Gå til innhold
Arkivverket

[#75350] Tydehjelp i Stjørdal 01.01.1798


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Trenger tydehjelp til barn nr. 3 på venstre side Marit med foreldre Peder Jonsen Hilgjerdet og Gidsken Eriksen. Problemet er faddernes gårdsnavn: Gunder og Kirsten Quern??, og Torsten og Berit Holan eller Hilan? De to siste kan være 2 som var i tjeneste i Hollan i 1801. Ved søk finner jeg ingen gård i Stjørdal i 1801 som begynner på Quern eller Kvern.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16373&idx_id=16373&uid=ny&idx_side=-22>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det stå Overmæla eller Øvermæla istedenfor Quern... Det ser da ut som det står Ole Mæles ... aller sist, selv om M er litt rar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var det jeg mente jeg ikke fant i bygdebok ja, men bygdebøkene for Stjørdal er vanskelige å finne frem i. Det er heller ikke alltid at brukene som nevnes i kirkebøker og andre kilder stemmer overens med det som står i Stjørdalsbøkene. Så det kan godt være at det står Øvermæle eller Mæle øver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg har sett på folketellingen 1801, men overdså da at Øvre Mælen også var en plass under Værnes(Det var også et eget bruk med samme navn). I bygdeboka startes det med brukere noe senere(utpå 1800-tallet), men de har nok ikke fått med alle som har vært brukere der. Siden de aktuelle fadderne ikke har sen-navn er det umulig å finne dem igjen ved folketellingen 1801. Er det en liten mulighet for at det ikke står Gunder, men Gunbor Over Mæle? Det er jo en Gunborg Joensdatter i Øvre Mæle i 1801. Det ser ellers ut som om det er umulig å komme videre med foreldrene til Marit her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.