Gå til innhold
Arkivverket

[#75405] Hjalmar Andersson Odda


Gjest Leif Mårtensson
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Mårtensson

Min släkting Hjalmar Andersson föddes 1893-05-31 i Andrarum Skåne i Sverige. Han var oäkta son till modern Hanna Mårtensson. Jag har inget spår av honom i Sverige efter födseln i Andrarum. Vid moderns död finns en bouppteckning 1945, där Hjalmars adress är Odda Hardanger. Jag har sedan i 'Gravminner i Norge' vid kyrkan i Odda hittat en gravsten för Hjalmar Andersson född 1893 död 1969. Kan detta vara den Hjalmar jag söker? Hur kan jag ta reda på detta? Hur kan jag få uppgifter om hans familj i Norge? Jag har mailat kyrkan i Odda men inte fått något svar. Leif Mårtensson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Kan se ut som dette er samme mann som du kan finne under Døde i Odda 1910-1974: LenkeHan står registrert som gift og kirkebøkene for Odda ligger unde skanna kyrkjerbøker så kanskje du finner mer informasjon der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er gravstøtten hans som viser at han var gift med Signe f 1896 d 1976: [url="http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2085065>LenkeHvor hun kom fra er ikke godt å si, men det var ingen Signe født 1896 i Ullensvang (Odda hørte da til Ullensvang)Jeg har sjekket ekteskap i Odda (fram til 1931), men finner bare han under. De kan jo ha giftet seg et annet sted enn i Odda.Må ikke forveksles med Hjalmar M. Andersson Engen som gifter seg 14/11-1925 med Ingeborg Brekke: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Odda i Odda, Klokkerbok nr. D 2 (1915-1940), Ekteviede 1925, side 26. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeIngeborg Andersson dør i 2001: LenkeOg mange av de Andersson som lever i Odda i dag, kan komme fra dem eller og fra en Gustav Andersson som fikk barn ca 1940.Men da spørs det om det er rett Hjalmar for her får Anton Hjalmar Andersson Og Signe Kristiansdtr et barn, Sverre Henry, i 1925: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Odda i Odda, Fødselsregister nr. A 1 (1916-1925), Fødte og døpte 1925, side 184. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Det står at denne Anton Hjalmar Andersson var f i 1893 i Malmø. Men du skriver ikke at din Hjalmar het Anton og.Signe var f i Brønnøy og de ble gift i 1919, men hvor?Her i ft 1900: LenkeDet var flere svensk-norske i Odda som het Andersson da jeg vokste opp der.Ser du i telefonkatalogen, så finner du i dag 35 Andersson som bor i Odda, med litt hell er en av dem etterkommer etter Hjalmar og Signe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er Signe Christiansdtrs dåp i 1896 i Brønnøy (N° 29): Kildeinformasjon: Nordland fylke, Brønnøy i Brønnøy, Ministerialbok nr. 813A10 (1886-1900), Fødte og døpte 1896, side 64. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6654&idx_id=6654&uid=ny&idx_side=-67>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Mårtensson

Tack för hjälpen,Anton Hjalmar Andersson är rätt person. Modern flyttade senare till trakten kring Malmö. Signe är moder till sonen Sverre Henry. Detta är en öppning för vidare forskning. Sverre hade tydligen två levande syskon 1925 och två som dött tidigare. Jag är förståss intresserad av hur och när Hjalmar kom till Norge samt familjen som etablerades. Hälsningar Leif Mårtensson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei LeifJeg er fra Odda men kjenner ikke denne familien. Det kom veldig mange svensker til Odda på begynnelsen av 1900 tallet, i forbindelse med insdustriutbyggingen. Mange av dem har etterkommere i Odda. Jeg har vært i kontakt med en av dem (svensk/norsk etterkommer) og har fått noen tips, som jeg nå får hjelp til å finne ut av. Det er mulig det fortsatt finnes etterkommere i Odda.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Du er nok for ung, Karin! Jeg husker ikke deg heller enda jeg og er fra Odda-;)Ringte til min tante (96 år) og hun husket dem, men kunne ikke huske navna på barna deres.De fikk en datter Elsa Gunvor døpt i Ullensvang i 1919 (helt nederst) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Ullensvang i Ullensvang, Klokkerbok nr. B 11 (1887-1939), Fødte og døpte 1919, side 95. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1948&idx_id=1948&uid=ny&idx_side=-98>Lenke Permanent bildelenke: LenkeKonfirmert i 1934: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Odda i Odda, Klokkerbok nr. C 1 (1913-1934), Konfirmerte 1934, side 111. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Selvsagt skal det være 1911 over!I 1922 f0Õr de en sønn Trygevn da bor de på Espe: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Ullensvang i Ullensvang, Klokkerbok nr. B 11 (1887-1939), Fødte og døpte 1922, side 100. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1948&idx_id=1948&uid=ny&idx_side=-103>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

9) Ja, 1919 stod det jo og ved Sverre Henrys dåp, men problemet er at vigde i Ullensvang går bare til 1911 - har leita i nabosokna, men de er ikke der så de har nok gifta seg i Ullensvang/Ullensvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

I 1923 får de en ny sønn, denne gang kalt Trygve Kristian f. 8 jan. Det er barn nr. 3. De bor fortsatt på Espe, men finner dem ikke i bygdeboka.Lenke Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Karin Romstad

Da har jeg fått opplysninger om at Hjalmar og Signe har etterkommere som er i live, og et telefonnummer hvis kontakt er ønskelig.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.