Gå til innhold
Arkivverket

[#75339] Marite Jakobsdatter Reigstad, Ytre Tysse f 1702 - mulige kilder?


Gjest Rigmor Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Mathisen

Marite var født i 1702 på Reigstad i Ytre Tysse, gifta seg i 1730 med Mons (Mogens) Johannesson Stranden, Os i Hordaland. Hun døde i 1748 på Stranden. Marite er 4. tippoldemor til mitt barn.Nå håper jeg noen kan gi meg tips om hvilke kilder jeg kan søke i for å finne mer ut om hennes formødre- og fedre, gårdshistorie osv. Verden har jo forandret seg en del siden første halvdel av 1700 tallet, også med hensyn til stedsnavn og sogn. Jeg er ikke lokalkjent og det er ikke helt enkelt å finne ut av hvilken kommune Reigstad er i, hvis Reigstad enda eksisterer som betengelse på gård/sted?Hvis noe har opplysninger om Marite og/eller hennes slekt i Ytre Tysse ville det være trivelig å få vite mer om det her på forumet også!mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det var en Jakob Larsen på husmannsplasset Skottabakken under Reistad: Samnanger I, s. 348 ' ' Skattemantalet 1666 nemner ein husmann på Reistas, som utan tvil hev budt her. Han heitte Olav Lassesson, var 48 år gammall og hadde tvo søner Olav 9 og Lauritz (Lars) som var halvtårsgammall. Folketelljingi 1701 nemner ingen husmann her på garden; men matrikkelskynet 1724 segjer at då var der ein husmann. Han heitte Jakob Larsson Skottabakken og døydde 62 år gammall i 1733. Han hadde ei dotter: Marita Jakobsdtr'., som var gift i 1733 med Olav Johannesson Hauge eller Haugen.'På Tysse ytre finner jeg ingen Jakob. Reistad og Tysse ytre er to forskjellige garder!Men her må den gode Lauvskard ha skrevet feil, for Marite Jakobsdtr Reystad ble gift 17/10-1733 med Mons Johansen Stranden: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=2064&merk=2064#ovre>LenkeDenne Jakob Larsson må ikke forveksles med Jakob Johannesssen Reistad som var 22 år i 1701. Noe mer står det dessverre ikke om han og dattera i bygdeboken. En kan jo tenke seg at han muligens er sønn av denne Oluff Lassesøn nevnt i 1666:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Kanskje dette er din Jakob som gifter seg her med Anna Mortensdtr Olland? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=1065&merk=1065#ovre>LenkeDet er nok det samme paret: LenkeIngen andre Jakob Larsen gifter seg på dette tidspunket i Samnanger.Da har vi en Mortein Åland som var gardbrukar her ca 1660, i 1666 er enka Marta Arnesdtr nevnt. Side 321 i bygdeboka.I bygdeboka står det at Anna Moteinsdtr ble gift med Nils Nilsson Langeland (?) i 1692, men hun kan ha blitt enke og gifta seg opp igjen.Her står han som Langhelle: Lenke (ikke Langeland som Lauvskard sier, han var jo ikke sikker da)Aadland og Olland er forskjellige skrivemåter av Årland.Men som sagt er det ingen Jakob eller Lars på Tysse i den tida i bygdeboka.Men jeg tror at Lauvskard har skrevet feil her og det var nok Marten/Morten Arnesen selv som var nevnt i 1666: LenkeDa er det vel han som dør her 72 år gammel: LenkeHan skulle da være født ca 1639, passer ikke med alder i 1666, men det var ofte store variasjoner ved dødsfall of folketellinger. Han har jo en sønn Nils Martensen 4 år og han er kommet med i bygdeboka som Nils Morteinsson.Her dør Jakob Larsen Skottebacke 62 år i 1733: LenkeEn Anne Schottebachen dør i 1743, men alderen var veldig høg! LenkeDet står tydelig 91 i kirkeboka og: Permanent sidelenke: LenkeMen skulle tro at det var den samme Anne Mortensdtr.Kanskje det er din Jakob Larsen som er tjener på Lauvskard i 1701:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da blir en Maritha Jacobsdtr Ytre-Tysse døpt 5/12-1705 (nede til høgre): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 6 (1669-1719), Kronologisk liste 1706, side 85. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11617&idx_id=11617&uid=ny&idx_side=-86>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Mathisen

Takker for tilbakemeldinger - her var det en del å se etter. Særlig var opplysningene om dåpen 05.12.1705 lovende!Glemte å nevne at opplysningene jeg oppga innledningsvis om Marite Jakobsdatter er funnet i bygdeboka for Os. Det er jo av og til små feil i slike bøker, derfor kan det være at Marite er født noe senere enn 1702,f.eks 1705.Ytre Tysse er ikke med i bygdeboka for Os - kanskje jeg kan ta snarveien her og spørre om det er noen som kjenner til tittel/forfatter på bygdebok som omhandler Ytre Tysse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Tysse Ytre er i Samnanger og du finner det i bygdeboka, 'Soga um Bygdi, gardane og ætterne' av Nils Lauvskard.Men jeg har den og det står ingenting mer enn det jeg skrev over. Dersom du har behov for andre oppslag, så bare si fra. Jeg har hele morsslekta mi fra Samnanger. Jeg har også bind 2 som går fra ca 1880 og utover og så den siste som ble utgidt av Svein Egil Kvale som omhandler dagens Samnanger.Men når vi kommer tilbake til 1700, er det ikke alltid like godt å finne mer, spesielt ikke dersom de var husmenn. Mindre kilder, osv. .. Selvsagt forekommer det en del feil, men disse bygdebokforfatterne har gjort et imponerende arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

