Gå til innhold
Arkivverket

[#75408] Oppslag bygdebok for Haus - Ole Rasmusen Meelen d. 1720


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Garden Meelen, er dette forresten garden Mjelde?Under denne garden finner jeg Ole Rasmussen g. Berthe Knudsdatter. Har funne 4 barn. Ole døde 1720, det samme gjorde kona Berthe og dattera Agathe [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=128&filnamn=HAUS1691&gardpostnr=1775&merk=1775#ovre>Lenke Lenke LenkeHer døpes Hans i 1712 Lenke Her døpes Rasmus i 1714 Lenke Her døpes Berette i 1717 Lenke Her døpes Agathe i 1720 LenkeRasmus vart gift med Ingeborg Henriksdatter Hetlevik ved Loddefjord. LenkeBerette vart gift med enkemann Henrik Nilesn Hetlevik, som da er far til overnevnte Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mele er i Gjerstad sogn.Berte Knutsdtr Borge , Gjerstad, 1672-1720, var først gm Knut Bastesen Mele f 1661.hun ble gm Ole i 1705. Ole var, iflg bokji, dreng på Hatlestad, Fana, 1701.barn:1 Kari 1706 Lone, Gjerstad, gm Mons Larsen Lone2 Brita 1708de to første f på Skistad, Gjerstad.3 Hans 1712 Mele gm Brita Jonsdtr Totland4 Rasmus 17145 Brita 17176 Ågot 1719-1720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da er han kanskje sønn av en Rasmus Bastesen. Det er to av dem i tellingen og begge er 58 år. Sammentreff eller en feil i tellingen? Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk til Arnfrid og Rune.Innlegg 2. Er opplysingene fra bygdeboka, slik at jeg tolker det dit hen at det ikke står noe om mer om Rasmus og Brithe, som begge flytta til Hetlevik, det er de jeg egentlig lurer på? Hans g. Brite Jonsdatter Totland, hvor bodde de og hvilket Totland snakker vi om?Var jo interessant at Ole var på Hatlestad i Fana, ikke lett å finne ut om dette var en tilfeldighet eller om han var i slekt med de han var i tjeneste hos. Rasmus Bastesen hadde en sønn Ole, men det sa meg egentlig ingenting. Broren Gregorius Rasmusen Espevold er formynder.Får prøve videre med eget innlegg mot Hetlevik, men der kjem de vel kanskje begge inn på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I 1701 tellingen på Hatlestad står det jo ganske tydelig at Ole var fra Hartveit. Jeg hadde ham faktisk i databasen min som sønn av Rasmus Bastesen Hartveit 1643-1704 og Brita Magnesdtr.1656-1721. Ole skal ha dødd 1720 på Mjelde. Brita Knudsdtr. Borge 1672-1720 var datter av Knut Johannessen Borge 1652-1695 og Sygni Johannesdtr.Ole og Brita hadde og datteren Kari f. 1706 gift med Mons Larsen Lone 1706-1769 og Brithe som altså ble gift med Henrich Nilsen Florvåg 1685-1749.Der var trolig også flere barn.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Runem se innlegg 2 for flere barn.Nå finner jeg ikke Hans og Brite gift verken i Haus el Os prg, så jeg får sjekke ut Totland i Fana og Hosanger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

TakkerEg kunne ikkje finne Hans og Brithe nevnt under Totland i Fana.Når det gjelder Mons Larsen Lone som Rune nevner, er dette Lone på Osterøy eller Lone i Arna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Og i denne skogen så er der også en mengde databaser for Haus prg som min gode venn Steinar Garnes har transkribert. Der vil du finne dåp, konf, vielser, dødsfall.Tror ok fortsatt at Brite Johannesdatter var fra Totland i Samnanger, men hvor hun og Hans ble viet ca 1740 aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takker igjen.Da er det ikke noe mer å se etter egentlig, for det var som skrevet over, de to som reiste til Hetlevik jeg jaktet på og lurte egentlig på hvorfor de drog så langt, om det da ikke var noe slektsrelatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.