Gå til innhold
Arkivverket

[#75382] Engel Mortensen f. 1771 Strinda Trondheim


Gjest Roar Sverre Wiik
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Sverre Wiik

Søker foreldre og forfedre til Engel Mortensen f. 1771. Han er født i 1771 og finnes i FT for 1801 Strinda, da er han bosatt på Kruttverkets plads under gården Selsbakk Øvre. Han ble gift med Johanna Hansdatter i Lade kirke i 1800 og de får sønnen Morten i 1800/1801. I 1817 får de nok en sønn Engel. Johanna Hansdatter er ved giftemålet bosatt på Frøset, Strinda, ved help fra innlegg 66072 og ved å lete i ministerialbok fra Røros fødte og døpte 1779 finnes jeg henne på side 79 nr. 39, Johanne med foreldre Hans Hansen og Lucie Hansdatter Bryhan. Engel Mortensen og Johanna Hansdatter er mine 2 x tipp.Mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Vet ikke om det er relevant, men en Marite Mortensdatter er enke etter Joen Selsbak i 1724. Hun selger da bygården Qvennelen til Margrete Joensdatter Bruroch for 140 rdr. Se panteboken.Du har funnet de andre søsknene til Morten og Engel antar jeg, selv om du ikke nevner dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar S. Wiik

Takk for svaret. Det kan jo være at det er hans besteforeldre. Skal se litt nærmere på dette.Jeg har ikke funnet flere søsken til Morten og Engel.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Hans Engelsen f. 1802, konf. 1816, g. 1830 i Domkrk. m. Anna Barbara Blix, datter av Hans Jacob Blix. Hans er røjert, som vel er det samme som tollrorskarl(?), og de bor i Bersvendveiten ser det ut til. Ihvertfall er første unge født der. Minst 4 barn.Ole Engelsen f. 1805, g. 1842 i Domkirken m. Lucie Hansdt. fra Ørlandet, hennes far; Hans KrogvogJohannes Engelsen f. 1807. Mulig at han også kom til Ørlandet. Finner ihvertfall en familie som 'passer' der.Bereth Engelsdt. f. 1809. Vet ikke mer om henne.Catrina Engelsdt. f. 1812, konf. 1829 i Bakke. g. 1841 i Domkirken m. Ole Andreas Tellefsen, hans far Tellef Olsen Øren. Minst 2 barn. Det ser ut til at de bor et sted som heter Roden. I Trondheim byleksikon nevnes en husmannsplass under Reppe som heter Roten, men som i dag går mest under navnet Sagplassen. Usikkert om det er rette sted.Kan hende det er flere søsken, men jeg har ikke funnet flere. Alle døbt i Bakke kirke, Strinda.Engel Mortensen dør i 1828 som inderst på Solemshaugen på Byåsen. Johanne Hansdt. dør 1831 på Ugla. Kanskje det finnes skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar S. Wiik

Tusen hjertlig takk for opplysningene, det er mye mer enn det jeg hadde funnet.Dette kommer godt med. Men Engel Mortensen er en hard nøtt!!!! Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar S. Wiik

Til Ingebjørg Romulslie. Nå har jeg funnet dåpen til søskene til Morten og Engel untatt Ole. Finner en Ole født 1805 i kirkebok Strinda/Bakke hvor Engel Mortensen er fadder. Er det en annen Ole du har funne ? Prøver å legge til lenke på den Ole som jeg fant i kirkeboken. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Unnskyld, jeg skrev visst feil år forrige gang. Det var 1804 (nr. 32 på venstre side): Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Lade i Strinda, Klokkerbok nr. 606C02 (1797-1829), Fødte og døpte 1805, side 42-43. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16286&idx_id=16286&uid=ny&idx_side=-22>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Her den samme dåpen i kirkeboken: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 604A02 (1798-1817), Kronologisk liste 1804, side 72-73. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16278&idx_id=16278&uid=ny&idx_side=-39>Lenke Permanent bildelenke: LenkeMerker meg fadderen Giertru Mortensdr. Krudtværket (en søster til Engel?) og Johanna Hansdt. sine søstre: Elen Hansdr. af Ilen, Marit Hansdr. Sanden.Er dette kanskje Elen Hansdt. i 1801? :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar S. Wiik

Da fikk jeg oppklart dåpen. Ang. Giertru Mortensdatter fant jeg ei i 1801 tel. Strinda, og hun er 65 år, og Engel Mortensen er 30 år i samme telling, mulig for stor alderforskjell til å være søsken. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=f18011660&gardpostnr=71&personpostnr=1173&merk=1173#ovre>Lenke og Lenke Men fra samme telling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Mogens Andersen Selsbakk og kona Mali Olsdt. kommer opprinnelig fra Støren. Familien er antagelig faddere fordi de er naboer (og jobber sammen på kruttverket?).Det kan være en annen Giertrud Mortensdt. som var fadder. Vanskelig å si ennå. Men det kan jo være lurt å se om du finner ut noe om denne Giertrud´en også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg tror det må være en annen Giertrud Mortensdt. som bor på Krudtverket, enn hun som er på Findveen i 1801. Giertrud på Krudtverket får en sønn Morten i 1802, og det er vel litt usannsynlig at hun da skulle ha en alder av 66 år.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16285&idx_id=16285&uid=ny&idx_side=-189>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar S. Wiik

Takk for tipset. Men hva står det bakom Giertrud Mortensdt. Står det Børsa eller noe annet? Også er det en ting til jeg lurer på. Har du tilknytting til slekten Engelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Det står ikke Børsa men Barn.Jeg har ingen tilknytning til Engelsenslekten, men 'Krutthølet' interesserer meg. -Og så kommer jeg stadig borti folk som bodde på Selsbakk og der omkring.Giertrud Mortensdatter flytter senere til Stokhaugen. Det fremkommer ved konfirmasjonen til sønnene Hans og Ole i henholdsvis 1821 og 1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.