Gå til innhold
Arkivverket

[#75333] Masmesterne Knud Knudsen Schvensche og Just Danielsen 1650-1700, hvor var de ?


Gjest Kaare Fleten
 Del

Recommended Posts

Gjest Kaare Fleten

I tråden 74808 er det en rekke navn på masmestere på Østlandet Jeg velger å legge ut en ny tråd, fordi jeg eksakt søker etter en svensk masmester ca. 1688 ved Gardhammerfossen tilhørende Soknedalen Jernverk. Fogd Iver Wiel bruker betegnelsen bergmester se innlegg 64 i samme tråd, mens Jan Solgaard bruker ordet verksmester i Oddbjørns innlegg 66 m/lenke. Gruvene ved Sokna var eid av Jacob Luth se innlegg 69. Han hadde en gruve på Ertelia på Nakkerud og eide gården Stigsrud hvor det var en plass som fikk navnet Svenskerud.Er det noen som vet hvor disse to masmesterne hadde sitt virke og når?. Er Just Danielsen svensk ? Masovnen på Sokna var lite effektiv. I den første tiden var smeltingen ved Væleren. Var dette allerede i første driftsperiode eller menes det første driftsperiode for Nikkelverket?Spørsmålene er kanskje mer historiegransking enn genealogi, men de betyr mye for vårt lokale historielag. Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan nok foreløpig ikke være til noen direkte hjelp her, men ifølge Gard Strøm (www.gamlegjerpen.no) var både Knud Knudsen Schvensche og Just Danielsen masmestre på Fossum verk rundt 1650 (se også innlegg 189 i den tråden du henviser til i innlegg 1, Kaare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.