5) Ser nå et det ikke er Ingeborg Pedersdtr Tysse blant fadderne, men Ingebor Jons ell. Jensdtr Tysse, hun kan være datter til John Indre-Tysse. Ikke det at _det_ gjør oss noe klokere!Dernest så stod de med det gardsnavnet der de arbeidet og det var ikke alltid der de var født!Finner ikke noen Jacob Lassesen f i Samnanger ca 1670 (62 år i 1733, skulle gi oss 1671) Men her fant jeg en Jacob Larsøn nede til høgre: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1671-1672, side 3. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11615&idx_id=11615&uid=ny&idx_side=-5>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er nå ekteskapet til Marite Jacobsdtr Reystad med Mons Johansøn Strand den 17/10-1733 i kirkeboka fra Fusa. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1734, side 26. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11618&idx_id=11618&uid=ny&idx_side=-27>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Dessverre ingen forlovere nevnt! Heller ikke ved trolovelsen deres like over, der ser du at det er først skrevet Skottebakken og så strøket over med Reystad, det er nok rett person vi har funnet da.Ser jo nå at du holder til i Ofoten. Os prestegjeld var stort og omfattet en tid Samnanger, Fusa, Strandvik og Hålandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

14/11- 1736 får de en datter Christi (venstre kolonne, døpt udi Os kirke): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1737, side 32. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11618&idx_id=11618&uid=ny&idx_side=-33>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFadderne er Isach Boge, Nils Solberg (sikkert min 4. tipp), Ingeborg Øren, Britte Boge og Eli Reistad (gard i Samnanger, sikkert søster til min 5 tippoldemor) I 1738 får de en sønn Morten (navnet kommer igjen ser du, utvilsomt at mormor var Anna Mortensdtr) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1738, side 34. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFadderene var Nils Solberg (nok en gang!), ? Boge, Hans Gaugstad, Eli Rosvold, Dordi Stranden,Kan ikke si at det ringer en bjelle, men det må jo ha vært en forbindelse her med Solberg/Solbjørg siden Nils er fadder to ganger. Det er i Samnanger, de andre gardene er i Fusa.Det er artig å lese kirkebøkene, her ser vi f. eks. at Mons Stranden er fadder til tvillingene Knut Isaksen og Marite Isaksdtr Boge. Ellers kjenner vi igjen navn som har vært faddere for Mons sine barn.En sønn Mons i 1740: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1741, side 38. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

1742: en sønn Peder (høgre kolonne, litt under midten): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1742, side 40. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11618&idx_id=11618&uid=ny&idx_side=-41>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaddere: Hans Øren, Johans Øfre-Dale (?), Niels Solbiør (nok en gang!), Brithe Gaugsta og Marthe Midtsæther 21/10-1743 nok en datter Kristi: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1743, side 43. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaddere: Engel Øfredalen, Mons N.(nedre) Boge, Kari Solbiør (2. kone til min tipp Nils Olsson Solbjørg og søster til en 4. tippoldefar), Magdela Øren og Dordi Stranden.Alle garder fra Fusa bortsett fra Solbjørg (ble skrevet so Solberg eller Solbjørg)Nok en Christi Monsdtr Stranden i 1745 (nede på høgre kolonne) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1745, side 45. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaddere: Sven Samnøen, Nils Solbiør (nok en gang!), Agathe Øren (nok en gang!), Ane Olsdtr Øren, Cicelle Øfre-Boge1746 nok en Christi (det er tydelig et navn de vil ha oppkalt! Litt over midten høgre kolonne) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1746, side 48. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaddere: Hans Siursen Øren, Johannes Isachsen Boge, Brithe Gangstøen, Brithe Øfre-dalen og Marithe ibid (= Øvre Dalen)Øverst til venstre gifter Mons Johansen Stranden seg med Marthe Ingebrigtsdtr Wandal i 1749: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1749, side 53. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det er skifte etter Martha Jakobsdtr Stranden 26 august 1848: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sunnhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll Aa 6a , 1743-1749, oppb: Statsarkivet i Bergen.Merknader: Fol. 1-340. Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24025/264>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24025/264Permanent bildelenke: Lenke3 sønner og 1 datter er nevnt bortsett fra enkemannen Mons Johansen Stranden (og kalt Bogestranden):Jakob Monsen 13 år, Morten Monsen 10 år. Deres formynder er Lars Olsen Rosvold (det står neste side), Mons Monsen 6 år og Christi Monsdtr 1 år. Deres formynder er Hans Olsen Hatviig (også neste side)Dvs at Peder f 1742 er død, alle de andre Christi-ene er døde, Jacob eldstemann har jeg ikke funnet dåpen til.Han ble døpt 20/1-1735 (venstre kolonne): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1735, side 28. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaddere (vanskelig å lese, men han ble døbt 'udi Ous kirke'): Michel Boge, Ole Gaugstad, Lasse Boge, Bertha Øfre Boge og Brite VaagenDa fant jeg hennes dødsfall her (litt under midten, høgre kolonne): af Fuse:Graffæstet af samme dag (Dom 7 Post trin, i slutten av juni?)Maritha Jacobsdtr Stranden gl. 43 aar: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os i Os, Ministerialbok nr. A 2 (1723-1758), Kronologisk liste 1748, side 79. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Hvorfor har ikke Mons Johannessen kalt opp sin far, det kan vi lure på.Det ser ellers ut for at den gode Mons Johansen Stranden har vært gift før i 1725 med Kristij (Christi) Morteinsdtr Sævold (Særvold): LenkeDet forklarer jo hvorfor han absolutt skulle kalle en datter Christi, det var jo skikk og bruk å kalle opp sin avdøde kone!Alle ekteskapene hans står her på DA, men det er feil at det er UK (ungkar) står ikke det i kirkebokaDa hadde han nok muligens alt kalt opp sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

