Gå til innhold
Arkivverket

[#75386] Sjur Larsson Kanikkeberg fra Hardanger og hans to ekteskap


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Sjur Larsson Kanikkeberg, f. ca. 1848 i Kvam, dreiv med fiskekjøp på Andenes de første årene av 1900-tallet. Jeg kjenner opphavet hans, men så blir det mer sparsomt med data.I 1900 var han gift med ei Berit, f. ca. 1863 i Lyngen. Fem år etter hadde han gifta seg med Gudlaug Hammervold, også hun fra Lyngen. Hennes identitet er kjent.Dette er spørsmålene mine: 1. Hvem var første kona til Sjur, og når gifta de seg? 2. Når og hvor gifta han seg med Gudlaug? 3. Hvor dro Sjur og Gudlaug da de forlot Andenes? (Jeg har ei opplysning om at Sjur døde i 1934, men veit ikke hvor.)Jeg og bygdebokprosjektet er takknemlig for opplysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

HeiHer har du folketellingen for 1865, Vikør, Kvam6 6te Østensø Vigørs Kanikeberg 2051 Lars Sjurdson hf Gaardbruger og Selveier g 48 m Vikør 1 11 23 2 1/2 2 2165 2 Anna Johnsdatter Hans Kone g 45 k Vikør 2166 3 Sjurd Larsson Deres Søn ug 18 m VikørLenkeJeg har dessverre ikke gards-og ættesoga for Kvam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk, der fikk jeg mer presise opplysninger om opphavet til Sjur. Flott! Så var det den videre historia hans, det er den jeg veit for lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje skiftene etter foreldrene kan fortelle noe. Moren dør i 1888. du finner henne i gravlagde i Øystese sogn. Om faren flyttet et annet sted etterpå vet jeg ikke. Finner ikke hans dødsfall på Kanikeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk til begge to. Skiftet etter mora kommer antakelig for tidlig til å gi svarene på mine spørsmål. Derimot reiser funnet til Carsten et nytt spørsmål: Det står faktisk at han døde UGIFT - kan det bety skilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

I ft 1900, står det at han var gift: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f01872&gardpostnr=476&personpostnr=3065#nedre>LenkeDa han flyttet til Dvergberg/Andenes i 1888, står det og 'hans hustru': Kildeinformasjon: Nordland fylke, Andenes i Dverberg, Ministerialbok nr. 899A04 (1881-1896), Innflyttede 1889-1895, side 194. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her melder han og hans hustru seg inn i statskirken igjen: Kildeinformasjon: Troms fylke, Lyngen i Lyngen, Ministerialbok nr. 7 (1879-1890), Innmeldte i statskirken 1888-1890, side 339. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2900&idx_id=2900&uid=ny&idx_side=-311>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ja, her kom det interessante opplysninger - tusen takk! Nå ser jeg at Sjur Kanikkeberg gifta seg som enkemann med lillesøstra til den første kona. Eller var han enkemann da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men han vet at han var gift med Gudlaug i 1905, der må vel være et spor vi kan gå etter da, i 1905, mener jeg. Finner ikke noe i Andenes el Lyngen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.