Gå til innhold
Arkivverket

[#75340] Visnum i Värmland Aner for Anna Beata Valberg f.1853


Gjest Kai Werner Østreng
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Anne Lene og andre,DNA-tester fra 23andMe av 600000 av mine SNP-markører (på alle kromosomer) har gitt en lang treffliste på 83 slektninger fra antatte 4-menninger til 10-menninger med resultater som kan sammenlignes med våre tradisjonelle slektsfiler og faktisk har ført til felles aner i en del av tilfellene.I noen tilfeller er det nødvendig å hjelpe den ene part med å forlenge slektslinjene. Jeg har funnet de svenske anene til min slektning kanadiske Karen Zimmer, men trenger litt hjelp fra en som har abonnement på en av de svenske databasene for å komme lenger tilbake for Anna Beata Valberg, f. 1853 i Visnum, Värmland. (Kjenner hennes etterslekt.) Har en mistanke om felles aner i grenseområdene mot Norge.Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Kai Werner. Du lurer på aner til Anna Beata Valberg. Jeg har funnet henne i f.boken for visnum f. 10/6-1853 døpt 11/6, foreldre: mästaren Eric Magnus Wahlberg og Cajsa Maja Olsdotter i Backhammaren, Visnum.Wahlberg bel navnet skrevet ved Anna Beatas dåp, senere er det skrevet Valberg.Jeg finner dem da i husforhøret 1851-1855 side 107 plassen Krontorp (bäckhammaren) i Visnum:mästaren Eric Mag. Valberg 27/9-1814 Amnehärad, Skaraborghustru Cajsa Maria Olsdotter 25/1-1814 AmnehäradBarna: Maria Charlotta 21/11-39 AmnehäradLisa Christina 21/7-42 AmnehäradCarolina Sofia 10/2-47 Visnum, VärmlandEric Olof 23/2-49 VisnumAnna Beata 10/6-53 VisnumI det neste husforhøret bor de også på den plassen frem til 10/10-57 da de flytter til Amnehärad. Der er de meldt innflyttet samme dato til plassen Torsvid Sörgård. Der får de sønnen:Johan August 28/8-58.Går jeg til 1880 tellingen så bor Eric Magnus og Cajsa Maria fortsatt på Torsvid Sörgård og har barna Carolina Sofia og Johan August hjemme hos seg.I 1890 tllingen er Cajsa Maria enke og har kunn yngstesønnen Johan August hjemme hos seg. Bor fortsatt på samme plass.Datteren Lisa Christina bor i 1890 tellingen på Wiggen no:12, Maria Magdalena rote 19, Stockholm. Hun er da gift med Carl Viktor Andersson f 1843 og de har 4 barn.Carolina Sofia bor i 1890 tellingen i Amnehärad, på Trosvi mellangården N:O 2, gift med Carl Aug. Matsson f 1855 Amnehärad. De har 2 barn.Eric Olof bor i 1890 tellingen på Gunnarstorp, Nolgården i Amnehärad, gift med Anna Gr. Olofsdotter f 1846 i Amnehärad. De har 7 barn.Anna Beata bor i 1890 tellingen på Riddarsporren N:O 3, Adolf Fredriks rote 6, Stokholm. Hun var gift med Axel Teodor Hansson f 1860 Kullerstad, Östergötland. De hadde 2 barn.Ønsker du å se om du kan gjenfinne disse i 1900 tellingen, så ligger den fritt på svar.ra.seHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Takk, Anne Lene Jeg skal ta kontakt med Karen Zimmer og fortelle at du fant Anna Beatas foreldre. Sto det noe om hvor de var født/ kom fra? Jeg har hennes slekt og etterkommere fra Stockholm og senere.Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

De var født i Amnehärad i Skaraborg, står etter f.datoen deres.Jeg kan forsøke å finne foreldrene deres igjen, men det får neppe blitt i dag.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

De var født i Amnehärad i Skaraborg, står etter f.datoen deres.Jeg kan forsøke å finne foreldrene deres igjen, men det får neppe blitt i dag.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Nei, det skulle bare mangle. Kjempefint at du har tilgang til så mange svenske kilder og tar deg tid til å bistå så mange. Du burde ha en medalje.....:-)Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Nei, det skulle bare mangle. Kjempefint at du har tilgang til så mange svenske kilder og tar deg tid til å bistå så mange. Du burde ha en medalje.....:-)Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Nei, det skulle bare mangle. Kjempefint at du har tilgang til så mange svenske kilder og tar deg tid til å bistå så mange. Du burde ha en medalje.....:-)Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tusen takk for pene ord Kai Werner. Jeg synes det er moro å kunne bruke programmer og abbonnementer fullt ut, når jeg har tid og mulighet. Det er like moro å være med å bidra til at en nøtt løses, som det er å finne løsning på sin nøtt.Jeg har tittet litt mer nå. Foreløpig så er det Cajsa Maria Olsdotter jeg har funnet som født i Amnehärad den 25/1-1814 og døpt 29/1. Foreldrene: på Torsvid Sörgård Olof Benetsson/Bengtsson og Kajsa Jansdotter.Følger jeg så familien i noen år fra 1805 og til 1848 så finner jeg flg og alle er født i Amnehärad om jeg ikke har skrevet noe annet:Olof Benetsson 17/10-1783hustru Lena Cajsa Jansdotter 6/9-1779 Rudskoga, Värmland. Død 1836. I dødboken fremkommer det at hun dør den 22/5 av bröstvärk. Foreldrenes navn er innført: Jan Olsson og Ingrid Larsdotter.I husfohøret finnes følgende par boende sammen med familien og det er notert at de bor hos barn: Bengt Andersson f 5/12-1748 og hustru Stina Olsdotter f 1749. Hun dør i løpet av det aktuelle husforhøret (1805-1815). Så dette er nok foreldrene til Olof Benetsson.Barna: maja Stina 1795Stina Cajsa 1796. Død uten at det står når, men det er i løpet av husforhøret 1805-1815, så hun ble ikke så gammel. Britta Stina 1802, død 1816. I flg dødboken døde hun den 27/10 av hetsig feber.Bernt 1807, død 1808Johannes 1810Kajsa Maria 25/1-14. Flytter til Råda 1839.Jan 1816, død 1817Anders Petter 1818Olof Bengtsson blir enkemann i 1836. I husforhøret 1840-1848 er han gift på nytt. Kona da heter Beata Olsdotter f 5/9-1779.Kajsa Maria flyttet i 1839 til Råda, jeg har ikke gjenfunnet henne der.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.