I kirkeboka står det Sevell og ikke Sævold, og det står om denne familien på Sævell side 827. Permanent sidelenke: LenkeDenne Christi/Kristi var søster til min 5. tippoldemor, så nå ser jeg at jeg hadde alt Mons Johansen Stranden i min data, men ikke med de to andre konene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Mathisen

Her var det jammen mye å holde styr på - kjempespennende!Konkluderer så langt med at foreldrene til Marite var Jacob Larsen, Ytre Tysse og Anne Mortensdatter, Årland - da ser jeg , som nevt i innlegg over, hvor navnet Morten kommer fra. Ser frem til å sette alle disse nye opplysningene i 'system'. Skjønner at jeg må få tak i mer litteratur om slektene i Samnanger. Ser også at opplysninger om faddere og forlovere kan inneholde mange ledetråder.Fra Os og Fusa er det aner fra en rekke gårder/steder (f.eks Havsgård, Borgen, Bø, Hope, Boga, Egeland, Gjøn, Gjerdevik, Hatvik, Søfteland, Ljotåen, Bjørndal, Fo(e)r, Opsal, Lyssand, Bjorvik osv, nå begynner det å komme på plass navn fra Samnanger også. Dette må jeg se mer på så snart jeg får tid frem mot helga.Har et par 'løse tråder' til fra bygdene rundt Bergen, men de får jeg komme tilbake til senere. Marite var den yngste av disse 'ukjente'.Tusen takk for all hjelp så langt - jeg har fått mer informasjon enn våget håpe på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Alle disse navna har jeg som garder i min data, sikkert annet vi har felles da.Vi holder forresten på med å skrive en slektsbok og der kommer disse gardene og med.Dersom du setter opp et gardsnavn i 'søkevinduet' her inne, får du opp alle debatter som har disse gardene til stikkord. Det er derfor viktig å sette opp stikkord når du lager en ny tråd/debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (9):Kjellaug skriver at 'Garden Stranden ligger i dag i Fusa. Så det er nok bygdebok derfra du må få tak i.'Det er ikkje heilt rett. Då Fusa vart utskilt frå Os som eigen kommune den 1. juli 1855, vart Stranden (Bogstrand) gardsnr. 1 i Fusa kommune. Men i samband med kommunesamanslåinga på 1960-talet vart garden Bogstrand overført Os kommune 1. januar 1964, og fekk då gnr. 86 i Os. Og garden er framleis del av Os -.Stranden (Bogstrand) med småbruka Bogevik og Aspeneset ligg på vestsida av Samnangerfjorden, mellom Lønningdal i Os og Solbjørg/Solberg i Samnanger; Fusa ligg på austsida av fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Der lærte jeg og noe nytt! Visste ikke at Bogstrand hørte til dagens Os kommune. Men Bogstrand finner vel Rigmor allikevel i Fusa bygdebok: Fusa, Hålandsdalen og Strandvik 2Her er lenke til oversikt over alle garder i Hordaland og hvilke bygdebøker du finner dem i: LenkeHer ser du og navn på bøkene med forfattere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Mathisen

Fint å få snarveien til nettsiden med bygdebøker. Etter et kjapt søk videre ser det ut som om det fortsatt er mulig å få kjøpt noen av de aktuelle bøkene.Navneoppklaringene i form av endring av skrivemåte etc som er kommet frem i denne tråden har vært nyttig.Som før nevnt så har jeg fått masse nytt å ta tak i - det er kjempebra. Brukerne av dette forumet er vel godt kjent med hvordan det oppleves når nye navn kommer på plass i anerekka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.