Gå til innhold
Arkivverket

[#75355] Ole Martin Magnesen på Nordåstræet, Fana


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Ole Martin ble født 24. mars 1852 på Minde gård i Fana. Foreldrene var Magne Gudmundsen og Brita Olsdatter som endte opp som selveiere av Nordåstræet. Ole Martin giftet seg med Nikoline Berntine Bessesdatter fra Bergen og i 1894 fikk han skjøte på Nordåstræet av sin mor. Ole Martin blir innført som skipper, skipsfører i tillegg til gårdbruker, og jeg lurer på om noen vet noe om hvordan jeg kan finne ut mer om det? F.eks. på hvilke båter han var? Alt er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Om det er informasjon om Ole sitt sjømannsliv du er på jakt etter, så forligger det nok trulig sjømannsruller etc. disse vil jeg tro ligger på Statsarkivet i Bergen.Han familie kjenner du vel kanskje til gjennom Fana bygdebok. Der Ole hadde 4 barn. LenkeVidere at Magnus overtok bruket etter faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.