Gå til innhold
Arkivverket

[#75328] Ordene skjut og bak - Kan noen fortelle hva det betyr?


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Jeg lurer på hva ordene skjut (Okse?) og bak i teksten nedenfor betyr. Fant det ikke i ordboka.' Etter Sørens død fortsatte hans enke Gurro å drive gården. Hun fikk besøk av svenskene i 1718. De tok 21 tdr. bygg, 20 tdr. havre, 2 hester,1 skjut, 15 kyr, 20 småfe, 3 svin, samt gårdsredskaper, sengeklær og matvarer og brente opp kornstaur , bak og bord'.Svært takknemlig for hjelp.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl-Anders Olsson

bak (også bakhun) ytterste bord som skjæres av en tømmerstokk, og som derfor er utbuet på den ene siden. Ordet bord viser også til det som er skåret av en tømmerstokk, men lengre inn enn baken.Skjut er ei merr eller gammal øyk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk for hjelpen Carl Anders :o)Det er jo greit å vite hva det en skriver ned betyr :-)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

'Bak' er vel for de fleste idag kjent som 'hon' eller 'bakhon'. Idag kalles alle skårne materialer med rektangulær endeflate feilaktig for planker. Med bord menes materialer som er under 1 1/2 tomme tykke og har en viss bredde - fra 10 cm og oppover. Materialer fra 1 1/2 tommes tykkelse og oppover er planker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hos oss bruker vi ordet 'bak' slik det er forklart i innlegg (2) framleis. Vi snakkar også ein del om 'bakved' då 'baken' i våre dagar ofte vert nytta som ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg takker så mye for alle oppklarende bidrag :o)Bakhon har jeg vært borti tidligere. Hadde en gang et gjerde av bakhon, så hadde det stått det istedet for bak ville jeg jo ha forstått det.Skjut hadde jeg aldri hørt om, men en lærer så lenge en lever :-)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Norsk historisk leksikon har foruten SKJUT også SKJUTHEST som 'betegnelse på HINGST i Nord-Østerdalen, Nord-Gudbrandsdalen og i indre deler av Møre og Nordfjord.' Så muligheten for at det kan ha vært en hingst det var snakk om, er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.