Gå til innhold
Arkivverket

[#75422] Foreldre til JohannesTollevsen og Mari Olsd. Harstad, Romedal, Hedmark


Gjest Terje Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Hagen

Då mesteparten av kyrkjebøken i Hedmark Romedal sokn gjekk tapt i ein brann 1799 så lurer eg på om nokon kjenner til foreldri til Johannes og Mari Harstad? Mari var skreven Østby å ho gifta seg.Dei vart gifte 1783 og fekk minst 8 barn FT-1801. Eit av dei, Lars Johannessen kom til Biri i Oppland. Son has igjen, Johannes Larsen enda i Bergen og vart gift med ei jente frå Manger.Takkar for innspel.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Denne slekta har jeg god oversikt over. Ei av døtrene, Tolline, traff daværende kronprins karl Johan da han som på kroningsferd til Trondheim. Han overnattet på Romedal prestegård. Han syntes dette var en ualmindelig vakker pike og lovet henne en medgift på 800 daler når hun giftet seg. Da tolline giftet seg, ble slottet varslet. På grunn av inflasjon høynet han dette beløpet til 1600. Så hun må sandelig ha gjort inntrykk på mannen. Om det var noe mere, sier såga intet om.Det var ikke sikkert at det var tilfeldig at Lars kom til Biri. Ei søster var gift med presten der.Du kan ta kontakt, så får jeg etterslekta og du forfedrene. Se telefonkatalogen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.