Gå til innhold
Arkivverket

[#75352] Familien Poulsen i Sponviken, Berg pr,gj. 1700 og 1800-tallet.


Gjest Rolf P. Rolfson
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf P. Rolfson

Søker info omkr. disse familiene: 1. Skipper Andreas Poulsen 1737-1804.Eier av bruket Kjeøen fra 1782. Også blant eiere av Korterød. G.1771 m. Maria Corneliusdtr. (død 1791). Barn: a)Poul Meinert (1772), b)Anne Maria (1773)[G.m.skipper/ gårdb. Ole Carlsen Næss Korterud og Hestehagen] c)Syver. 2. Skipper Poul Meinert Poulsen (Andreassen?) 1772 - ? Eide Kjeøen 1806-1818. G.1804 m. Marthe Ansteensdtr. fra Strømsøe. Barn: Andreas(05),Anthonette Berthe Maria(07), Mariane Valena(10),Christian Nicolay(14),Severine Marie (21). Takknemlig for enhver utfyllende opplysning. Mv.h. Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

I Forstrøms 'Byhistorie Fredrikshald I' står det at Paul Meinert Paulsen (ikke Andreassen) bodde i Sponviken og var skipperborger til Frhald. Hans far Andreas Paulsen skal ha vært en innvandret slesviger, og eide Kidøen i Sponvika. Den senere postmester Ole Edvard Møller ved Svinesund skal ha stammet fra morsiden fra denne Andreas.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf P. Rolfson

Gode Liv S.Hjertelig takk for dine bidrag! Skiftebrevet etter Andreas byr på en utfordring. Når jeg har kommet gjennom det, skal jeg ta en titt på Forstrøms byhistorie. Slik jeg leser Res.kap. Ivar Sætrangs 'Kirker og Kirkegods i Berg. Med en Gaardshistorie. 1915' var postm.O.E.Møller sønn av styrm., postmester og tolder Peder Møller. P. Møller var svigersønn til Andreas' datter Anne Maria. Jeg finner ikke spor etter Poul Meinert og hans familie i Berg el.omegn etter 1821. Flyttet de på seg, tro? Noen som vet?Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.