Gå til innhold
Arkivverket

[#75425] Hjelp til tydning av giftemål i Nord-Rana 1833


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg lurer på om det kan være ham jeg finner her i 1810?Kildeinformasjon: Nordland fylke, Mo (Nord-Rana) i Hemnes, Ministerialbok nr. 825A06 /2 (1807-1819), Kronologisk liste 1811, side 331-332. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17096&idx_id=17096&uid=ny&idx_side=-25>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Kan det være Christen som konfirmeres her? Nederst. Skriften var ikke så lett å lese her.Kildeinformasjon: Nordland fylke, Mo (Nord-Rana) i Hemnes, Klokkerbok nr. 827C01 (1820-1841), Konfirmerte 1831, side 514-515. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2573&idx_id=2573&uid=ny&idx_side=-333>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hei KirstiDet ser jammen slik. Jeg klarer ikke lese mye hverken på fødsel eller konfirmasjon, men det står Øvre Grønfield. Der finner jeg en Bejamin Peersen i 1801-tellingen. Vips så er jeg ett hakk lengre bak - og sitter fast igjen. Jeg skal sjekke skiftene på denne tiden.Er det noen som kan lese Benjamin sin kone sitt navn ved fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hans Egil: Hvis det er moren til Christen Andreas ved dåpen i lenke (2) du mener, så heter hun Anna UldriksD. Rørabet.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja her har folk strevd mens jeg lette etter den samme for å hjelpe, men denne kirkeboka med konfirmasjonen tror jeg er bedre å lese:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mener at det står Ane Nilsdatter som mor ved konfirmasjonen i lenken som jeg la ut. Dessverre finner jeg ikke Benjamin som bruker i Raudrapet i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har i mitt slektsprogram en Ane Uldrika Nilsdatter Raudrapet født 1790, og det kan være henne som var mor til Christian her. Hvis det skulle vise seg å være slik så har jeg en lang rekke med aner på henne(hun er ikke min direkte formor, men etterkommer av søsken av noen av mine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hei Anne Lise det var veldigt interessant. Jeg er direkte etterkommere så dette var morsomt. Vet du hvor du har fått informasjon omhenne? Jeg kan nesten ikke vente til jeg kommer hjem og får sjekket skiftene på dette. (er på jobb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har informasjon om Ane Uldrika Christensdatter fra bygdeboka, og hennes aner har jeg fra kirkebøker, skifter o. Jeg stopper på Ane Uldrika Nilsdatter født 1790, og bygdeboka har heller ikke noe mer om henne. Jeg hadde håpet å finne at hun ble gift med Benjamin, men jeg finner dem ikke gift til og med 1811 iallefall.Ane Uldrika Nilsdatters far var Nils Nilsen Sør-Neverneset døpt Dom.11.prædiken(25.08)1754, med far Nils Kristensen Sør Nevenneset døpt 6.søndag etter trinit(24.07)1718, og mor og Gjertrud Kristensdatter Fineide fra Hemnes døpt 25.03.1713. Nils døde 15.02.1778, og ble gravlagt 08.03.1778. Gjertrud døde i 1798, og ble gravlagt 16.12.1798. De ble gift 06.11.1740Så tilbake til Ane Uldrika Nilsdatter, og hennes mor var Ane Uldrika Olsdatter som ble gravlagt 14.02.1790(døde kanskje på barselsseng?), og datteren er iallefall oppkalt etter henne. Ane Uldrika Olsdatters ble døt 31.01.1751, foreldre var Ole Alexandersen Ytteren og kona Jonialla Haagensdatter. Ole Alexandersen Ytteren ble døpt 02.04.1722(far var Alexander Jonassen Ytteren fra Buddeslekten født ca 1693, og han var bror av min sannynlige forfar Mickel Jonassen). Jonilla Haagensdatter var yngst av 13 barn, og døpt 23.p.trinit. som var 08.11.1822. Hennes foreldre var Haagen Haagensen Jamtlia og kona Berit