Gå til innhold
Arkivverket

[#75335] Oppslag i Bygdebok for Haus, Haus Sogn, Hordaland, gården Lie/Lid


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til nevnte bygdebok, er jeg interessert i opplysninger om ekteparet Knut Andersson og Aagate Pedersdtr. De giftet seg i Jølster i 1722, men får barna Gjertrud og Anders på Lie/Lid i 1731 og 1736. Knud Andersson dør på gården i 1737 ca 37 år gammel.Hva sier bygdeboka om denne familien og barna deres? Nevner bygdeboken noe om hvor det ble av Aagate Pedersdtr. etter 1737, og er der nevnt en datter Dorthe?. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

På side 296 i BB for Haus Ådna Sokn, gården Li. Nr 50 er Knut Olavsen Li gift 1g med Ågote Pedersdtr. Barn: a,Dordi Knutsdtr, merknad konfirmert 1739 b, Viking Knutsen merknad nemnd 1770 og Anders 1736, merknad:NB: Er a og b borni til 50, so tyder Vikingnamnet på Vossaætt. Gift 2g 1747 med Ingebjørg Johannesdtr. Dale. Noe stemmer med opplysningene dine, noe annet ikke, kanskje en sammenblanding av personer her. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for oppslag.I følge databasen over døpte i Haus 1723-1732 så døper Knud Andersen og Aagaathe Pedersdtr. Lie datteren Gjertrud i 1731. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=dp12501723&gardpostnr=698&personpostnr=5407&merk=5407#ovre>LenkeSamme paret døper en sønn Anders i 1736. Her er ikke fars etternavn nevnt, men barnet er åpenbart oppkalt etter farfaren.LenkeOg databasen over døde i Haus 1691-1792 viser at Knud Andersen Lie døde i 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da er der åpenbart noe som ikke stemmer. Det er klare avvik fra kirkebøkene til bygdeboka. Står det noe om hvor Knut og Ågoth kom fra?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hei, Ser blant vigde i Haus, 3die Pintzedag 1744 Mons Sandbiørnsøn Snekkevig UK og pige Dorte Knudsdtr. Lie, der er et Snekkevik i Austrheim. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er det som er utgangspunktet mitt Rune. Brudgommens etternavn er feil. Det skal være Anbjørnsen og han var fra Snekkevik i Fjell/Sund. Jeg kan ikke finne dåpen til Dorthe, men Knud Andersen Ordal og Aagothe Pedersdtr. Aasen i Jølster giftet seg i Jølster i 1722. Det er en anmerkning der om at de hadde vært for tidlig ut, og vi tror derfor at Dorthe er døpt i Jølster, før familien slo seg ned på Li i Haus. Det, sammen med oppføringene i kirkebøkene for Haus gjør meg sikker på at Knud het Andersen og ikke Olsen, og den eventuelle Knud Olsen som giftet seg i 1747 som enkemann må være en annen.Knud dør aøtså i 1737 ca 37 år gammel, men jeg finner ikke Aagatheh død der. Kanskje flyttet hun bort med barna etter dødsfallet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei! Det er også en gård til i Haus som heter Li og det er den samme gården som Breisteinli som ligger mellom Ytre Arna og Breistein. Gården ble senere hetende Breisteinli for å skille den fra den andre Li gården i Haus som ligger oppe ved Unneland.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg tok nok ein sjekk på Jølster, da på samme gard som Agathe Pedersdatter. Der fann eg dette paret. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=vi14311696&gardpostnr=99&personpostnr=194&merk=194#ovre>LenkeNå skal eg ikkje trekke noen sluttninger og eg veit vi har drøfta disse før, men navnekombinasjonen er det ihvertfall verdt å sjekke. Ser at ei Birte Siursdatter også er fadder, om dette er kona til Anbiørn, så kom jo ho også fra Sandal der overnevnte Nils Olsen kom fra. Kanskje tilfeldig eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Rune for en ny sjekk. Og det var et par interessante funn du har gjort der Oddvar. Absolutt verdt å se nærmere på.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Knut Olsen Li i Bergsdalen 1718-1760 gift 1. gang 1742 med Anna Olsdtr. Bjørgo 1717-1746 og gift 2. gang 1747 i Bruvik kirke med Ingeborg Johannesdatter Dale. Knut bodde på Li i Bergdalen. De har ingenting med Li i Haus (Arna) å gjøre!Mvh.Kenneh Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for den avklaringen Kenneth. Da tror jeg vi holder på at Knud Andersen og Aagothe Pedersdtr. kom fra Jølster før de slo seg ned på Li/Lid. Jeg holder en knapp eller to pa at Oddvar Søreides forslag står til troende.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Her er Dordis konfirmasjon: LenkePå Unneland og Li i Arna (tidligere Haus) bodde det flere paktere på 1700-tallet. Flere av dem var fra Jølster.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kenneth. Vi antar at det var Dordi som ble resultatet da foreldrene hadde vært for tidlig i følge en kommentar ved vielsen i Jølster. Så hun er nok født der før de kom til Haus.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.