Gå til innhold
Arkivverket

[#75400] Schaaning


Gjest Trond Okkenhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Okkenhaug

Peder Kristian Schaaning skal være født i Skien 23.11.1835. Jeg har sett etter hans dåp i Skien og omliggende bygder uten resultat. Hvem var hans foreldre, og hvor er han døpt? Han ble cand. theol 1860, lærer i Porsgrunn til han 1862 ble stiftskap. i Tromsø. Sogneprest i Lyngen 1864, Grong 1874, og Odal 1884. Han var gift med Emmy M.K. Spindler f. 1839 i Kristiania, datter av Bjørnson's kusine Anne Kath. Spindler f. 1817 i Kristiania. De hadde ikke barn. Schaaning døde 06.08.1907, men hvor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er nevnt Peder Christian Schaaning men fødselsdato er nevnt litt tidligere i 1835. Både dåp og ekteskap er nevnt i Skien i dette dokumentet:Lenke,10075,10077Får se om jeg kan finne dåp og vielsen den 21 april 1862 i kirkebøkene. Håper hans far er nevnt ved vielsen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Håper du får dine opplysninger fra Carl Müllers hjemmeside.Har lett i kirkebøker i Skien ute hell til nå.Lenken fra innlegg 5 ble ikke så bra. Her er teksten , litt forkoretet: ' Peder Christian Schaanning Stiftskapellan , sogneprest i Lyngen , senere i Sør Odal. f. 10 april 1835 i Skien, g. i Skien 1862 med Emmy Maria Christense Spindler f. 1839 Christianaia.1865 var ektefellene bosatt i Lyngen, 1900 i Strøm Sør Odal.' Prøver nok en gang med lenken Lenke,10075,10077 Pussig at det ser ut til å mangle både dåp og vielse i kirkebøker for Skien.Det ligger også en del forvirrende opplysninger i Mormonerdatabasen.Skal lete litt bedre.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er sikkert riktig foreldrepar som dere har funnet vielse til :-)På Distreff finner jeg opplysninger om at Arnt Niclay Schaanning var g. m. Severine Henrikke Jynge. Arnt Nikolai oppgitt død Skien 1877 og hustru 1865 men disse opplysninger har jeg ikke sjekket.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er muligens Arnt Nicolay Schaanning som enkemann i 1865? LenkeSer at jeg har skrevet mellomnavnet Nicolay feil i forrige innlegg i farten.Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Takk, takk til Dere alle, det var fantastisk til respons, og som Dere leser 'jeroglyfer'. Da endrer jeg hans f.dato til 10.04.1835, og hans dåp var 13.09.1835 i Skien. Jeg hadde oversett dette i mitt nattarbeid. Da har jeg det jeg foreløbig trenger. Igjen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.