Andersdatter. Disse er også mine aner, og Jonilla var søster av min forfar Haagen Haagensen. Jonilla ble gravlagt 07.07.1793En trenger kanskje noe mer bevis for at det var Ane Uldrika Nilsdatter som var mor til Christen i 1810, men jeg vet ikke helt hvordan vi skal finne det ut 100%. Jeg tror vi har den riktige da. Synd jeg ikke har noe mer på Ane Uldrika Nilsdatter enn at hun ble født i 1790.Benjamin Pedersen finner jeg ved innrulleringer: I 1806 var han i Øvre Grønfield, og er da beskrevet som sønn av Peder Olsen der. I 1811 var Benjamin fremdeles i Øvre Grønfield, og da er han beskrevet som tjenestedyktig. Faren Peder Olsen var da også i Grønfjell og 62 år(født ca 1749). Det er da oppgitt at Peder Olsen ble født i Fagerjord. Ved innrulleringen 1814 er Benjamin Olsen beskrevet som 24 år og tjenestedyktig på samme gård, og faren Peder beskrives da som 66 år, brukbar og født i Fagerjord. Peder hadde da blitt holdsmann, og nå var en Ole Pedersen 33 år og Benjamin brukere der. Kanskje Ole var bror av Benjamin? De samme opplysninger i 1818, men Benjamin var da 27 år og faren 70. Ole var 39 år. Ved innrulleringen 1824 er ikke faren ført der lengre, og Benjamin var nå blitt 32 år og Ole 41 år1828 var Ole og Benjamin der, og da nevnes faren Peder Olsen igjen. Han hadde nå blitt 80 år og 'avfeldig'. Her nevnes også sønner av Benjamin Pedersen: Ole Benjaminsen 12 åg og Peder Benjaminsen 2 år. En stesønn Johannes på 9 år nevnes. I 1830 og 1833 hadde han de samme sønner, men i 1835 hadde sønnene Elias 1 år og Johannes 10 år kommet til. Kilder her er 'Innrulleringsmanntall Nord-Ranen 1806-1811-1814-1818 og 1824' ,og 'Innrulleringsmanntall Nord-Ranen 1828-1830-1833-1835' av Svein Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Peder Olsen Fagerjord dukker jammen ta meg også opp i mitt slektsprogram som født ca 1749, og han var gift med Gjertrud Eriksdatter Langfjellet født ca 1750. Jeg har dem som gift 20.10.1776. Gjertrud har jeg en del aner på, siden jeg har det med å legge inn etterslekt på søsken av noen av mine. Tar Gjertrud som nr. 1 med aner dobbelt bakover.1)Gjertrud Eriksdatter født ca 1750 Foreldre:2)Erik Olsen Langfjellet født ca 1703, som ble gift med Lisbet Olsdatter i 1723. Senere ble han gift med Gjertrud Monsdatter.3)Gjertrud Monsdatter født ca 1705 fra Storrøvatnet, og hun kan være datter av Mogensen Storrøvatnet som jeg har barn på i perioden 1691-1696, men altså ingen Gjertrud. Besteforeldre:4)Ole Ørjansen Jamtli født ca 1665, og det var skifte på Ole i 1740 i Jamtlia.5) Berit Andersen født ca 1659 og død 1728. Hun ble gravlagt 1.søndag etter påske 04.04.17286)Ørjan Gregussen født ca 1625 i Hammerdal i Jamtland, og han kom til Norge i forbindelse med at Jamtland ble en del av Sverige på 1600-tallet. Han ville være norsk, og kom først til Hattfjelldalen før han flyttet til Rana med famile. Han var gift med ukjent kone. Dette er også mine aner, og jeg skal videre på sønnen Greis født ca 165010)En mulig far til Berit og min forfar Anders Andersen Berg(ca 1659-1665 og til 1736) kan være Anders Steffensen født ca 1629. Det kan være den Steffen som var bruker i Villen ved manntallet 1663-66 som var far til Anders Steffensen)ca 87 år i 1666).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Beklager at jeg bryr meg igjen (det blir siste gangen!), men den som Hans Egil lenket til i innlegg (2) må jo ha vært datter av en Uldrik/Ulrik, siden hun er nevnt som UldriksD.