Gå til innhold
Arkivverket

[#75417] Ole Rasmussen Hetlevik - Loddefjord/Askøy?


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Ole Olsen Grimstad f. Tyssøy og Synneve Henriksdatter Grimstad f. Bjørge, døper i 1754 sønnen Ole, blant faddere så står det at Ole Rasmussen Hetlevik sin kone Brithe Olsdatter bar barnet. Sjå nede på høgre side. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=FANADOEP&gardpostnr=2032&merk=2032#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Men Ole Rasmussen og Brithe blir ikke gift der!Såg ikke at du i overskriften alt hadde skrevet Askøy.En annen ting er jo at det kan være 'feilskrevet' for Hatlevik...Ingen Ole Rasmussen dør på Hetlevik, Askøy. Men de kan jo ha flytta på seg etter 1754. Men finner heller ingen Ole Rasmussen som kunne ha vært voksen og gift i 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Rasmus Olsen Mjelde og Ingeborg Henrichsdtr. Hetlevik døper jo en sønn Ole 21.07.1737. Det er ikke han som har giftet seg med ho Brita?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

De skal ha takk for innspilla. Eg har sjølv grubla både den eine og andre vegen, men ikkje klart å finne noe. Har til og med prøvd den vrien som du foreslår Kjellaug, men uten resultat.De kan kanskje ha vært innom ein kort tur på Hetlevik, men eg finner ingen andre med tilsvarende navn andre plasser heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Når en Ole Rasmussen Hetlevik er kommunikant i 1776 har han ikke med seg konen, iflg databasen, noe som oftest indikerer at han er ugift eller enkemann [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=35&filnamn=askocomm&gardpostnr=1843&merk=1843#ovre>Lenke Men der kan jo ha vært flere med samme navn for alt jeg vet.Kan dette evt være Brita Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har du andre kilder til at en Ole Rasmussen Hetlevik var gm en Brita/Berte Olsdatter, hvis ikke tenker jeg at det kan være feilskrift i KB og at det skal være Ole Nielsen Hetleviks kone. Brita Olsdatter ble gift med Ole Nielsen da hennes mann Henrik Nilsen Hetlevik døde i 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Noko seier meg at du har ein kandidat i Ole Rasmussen Vassnes frå Austevoll (10 år i 1704, sjømilitær rulle) - og ein Ole Hetlevik som døyr i 1761, nokon og 70 år gamal. Men det er mykje arbeid, om i det heile mogeleg, å prova dette. Eg finn i alle høve ikkje nokon betre - og eg har no leita gjennom det meste, men ikkje alt. Og no tek eg natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

