Gå til innhold
Arkivverket

[#75377] Kan en stole på kirkebøkene ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Leif :o)Jeg blir liksom deg litt fristet til å bruke tittelen på ditt innlegg: 'Kan en stole på kirkebøkene ?'Ole Gulbrandsen og Anne Jørgensdatter får ikke bare datteren Dorthe i 1731. De får også en datter Gullov 29.mars 1733.Sønnene Gulbrand og Juel 12.februar 1736.På Familysearch er paret også oppført med en datter Eli, som skal være født eller døpt i Hurum 19.januar 1738. (Henne fant jeg ikke i kirkeboka) Denne Eli er oppgitt å være død 28.januar 1787.Det var nå veldig mange like navn da!*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei igjen Rigmor, er tilbake etter en kveld som barnevakt for barnebarn.Jeg kan legge til en datter Georgine i 1735 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8428&idx_id=8428&uid=ny&idx_side=-6>Lenke men her er det jo ikke navnelikhet.Jeg tror far til den uriktige Ole Gulbrandsen var Gulbrand Olsøn Rokkestad, da Ole Gulbrandsen flere steder kalles Ole Gulbrandsen Rokkestad. Faren døde 16. mars 1732.Anne Jørgensdatter Sætre (se ekteskapet i 1731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Leif :o)Nei, det ser ikke ut til å være noen enkel oppgave å finne giftermålet og de resterende barna til Ole Gulbrandsen og Anne Juelsdatter.Jeg har forsøkt å lete på flere steder i Buskerud, men har ikke fått napp.Det er jo litt pussig at når Anne kommer fra Sætre i Hurum at de ikke ble gift der. Så at hennes far ble gravlagt i Hurum i 1729.Nei, her har du jammen fått litt å bryne deg på Leif :-) Hvor ble de gift og hvor ble de resterende barna født?Du nevner navn på flere av barna, (med ukjent fødested) men står det ingen ting om hvor de ble født når de gifter seg?Hvor giftet de seg?Jeg skal forsøke å kikke litt mer senere, men nå må jeg forberede meg på besøk av datteren min og samboeren med aner fra Røyken :-)Forøvrig vet jeg ikke hvor Østeren ligger. Får håpe noen andre som leser her kan gi deg svaret.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har jobbet i årevis forgjeves med å finne Hans Olsen Baadstød (Baarstad/Baastad) før jeg rundt nyttår nå fikk tips om Røyken. Jeg har fått fantastisk god hjelp - og i denne tråden, i første rekke av deg Rigmor. Tusen takk - og jeg håper jeg kan få gjort gjengjeld en gang. Send meg gjerne en mail (leifskrøllbroadparkpktno).Jeg har nå nye 3-4 generasjoner bakover og haugevis av 3, 4 og 5 tipper. Fantastisk.Det var veldig greit å få bekreftet at jeg ikke har blingset på ham i Røyken, Hurum og omliggende. Dette minner litt om jobben jeg hadde med hans sønn Adam Hansen Baarstads eldste barn. Adam ble gift med Nille Sophia Olsdatter fra Slottet i Hurum i 1805, men var for lengst bosatt i Christiania. Der fikk han barn bla. i 1807, men den eldste sønnen fant jeg ikke. Plutselig kom jeg på at han kanskje hadde vært innrullert i militære - og ganske riktig han hadde vært i Moss og fått barn i 1805.Jeg ser for meg at Ole Gulbrandsen har vært utkommandert og stasjonert et eller annet sted i perioden 1732-1739. Dessverre er nok en del av de aktuelle kb ikke startet da, så det kan bli vanskelig. Men nå blir etterhvert mye av de militære rullene publisert, så det er kanskje håp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg hadde tenkt nå å avslutte mitt 'besøk' i Røyken, men dukket ned i noen skifter om Ølstad, mest for å prøve å finne ut noe om 'Niels Ølstad'. Bakgrunnen er at Johannes Josvasøn Høvig 1723-1774 giftet seg med Marthe Nielsdatter Ølstad 1725-1788 i 1748. Det burde være lett match å finne hennes fødsel og kanskje hennes mor, men den gang ei.Skiftene for Ølstad hadde derimot mye omkring flere blad Pedersen. I kb var den eneste som passet inn omkring 1725 i Røyken, barnet Marthe hvis far het Niels Gislerud, se LenkeHeldigvis hadde jeg fjernlånt bygdeboken Røyken Bygd før og no, og slo opp på Gislerud. Der var forklaringen. I 1723 heter oppsitteren Niels Pedersen. Eier er en Tommes Aasgaard. I 1725 kjøper Niels Pedersen gården, men må gi den fra seg i 1735 til Tommes Aasgaards arvinger (odel).Niels Pedersen flytter da over til Ølstad. Saken er løst og skiftene gjør det mulig å finne resten av Pedersen-familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Kristiansen

Hei Jeg har ikke så mange tilføyelser i saken annet enn dette;- (6) Ole Hansen Nærsnes og hustru Marte Josvasdatter Høvik var ikke søskenbarn, men tremenninger. De var begge barnebarn av Adam Berent og Catrine Anne Villingstad (kirkeboka sier også nær søskenbarn).- (28) Østern ligger i Hurum, 8km sørøst for Sætre (retning Klokkarstua).mvh Stian Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Kristiansen

Det snek seg inn en liten feil i min kommentar (32). Ole Hansen Nærsnes og hustru Marte Josvasdatter Høvik var selvfølgelig begge oldebarn (ikke barnebarn) av Adam Berent og Catrine Anne Villingstad.mvh Stian Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Til innlegg (6) ...'trolovede min søn'....Den danskfødte presten Paul Christian Holst var sogneprest i Røyken fra 1730 til 1772, og hans sønn Christian Holst som var født i Røyken i 1743 etterfulgte faren.En ser av flere kirkebokinnførsler i tiden fram mot 1772 at sønnen har 'fusket litt i faget' før han ble innsatt i 1772.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Det var fint med prestens og sønnens navn og bekreftelse på at det var prestens sønn som 'fusket litt i faget'.Det stemmer det Stian skriver (32) om at Ole Hansen Nærsnes og Marte Josvasdatter Høvik var tremenninger.Ellers vil jeg føye til at Tommes Aasgaard/Åsgård som nevnes (31) var sønn av Adam Berent. (Husker ikke om det er nevnt her tidligere)Han var gift med Karen Larsdatter Braaseth/Bråseth.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for innlegg.Supplerer til (31).Niels Pedersen Ølstad 1695-1765 var gift med Martha Steinarsdatter ca 1689-1762. Hun var datter av Steinar Larssøn Liverud 1639-1707 og Giertrud Gullichsdatter Liverud 1650-1719. Her er en så heldig å finne linken tilbake til manntallet i 1666 hvor både Steinar og hans far Lars Liverud 1616- finnes. Giertrud ble gift på nytt etter Steinars død i 1707 med Hans Nielsen Liverud.Da Martha dør gifter Niels Pedersen Ølstad seg i 1763 med Anne Olsdatter Baadstød 1741- og får ytterligere to barn på sine gamle dager. De flytter tilbake til Husebye ca 1763. Niels kan altså følges fra Husebye til Gislerud til Søndre Ølstad og tilbake til Husebye.Den eneste sønnen i første ekteskap etter Niels, Peder Nielsen Ølstad gifter seg i 1755 med Jøran Pedersdatter Follestad (datter av Peder Frøtvedt) og driver trolig Søndre Ølstad frem til sin død i 1785.Hvem som eide Husebye fra ca 1735 til 1763 har jeg ikke funnet ut av ennå, men hadde vært morsomt å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.