Gå til innhold
Arkivverket

[#75387] Jørgen Simonsen og Mari Hansdatters foreldre - Trøgstad


Gjest Jan Edner
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Edner

Hei.Jeg søker etter foreldrene til Ungkarl Jørgen Simonsen og enken Mari Hansdatter Stubud som ble gift 11. mars 1745 i Trøgtad. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061018050648.jpg>LenkeFire barn som jeg funnet til Jørgen og Mari: Sidsel f. 1746, Hans f. 1749, Simon f 1751 og Mari f. 1753. Alle døpt i Trøgstad.Jeg har funnet en Jørgen Simonsen døpt 17. juni 1703, og faren heter Simen Colbjørnsrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Hei, jeg har en del notater omkring disse, som stemmer med det du antar, bl.a: Simen Iversen Kolbjørnsruds ektefelle Maren Gulbrandsdatter Enger ca.1665-etter 1712 (datter av Gulbrand Dudmundsen Enger i Trøgstad og Maren Svendsdatter fra Skattum i Høland).Den Jørgen Simensen med de barn du nevner har jeg som senere gift med Rønnov Nilsdatter Garsrud i Trøgstad, med barn Johannes Jørgensen døpt 16.03.1757, og Dorthe Jørgensdatter Garsrud, døpt 05.03.1760. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Edner

Hei, og takk for tilleggsinformasjon om Jørgen Simonsen.At han var gift med Rønnov Nilsdatter Garsrud hadde jeg ikke fått med meg tidligere. Jeg hadde nå håpet på å finne et skifte etter Jørgens tidligere kone Mari Hansdatter, men skifteprotokollene for Heggen og Frøland har ett hull i perioden 1733-1784. Dessverre.Har ikke funnet ut når Jørgen døde, men antar han er død i samme periode som skifteprotokollene mangler.Jeg er heller ikke helt sikker på om den Jørgen jeg har funnet døpt 17. juni 1703 er den Jørgen som giftet seg med Mari. Har du noe i dine notater som bekrefter dette?Bygdebøker for Trøgstad finnes ikke, så vidt jeg vet. Er det andre kilder som kan gi svar på dette, tro?Mvh Jan E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Hvis man tar utgangspunkt i Jørgen Simonsen født på Kolbjørnsrud i 1703, var blandt hans søsken en Emmike Simonsen født på Kolbjørnsrud i 1708, og begravet trolig fra Jørgentved søndre 03.11.1775. Jeg har jobbet litt med disse, for å prøve å finne en forbindelse til Emmike navnet i Høland, som kom dit med den 'forviste' adelsdatteren Sidsel Emmikedatter Sparre (ca.1610-73). Her har trolig vært en forbindelse i en eller annen form, men uten at jeg har klart å finne den.Uansett, Emmike Jørgentvedt opptrer som dåpsfadder Jørgen Simonsen sine barn både 23.01.1746 og 01.04.1753. Det var kun en annen person med dette fornavn i Trøgstad (nemlig Emmike Amundsen Haakaas døpt 1722), så jeg tror langt på vei at dette bekrefter at Jørgen Simonsen døpt 1703 er den samme som var gift med Mari Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Edner

Hei og takk for all hjelp.Jeg ser jeg bør sjekke dåpsfadderne litt bedre enn jeg har gjort. Her er det mye å hente.Mvh Jan E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.