet.Referanse: (12), (13), (16).Brukere av nr. 1: rittmester Christian Mechlenburg (1657-1715).Brukere av nr. 3: assessor Friderich Mecklenbourg (datert 1679) og sønn..MOTIV 3:Hestehode og oksehode med ring i nesen, 1 seksoddet stjerne, 3 stolper, trær og en springende ulv (innlegg 11). På hjelmen nevnes 1 hestehode, en halv kronet løve med med et sverd i høyre labb, en halv ulv (vist over), 2 krysslagte hellebarder med krumt skaft, en kronet nøkkel mellom to vesselhorn, en nøkkel kronet opp fra en krone.Referanse: (15).Brukere: uvisst..MOTIV 4:I skjoldet en oppreist løve holdende en pil i forpotene. På hjelmen en oppvendt pil mellom to vinger.Referanse: (26).Brukere: Christen Mechlenburg (datert 1715). Bemerk: Christen var et vanlig navn i slekten, så det er for meg uvisst hvem den nevnte Christen er. Det synes iallfall å kunne utelukkes at det er Christen Olufsen Mechlenburg på Lurøy, som døde rundt 1710..MOTIV 5:Våpenet har i det minste to korslagte sverd.Referanse: (4).Brukere: kaptein Niels Mechlenburg (om. 1717-1757). Annet: Våpenet finnes i Sykkulven kyrkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Det skulle være gode muligheter for å finne flere segl som kan peke i retning av et hovedvåpen, særlig på grunn av et stort antall og en lang rekke borgermestre, handelsmenn, sivile og militære embetsmenn o.s.v.Her er et utvalg i kronologisk rekkefølge:DANMARK:- Oluf Jensen Meckelburg (om. 1487-1569) var borgermester i Haderslev, samt kjøpmann.- Oluf Olufsen Meckelburg (1540-1613) var kjøpmann i Flensburg, sin fars hjemby. Han drev handel i Trondheim og Nordlandene.Der finnes kanskje seglavtrykk e.l. i danske arkiver.NORGE:- Jens Olufsen Mechlenburg (om. 1566-1626) kom til Norge rundt 1601. Han var fogd på Helgeland i tiden 1610-19.- Oluf Jensen Mechlenburg (1591-e. 1665) var fogd i Nordmøre frem til 1623 og i Lofoten og Vesterålen fra 1626 og frem til 1633. Han bodde på Lurøygården i 1666.Jeg vet ikke hva som finnes av fogdetilfang for den første halvdel av 1600-tallet, men dersom der er bevart regnskaper eller liknende, som vel fogden måtte underskrive og forsegle, så er det vel en forholdsvis enkel sak å undersøke dette tilfanget. Kunne noen fortelle hva slags tilfang man kan forvente å finne fogders segl i? Amtsregnskaper? Tingrettsprotokoller?Slekten Mechlenburg i Nordland (eller i det minste på Lurøy) døde ut på mannssiden med den sistnevntes datter Eva, men navnet fikk nytt liv i form av Mechlenborg/Mekkelborg, i nyere tid også skrevet Mikkelborg, da hennes barn fikk/antok det. Slekten gikk samtidig over til å bli skippere og handelsmenn, noe som vel minsker sannsynligheten for at de benyttet segl tildaglig eller at segl er blitt bevart. Anderledes var det vel på Østlandet og Vestlandet, hvor slekten tilsynelatende fortsatte som sivile og militære embetsmenn, så der burde det finnes enda flere segl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Stein Arne Fauske har tatt et bilde av den nevnte oblatesken. Bildet finnes i tema nr. 75363, samt nederst i dette innlegget.Bildet viser at Niels Mechlenburg førte et våpen med et hundedyr som bykser ut fra en skog av tre trær, det vil si hovedvåpenet. Motiv 5, som er beskrevet i innlegg (28), viser seg å ha tilhørt vedkommendes kone, Sebastiane Hiorth.Sammendrag:- Minst to forskjellige slektslinjer, begge tilhørende østlandsgrenen (etterkommere av Carsten Mechlenburg g.m. Margaretha Schnell), har brukt hovedvåpenet.- Minst ett medlem av slekten, uvisst hvem og av hvilken gren, førte et delt (firefelters?) våpen hvor hovedvåpenet inngår. (Jf. m. Motiv 3.)- I tillegg kommer våpenet som har to hundedyrhoder og et rødt hjerte. Hodene har utvilsomt bånd til hovedvåpenet. (Jf. m. Motiv 2.)- Et annet forhold er at Mørkvig har gitt våpenet forrang i Mechlenburg-boken.Man kan derfor anta at dette er slekten Mechlenburgs hovedvåpen.

bilete8388.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Bare en kort kommentar: Det er ikke helt uvanlig på 1600- og 1700-tallene at det i en slekt blir brukt flere forskjellige våpenskjold i segl og på andre måter. Det kan være helt forskjellige våpenfigurer eller varianter over ett eller flere grunntemaer ('differensierte' våpen). Varianter forekommer selv der et våpen er blitt fastsatt av myndigheter, slik som ved adling. Folk var ikke alltid helt tradisjonstro eller pinlig nøye i detaljene - verken da eller nå (?). Tilfeldigheter kunne råde, f.eks. kunne gravør eller kunstner misforstå, uten at våpeneier tok bryet med å få det korrigert. Så vi skal være forsiktige med å trekke altfor omfattende slutninger fra noen få forekomster av like eller helt ulike våpen.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Iris Aurdal

Jeg vil bare informere om at Jens Olufsen Mechlenborg, gift med Abelone Madsdatter Glade, hadde som våpenskjold : Gult skjold med et sort oksehode med ring i nesen. Dette er å finne på Roskildehistorie under Glade sekt sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.