Gå til innhold
Arkivverket

[#75407] Tjøstel Bårdssons (Østby-ætten / Rosensverd) pantsatta gods


Gjest Kent Williamsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Kent Williamsson

Tjøstel Bårdsson var i livet 1604 och då hade godsen Hafslund, och Grettenes i Borge, kommit i Otte Bildts ägo efter att Tjøstel Bårdsson pantsatt gården. Bleken i Fåberg blev pantsatt året innan men till Niels Christensen, rådman i Oslo.Min fråga är om det finns någon sammanställning över vilka gods han ägde och vad han pantsatte av sitt gods och till vilka pantsatte han godsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Tjøstel (død 1604) overtok som Lagmann etter sin bror Mogens da sistnevnte døde i 1594. Det er vel grunn til å tro at Mogens var den eldste av de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Mogens Baardsen var från 1576 lagman på Agdesiden och brodern Tjöstolv Baardsen nämns ha i sina yngre år varit använd i den svenska fejden under K.Frederik den andre och sedan varit i Kungens tjänst till skepps. Det är väl sjuårskriget 1563-1570 som menas.Några ställen jag sett verkar skriva Tjöstolv Bårdsen först i beskrivningarna med vilket jag antar de menar att han är den som är äldst.Båda kan väl ha varit födda på 1540-talet. Att Mogens Baardsen skrev sig til Östby som väl var släktens huvudgård och Tjöstolv Baardsen til Bleiken är kanske en hint om att Mogens var den äldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.