Gå til innhold
Arkivverket

[#75365] Ragnhild/Ragnhilde Olsen f.1900, Orgelet i Trondernes kirke


Gjest eva mostika
 Del

Recommended Posts

Gjest eva mostika

Dette vet jeg, Hun var født i 1900 i Harstad, trolig.Hun hadde en tvilling bror.Georg??Men hva het foreldrene, og hva het de som tok henne til seg?En av disse har bygget orgelet i Trondernes kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Lange

Hei. Dersom tvillingbroren kan hete Olaf, er det disse det kan være snakk om nr 24 blant gutter og nr 29 blant jenter. Og da er foreldrene Steinarb. Edvard Andreas Olsen og Hustr. Karen Anne Mortensen.Permanent sidelenke: Lenke Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva mostika

Tusen takk Odd. Finnes det noe register over hvem som tok til seg barn? Eller var dette bare en uregistrert overlevering av barn?Orgelbyggeren,som vistnok var far i den familien, hvem var han, noen som vet dette?MVh Mostika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hei Eva !Mine oldeforeldre tok til seg ei jente fra Kaltdalentidlig 1900 som het Ragnhild Olsen.Peder Johan Olsen var i tillegg til å være bonde ,møbelsnekker og treskjærer. Han var også kjent somorgelbygger.Moren til Peder var fra Kaltdalen som ikke er store bygda !Vår Ragnhild var nær slekt og bodde her i huset mitttil hun flyttet og giftet seg oppi Finnmarken.Hvis det er samme jenta og det går jeg ut ifra--så kandeler av slekta spores på Aun--en bygd i Harstad--tilca.1600.I 2009 ringte en dame fra Finnmark til min far omnettop Ragnhild. Hun var datter av Ragnhild.Det var alt nåhilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hei igjenMåtte sjekke papirene mine.Edvard Andreas Olsen 20.02.1861--12.12.1939gravlagt på Tofta kirkegård--HarstadBosatt i Kaltdalen og var også jernbanearbeiderpå Ofotbanengift medKaren Anna Mortensdtr. 25.04.1866--22.06.1903Fra Målselv. Dtr. av Morten Mortensen Nordmo 23.8.1822og Ragnhild Sivertsdtr. 3.05.1841søskenJenny Margrethe Olsen 1.10.1892--4.05.1956Sigurd Andreas Olsen 26.01.1895--3.08.1967Haldis Rognli Olsen 10.03.1896--30.09.1983Aslaug Halvarda Olsen 14.11.1898--15.11.1974 ugiftOlaf Olsen 6.09.1900 til USARagnhild Olsen 6.09.1900--1.08.1990 hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Ny rettelse følger !Når jeg skrev søsken i forrige inlegg , mente jegselvfølgelig søsken til Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva mostika

Kjære odd einar, tusen takk. Dette er min bestemor, hennes elste sønn var min far.Har du merket deg at hun faktisk ble døpt Ragnhilde, ikke ragnhild Jmf kirkeboka, kan det være skrive feil???Hjemme i huset som pappa bygget sammen med sin far, Erling, mannen til Ragnhild, der står det et orgel som Bestemor fikk, altid fasinert meg, men jeg trodde det var fosterfar og ikke hennes biologiske far, som hadde bygget det. Eva Mostika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hei igjen EvaBare hyggelig å hjelpe slekta,vet du !Ragnhild var søskenbarn eller 3-menning til bestefar..Hvis orgelet er litt enkelt av utseende er det oldefarPeder Johan Olsen som har bygd det--hvis det erutskjæringer på det--ala akantusranker og dragestil--er det min bestefar som laget det.Ola Tømmerås.Ringte til min fader i Spania i natt og han sa atRagnhild fikk et orgel i avskjedsgave når hun dro.Hvis du vil se bilder av folkene -huset der Ragnhildbodde så klikk deg inn på tdm.no/fotominner og påfrisøk bruker du Tømmerås som søkeord.Så kan du søkepå Kaltdalen også der hun kom ifra.Masse flotte bilder.Har forresten sett bilde av Ragnhild ,Erling og 2-3 barn.Fant bildet i en rimelig nylig utgitt slektsbok skrevetav en mann som heter Selvik fra Aun i Harstad.Aun er kunkort vei fra Kaltdalen.Min bestemor Agnes fikk navnet Angnis av forstanderen ibaptist-kirka på Aun, så skriveleifer er det nok av !hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva mostika

Orglet har litt utskjeringer ja.Så spennende det var å høre fra deg, jeg er har så mange historier fra min far som ingen har kunne bekrefte, så det er flott å høre om alt du vet og kan.Jeg har fange bilder også, jeg skal skanne dem slik at de kan legges ut.Mostika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva mostika

Har sett på bildene som er lagret under tømmeråsen på fotominner, og tror alle de bildene som kommer fra Oskar olsen, er fra Kongsfjord i finnmark.Mulig det var et eller to bilder av bestemor og bestefar, men der er jeg mer usikker, da jeg aldri har sett ungdomsbilder av dem.Eva Mostika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hei igjenHar sakket med faren min igjen om Ragnhild.Faderen sier at Per Olsa som han ble kalt ,var så glad ijentungen at han ville adoptere henne ,men kjerringa sanei.Peder Olsen bygde totalt 4 orgel ,3 ble solgt og det sisteble gitt til gullungen hans-ho Ragnhild.Hun hadde 3 fostersøsken her i huset--Ola--Nils-Birgitteogså kalt Bith.Hvis du har noen historier du vil ha bekreftet elleravkreftet , bare kom med dem !hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva mostika

Hei igjen og takk. Det er ingen tvil om at bildene på side 22 i fotominner er fra Kongsfjord. bilde nr 350 er av veines, hvor bestemors hus er. Lurer på om det også er konf, bilde av bestemor et sted.Jeg har et bilde av min far sammen med Edvart eller Peder, kan være fra ca 1938-9, min fars konfirmasjon. Jeg tror det må være Peder, vet du om han besøkte Ragnhild noen gang?Orgelet som hun fikk står i huset ennå, skulle vært restaurert vet du. Vi fikk en sjelden gang lov å prøve det, men hun var så redd for det.Finnes det slekt igjen i kaltdalen?Var Edvart og Peder brødre?Eva Mostika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva mostika

Odd Einar,denne Oskar som har eid bildene på side 22 bla, vet du mer om han? fra Vågan, var han fr eks gift m Hanna?(Hanna oskar som hun ble kaldt) For jeg er helt sikker på at flere av bildene er fra KongsfjordEva Mostika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.