Gå til innhold
Arkivverket

[#75399] Bendix Knuds. Dovre gm Anna Halvorsdtr fikk datteren Anna 16/9-1833


Gjest Wenche Örbeck Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Anna ble döpt 20/10-1833. Jeg fant dette i scannede kirkeböker for N. Aurdal, Oppland. Det var også der foreldrenes navn sto oppfört. Da jeg nå skal pröve finne ut om födselsdato, etc på hennes foreldre stopper det opp. Jeg fant fler Bendik, men ikke som var gm Anna.Datteren Anna Bendixdtr. ble gift med Ole Hansen Erlien fra Folldal og de flyttet fra Vardal til Aurdal 23/4-1878 med en datter Kari f.1856. De må ha fått Anna f.1859 senere som er min svigermors mor. Håper jeg nå har fått dette rett. Er det noen som har bygdeböker eller noe som kan bekrefte eller avkrefte noe av dette? Veldig glad for litt hjelp her:-) På forhand takk! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen takk Geir og Anne, kjempefint. Det var kortvarig ekteskap, så giftet han seg altså året etter med Anna Halvorsdtr og fikk en datter Anna 16/9-1833, men fikk de fler barn tro? Ikke det letteste å lese disse kirkebökene iblandt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen, tusen takk, Hilde! Der var Anna og födselsdatoer på de alle barna! Tenk om det var skrevet födselsdatoer på foreldrene i kirkebökene du!! Da hadde värt vi en mulighet å finne dem i kirkebökene, da de ble döpt osv. for igjen å finne deres foreldre. Men det gjorde de ikke i den tiden iallefall! Takk igjen! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Jeg vil tro dette er Beniks foreldre og eldre søsken i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f10540&gardpostnr=165&merk=165#ovre>LenkeBendiks alder er oppgitt 26 år ved vielsen med far Knud Knudsen Gigstad, antar dette er hans dåp 26 feb 1804, nede v.side Permanent sidelenke: Lenke Søsken funnet Fs, kan se ut som han har en eldre navnebror, trolig tidlig død, du får sjekke i kirkeboka. Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Den kom ikke dobbelt inn Hilde. det er 2 Anna. Tusen takk for all hjelp! God Natt! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Håpet at noen hadde tillgang til bygdeböker fra Valdres, närmere bestemt fra N. Aurdal.Gigstad er visst gården som min mann Olavs tippoldeforeldre kom fra.Kan vel kanskje få tak i de bökene på bibloteket, men håpet noen her hadde tilgang til dem. Takk for all hjelp! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per Oluf Nordli

Jeg har forsket en del på Anne Olsdatter og Hans Carlsen ( Pynten ) for mitt barnebarn. Ole Hansen Erlien og Anne Bendixdatter Gigstad. Har en god del om Annes forfedre, men om Ole Hansen finner jeg lite som kan dokumenteres. Han skal ha blitt født på Thorsplads i Folldal/Ringebu ca 1825-26. flyttet fra Thorplass til Vardal 19-09-1854. Han var veioppsynsmann. Hans mor var Anne Evensdatter Erlien født 25-05-1788, finner henne i 1865 på Stod i Nord Trøndelag. Men hvem var hans far ??? Hilsen Per Oluf Nordli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei igjen! Ser at Ole Hansen Erlien döde 9/6-1921 og da står det at han var födt i Lesja i Gudbrandsdalen.Kanskje noen andre som vet?? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Ser en Ole Hansen som er dödpt 5/11-1823----födt 26/9-1823 i Lesja! Foreldrenes navn er Hans Olsen(et navn lik Söttrum? etter) moren er Elli ?? (nr 101) i döpte i Lesja 1820-1831. Kanskje andre kan tyde det for meg?? Er det Wesås kirke han er födt i? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Oluf Nordli

Vestre del av Foldal tilhørte før 1864 Lesja. I kirkebok for Lesja 1843-1854, side 843, no. 60 står det at han er født 24-11-1826 og at han flytter til Nordre Aasen i Vardal 19-09.1854 og at han er født på Ringebu. Da er han i så fall døpt hjemme 27-11-1826 og i Ringebu 08-07-1827. Men ved konfirmasjon i Fron kirke 1839 er han født 03-03-1825 ( Fron 1839-1848, no. 22, side 145 ) Han skal være uekte født, bortsatt, men skal ha kommet tilbake til moren i sør Fron i 1828. I 1865 på Grinihagen på Gran 36 år. I 1900 bor han på bor han på Bingen i Lunner. Kjenner du til Marius Ødegård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei Per! Takk for svar, dette er veldig hyggelig. Olav sier at moren hans, Reidun snakket om en Ödegård som bodde på nedsiden av Opheim. Han mener at hun kalte ham for onkel...men er usikker! Men hvem er så din del av familien!? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Oluf Nordli

Amalie Hansdatter Erlien var datter av hans Carlsen Pynten og Ole Hansen Erlien og Anne Olsdatter Erlien. Anne var datter av Ole Hansen Erlien og Anne Bendixdatter Gigstad. Denne slektsgrenen kan jeg følge tilbake til begynnelsen av 1700. Marius Ødegård var sønn av Amalie Hansdatter og Konrad Olaussen Ødegård. Noe kan mulgens føres enda lenger bakover via Buggeslekten i Slidre og i Danmark. Dersom du er interessert i dette, send meg epostadressen din til nordpero@online.no Hilsen Per Oluf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Amalie er da söster til Reiduns(svigemor)mor, altså tanten til Reidun,Konrad var da hennes onkel! Dette er fint for min mann Olav å vite. Setter stor pris på at du vil sende meg/oss det du har funnet! Takk såå mye! Mail kommer! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Dette var altså gården til Anna Olsdtr. og Jörgen Bernardsen Opheim på Lunner! Barndomhjemmet til svigemor Reidun Opheim Kristiansen. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Takk for korrigeringen Per Oluf. Selvfölgelig er det Anna Hansdtr. f. 16/4-1888-d.17/6-1985 gift 7/12-1909 med Jörgen Bernhardsen Opheim f. 26/4-1890-d.26/8-1964 som var foreldrene til min svigemor Reidun Opheim f. 23/10-1923.Anna Olsdtr. f. 1859 gm Hans Karlsen f. 1859 var foreldrene til Anna hansdtr.Håper alt ble riktig nå. Mvh Wenche Örbeck Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.