Gå til innhold
Arkivverket

[#75363] Fotooppdrag: Våpenskjold i Sykkylven kirke


Gjest A. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Martinsen

Er her noen som kunne tenke seg å hjelpe oss i tema nr. 75326?Det har seg slik at der skal finnes et våpenskjold etter kaptein Niels Mechlenburg på oblatesken i Sykkylven kirke. Oblatesken er vel et sølvskrin og står isåfall neppe fremme.Det ville være flott dersom noen stiller opp som fotograf. Jeg har søkt lenge og vel etter bilder på nettet, men uten å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Løseth

I boka 'Sykkylven kommune Sykkylven kyrkje 1883-1983' står denne oblatøskja i sølv frå 1763 avbilda. Bildet er lite og det står at ho er merka av brannen, vart attfunnen i ruinane. Sykkylven kyrkje brann ned i 1983.Det ser ut som at der er eit våpenskjold, men på bildet i boka er det så utydeleg at det ikkje har hensikt å skanne. Kanskje nokon frå bygda kan ta eit bilde?Helsing Kai Løseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Hei, og takk for det.Jeg gjør meg håp om at noen tar seg tid til å hjelpe, kanskje i forbindelse med søndagsgudstjenesten, etter forhåndsavtale med presten.Det trenger forresten ikke å være et bilde. Det kan være en tegning eller rettogslett en grundig beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Fauske

No har eg vore i kyrkja og fotografert oblatøskja. Her er det to våpenskjold. Det eine tilhøyrer Nils Mecklenburg, og det andre kona, Sebastiane Hiorth. Eg må ha bytta om på våpena, og trudd at hunden var ein 'Hiorth'.

bilete8387.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Fauske

Sjølvsagt godtek eg det. No har eg sjekka opp litt kring Nils Mechlenburg. Han var son til major Jens Hansten og Maren Nilsdtr f. Mechlenburg. Han tok med andre ord namnet åt mora. Eg veit ikkje om det betyr noko i denne samanhengen, men ville berre nemne det. Elles så undrar det meg at kapteinen skulle ha ein hund i seglet sitt medan prestedottra Sebastiane har to sverd.. Du kan sende ein epost til steinarnefauske@gmail.com , so kan eg sende deg bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvordan vet dere at Sebastiane hadde to sverd i våpnet ?En løsning kan jo være at dyret i våpnet til høyre for leseren viser en hjort, og at dette er Sebastianes våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Fauske

Ja, det var det eg i utgangspunktet trudde før eg såg våpenet presentert i debatt nr 75326: Slekten Mechlenburgs våpenskjold. Korleis tolkar du det, med omsyn til plasseringa av dei to våpena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kanskje dette kan tolkast som om det ikkje var så uvanleg å ta både namn og våpen frå morsida. Men dette er neppe 'god latin' blant heraldikarane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Ad (6):Takker. Jeg har lastet ned bildet fra innlegg (4).Våpenet til høyre på bildet er Mechlenburgs våpenskjold. Men den debatten tar man i tema nr. 75326.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Å ta våpen og navn fra morsslekten kjenner vi mange eksempler på, blant mer kjente er Munthe, Thrane, Vogt og Wessel, der dette ble gjort på 1600-, 1700- og 1800-tallene. Jeg lot ikke være å ta med disse i min bok Norske slektsvåpen....I et alliansevåpen for et ektepar er tradisjonen at mannens skjold står til 'heraldisk høyre' (dvs venstre for tilskueren), men vi har iøyenfallende tilfeller av det motsatte, så som Deichmann og Rasch fra 1700-tallet i Solum kirke.Det vanlige figurmotivet med et dyr som springer ut fra trær, bl.a. i Nissens slektsvåpen, pleier å ha en hjort. Motivet er allegorisk og i flere våpen i Hans Krags bok Norsk heraldisk mønstring.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.