Gå til innhold
Arkivverket

[#75334] Feil i husstand fra 1801 ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det ser ut til at du bruker en gammel lenke. Hvor fant du den? Tidlig på året i fjor ble ny, korrekturlest versjon av 1801-tellingen lagt ut.Du kan se samme husholdning her LenkeHer er de fleste feil rettet. Nå er det sånn at vi ikke kan rette noe som er feil, hvis det også er feil i den originale. Stavemåten skal være identisk. Ved evt. feil, må det tastede sammenlignes med originalkilden. Digitalarkivet har ikke tilgang til de originale kildene, så vi samler opp korrekturmeldingene og sender ut meldinger til de statsarkiv eller Digitalpensjonatgjester som har registrert dataene. Det er så opp til dem å rette dataene og sende dem tilbake til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Merkeligt - jeg fant husstanden ved et vanlig søk i 1801 på etternavnet Horning.Da skal jeg vel få opp den nyeste versjonen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg greide å finne den igjen!Det er noe som ikke fungerer i det globale søket.Dersom du velger f.eks. fødselsår 1770-1850 og søker på 'etternavn begynner med hornin', så får du bare opp den feile husstanden (Andreas Hornink) og ikke den nye med Andreas Horning. Faren Samuel Horning fører også til den ukorrigerte husstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Uff, dette var uheldig!Det ser ut som det globale søket ikke har fått oppdatert lenkene sine. Her må vi ha hjelp av Jan Oldervoll. Han er på reise, så det må ligge til han er tilbake.Tusen takk for at du oppdaget feilen og ga beskjed!Her kan du søke i hele 1801-tellingen, den oppdaterte versjonen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.