Gå til innhold
Arkivverket

[#75393] Døpt 4 måneder begravelsen. Eid ,SF 1866


Gjest Geir Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Det er mere som er rart her. Hun døde 14/1 66 - 14 dager gammel - men i dåpen står det at hun var født 20/12 65. Datoene for begravede står hulter i bulter, og jeg lurer på om dette på en eller annen måte kan være årsaken til rotet med datoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg er ikke, på noen måte, sikker på hva som er tenkt og gjort her. Dåpsinnføringen ser ut til å være ført inn i april dersom en ser på datoene til innføringene foran.Min første antagelse var at Lovise ikke ble døpt før hun døde. Det å ikke være døpt før en døde, har helt opp til i dag vært en belastning for de etterlatte i enkelte miljøer. Jeg vil anta den belastningen ikke var mindre utbredt for 140 år siden . Så er min antagelse: Kan presten ha vært så barmhjertig at han gjennomførte dåpen post mortem ?Det neste jeg lurer på er om noen andre har sett noe lignende før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Ein liten teori som kanskje kan forklare problema kring dåpen. Eg ser på fadrane. Her er oppgitt ei som eg tolkar til Malene Soleim som står først, og deretter far til barnet og så mor til barnet. Dette kan tyde på ein heimedåp som har skjedd i all hast, kanskje rett etter unnfangelsen, og at denne Malene har vore til stades for å hjelpe til med fødselen. At Malene står først, tyder vel då på at det er ho som har stått for heimedåpen. Så vidt eg klarer å finne ut, bur denne Malene på garden Solheim i Honndalen. Då må det vel også være Bakkegarden i Honndalen det er snakk om. Malene er i 1865 24 år gamal. Ung til å ha stått for heimedåp. Det skulle jo også tyde på at dette har hasta.Kan registreringa i april være stadfestinga av heimedåpen i kirka, som av ein eller annan grunn har dratt ut, slik at stadfestinga har skjedd etter at barnet vart gravlagd?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Leif Salicath

Uten å ha sjekket nærmere, så nevner jeg at det var vanlig praksis å døpe neste barn av samme kjønn med navnet til den som var død ung. Kan det være årsaken her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.