God morgen, god morgen.Takker for innspill i nattens mulm og mørke. Det er jo nesten slik at Bjørn tar dag heller enn natt kl. 04.44.Eg har ingen andre kilder til dette paret enn denne dåpen, men det går koblinger til Hetlevik (ved Loddefjord)fra Tyssøy, der da Ole Olsen er fra. Eg er enig i det du skriv Arnfrid at den Ole som døde i 1761, det var Ole Nilsen Hetlevik (ved Loddefjord), som det er skifte etter og han var gift med Berte Olsdatter dvs. at det muligens i dåp ligger avvik på Ole Nilsen i forhold til Ole Rasmussen. Dette vil det imidlertid være svært vanskelig å kunne bevise. No har eg jo prøvd å nøste litt opp i denne Berte som da vart gift til Hetlevik, uten å lykkes med det. Trudde kanskje at Berte kunne være ei søster til Ole, men om det er kona til Ole Nilsen, så må det være kobling til han og ikkje henne.Når det gjelder han på Vassnes, så står det ingenting meir om dei i Austevollsboka. Eg har ikkje noen umiddelbar tru på dei heller, men ein skal jo aldri si aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Blir ikkje heilt klok på skifte etter Ole Nilsen, der nevnes Berte Olsdatter Mehlen, som var 1g. enkemann Henrik Nilsen f. trulig Florvåg 1g. Ingeborg Knudsdatter Hetlevik. Enkemann Ole Nilsen, som Berte gifta seg opp igjen med, ser for meg ut til å være bror til Henrik. Det er ihvertfall Henrik sine barn som nevnes, men skulle Ole være hans bror, så skulle det vel forelagt ein bevillning. Ole Olsen Tyssøy sin far heter Ole Nilsen, men skulle dette være hans far, så skulle han sjøl vært oppført i skifte og ikkje alle disse Henriksbarna. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24073/131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei RuneEg la også merke til den Ole Nilsen du viser til, som eg har trudd var bror til Henrik Nilsen Hetlevik, men hvorfor nevnes alle barna til Henrik i dette skifte. Disse barn er fra Henrik sitt første og andre ekteskap, altså er ikkje Berthe Olsdatter mor til alle de barn som nevnes i skifte. Skulle derimot Ole Nilsen som det er skifte etter, være broren til Henrik og Ole ikke hadde noen søsken eller andre arvinger, så skulle brorens barn arva han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har ikke noe fornuftig svar på det. Ole Nilsen var vel gift med en Ane Olsdtr. Hadde ikke de barn sammen? Jeg har litt problemer med å lese disse skiftene. Kan du for ordens skyld liste opp de som er nevnt i skiftet?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg er nok ingen ekspert på denne skriften dessverre. I skifte etter Ole Nilsen, så nevnes enken Berte Olsdatter og Rasmus Loddefjord er verge, antar at dette må være hennes bror. Så er spørsmålet hva som står definert i forhold til børn (stebarn?). Det nevnes 6 børn: 4 sønner 2 døttre. a. Knut Henriksen ?? myndig og tilstede b. Ole Henriksen g. Agathe Nilsdatter c. Nils Henriksen 18 år d. Ole Henriksen med formynder ???? Knud Henriksen. e. Ingeborg Henriksdatter g. Rasmus Olsen ??? klarer ikkje lese dette. f. ??? datter Kari død og etterlatt datteren Marte Pedersdatter 22 år. (Kari var vel gift med Peder Andersen, mens Marthe vart gift med Ole Pedersen Myren)Skiftet etter Ane Olsdtr Hetlevik er datert 16. august 1712. Avdøde var gift med Ole Nilsøn Hetlevik, og sammen hadde de barna Siri Olsdtr 6 år og Petrine Olsdtr 2 år. Faren skulle være barnas formynder.Ole Nilsen g. Ane Olsdatter. Barn. a. Siri g. Peder Pedersen Myren. Sønn Ole Pedersen g. Marthe Pedersdatter Hetlevik. b. Petriche g. Thomas Pedersen Myren, altså to søstre gift med to brødre.Så får andre supplere om det er noe som skulle være uteglemt. Disse to Ole Nilsen er sjølvsagt to forskjellige menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da må vi anta at Oles barn Anne 1723, Anne 1728, Peder 1724 er døde før 1761. At Nils skulle være 18 år rimer dårlig. Ole og Ingeborg Knudsdtr. fikk sønnen Niels i 1720. Da må i så fall han være død og en ny Nils døpt i 1743. Han må da være sønn av Berthe for Ingeborg døde i 1742.Der kan være to Ole dersom begge var i live. Den første var født i 1729 og den andre i 1745. Det er nok den siste som har Knud Henriksen som formynder.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

De to er fra Berte sitt ekteskap med Henrik. Nils født 1744 er Berte og Henrik sin sønn, han gift Guri Olsdatter Lien. Ole f.ca1645 d.1768. Døydde 23 år 5 måneder og 3 veker gammal.” Blev opbrendt da krudm”llen gik av den 22 sept”Knut, Ole d.e. Ingeborg g. Rasmus, som da er Berthe sin bror og Kari avdød med dattera Martha, de var fra Ingeborg og Henrik sitt ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nils må jo da ha blitt født før foreldrenes ekteskap. Jeg tolker det som om han var døpt 18.08.1743 mens foreldrene giftet seg 25.11.1743.Ellers har jo dette resultert i at vi 'mistet' foreldrene til den Ole Nilsen Hetlevik som døde i 1726 og var gift med Ane Olsdtr.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 22. Enig med deg, men det er no det som står i boka. Hvem den Ole Nilsen som er gift med Ane Olsdatter, ja si det. Eg kan ikkje sjå annen kobling enn at Ole som døde 1761 er bror til Henrik, siden alle barna hans arva.Innlegg 23. Det er riktig de fikk en sønn sammen, det er nevnt i skifte at han døde av kukopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er vel heller ingen Ole eller Nils på Hetlevik i 1701 som kan hjelpe oss å løse gåten om den første Ole Nilsen. Når det gjelder Henrick f. 1750, så finner jeg ikke dødsfallet hans i avskriftene. Han døde jo før 1761, så jeg får sjekke kirkebøkene etter hans død. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.