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei du må bare blande deg inn, men i lenka jeg la ut til konfirmasjonen av Christen heter moren Ane Nilsdatter. I og med at jeg har denne Ane Uldrika Nilsdatter i Raudrapet og bygdeboka ikke forteller om noen Ane Ulriksdatter der så er det nærliggende å tro hun kan være moren. Presten kan ha skrevet henne som Ulriksdatter ved dåpen i 1810, og tatt feil av Ane Uldriksdatter og Ane Uldrika Nilsdatter(mer Uldrika i mellomnavnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Lenken til konfirmasjonen jeg la ut i tidligere innlegg fungerer ikke lengre, og jeg prøver pånytt:Nordland fylke, Mo (Nord-Rana) i Hemnes, Ministerialbok nr. 827A02 (1826-1841), Konfirmerte 1831, side 102. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2570&idx_id=2570&uid=ny&idx_side=-106>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei1790 Moe Fastelavens Søndag, Døbt Nils Nilsøn Tørbechmoens Barn Ane Uldricha. Lenke (samme dag) Jordsat Anna Uldricha Olsdatter Tørbechmoen 38 aar gammelSkifte Melfjorden; Rødøy/1815 Lars Jonsen, Hovedperson - ANNA ULDRICHA NIELSDATTER, Hovedperson; Skifte paa begge. Johan Larsen, 1/2 år. Sønn; Formynder Joen Nielsen, Melfjorden - CHRISTEN BENJAMINSEN, Kvinnens sønn; Uekte født. Formynder Joen Nielsen, MelfjordenAlteren Stor; Moe/1843 Niels Nielsen, Hovedperson – ektefelle Elisabeth Johnsdatter - Christen Nielsen, Gift. Sønn; Rufsvold. - ANNA NIELSDATTER, død. Datter, Var gift med Lars Johansen, Melfjorden i Rødø - Johan Larsen, Barn av Anna; Melfjorden - CHRISTEN BENJAMINSEN ,Gift. Barn av Anna; Uekte født. Melfjorden.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har disse skiftene, men hadde oversett dette. Jeg har svært mye når det gjelder disse, og en kommer blant annet etterhvert inn på slektene Budde og Brugmann. Tar noe av det jeg har med Ane Uldrika som nr.1 med aner dobbelt bakover:1)Ane Uldrika Nilsdatter født 1790 Foreldre:2)Nils Nilsen Sørneverneset født 17543)Ane Uldrika Olsdatter Ytteren døpt 31.01.1751 Besteforeldre:4)Nils Kristensen Neverneset født 17185)Gjertrud Kristensdatter Fineide(fra Hemnes) født 1713 og død 17986)Oluf Alexandersen Ytteren født 17227)Jonilla Haagensdatter Jamtlia født 1722 Oldeforeldre:8)Kristen Davidsen Plurheia født ca 1685, og han døde i 1739. GIft med ned Karen SimesdatterXVIII p trinit som var 30.09.1714. Hun heter Pedersdatter i enkelte kilder.9)Karen Pedersdatter, som i bygdebok er beskrevet som Karen Simensdatter. Det er ingen tvil om at hun heter Karen Simesdatter ved giftermålet i 1714.12)Alexander Jonassen Ytteren født ca 1693. Han var av Buddeslekten, og han døde 27.05.1777. Gift 08.11.1716 med Berit Olsdatter Åenget. Han var bror av min sannsynlige forfar Mickel Jonassen.9)Berit Olsdatter Åenget født ca 1691, og død 20.02.177712)Haagen Jonsen Langfjellet født ca 1657-71(ï bygdeboka var han 9 år i 1666, mens da han døde i 1743 var han 7 1 år og 24 uker). Han ble gravlagt 10.02.1742 eller 1743(merkelig kirkebokføring på den tiden gjør at det er umulig å vite hvilket år en er på). Ved manntallet 1701 var han oppsitter i Plurheia i Rana, og da frem til 1706. Deretter var han oppsitter i Plurheia frem til 1742(fra 1710 ifølge bygdeboka).13)Berit Andersdatter født ca 1678, og død i 1740-41Tippoldeforeldre:16)David Persen født ca 1651. Hans kone var muligens den Kirsten Joensdatter Pruglhede som ble gravlagt. David døde etter 1728, og er da nevnt i tingbok for Helgeland hvor han ble innstevnet for 2 spesidaler og 16 ort som han skyldte en mann(hvis jeg har tolket tingboka riktig her). Han var bruker av Nergarden av Plurheia 1700-1706, og hele gården 1706-1710. Frem til 1718 var han deretter bruker av en del av gården frem til 1718. Han var far til anenr. 8 her Kristen Davidsen og 4 barn til(blant annet min forfar Jens Davidsen). En Kirsten Joensdatter Pruglhede var 82 år da hun ble gravlagt Trefoldighetssøndag 1733, og flere av barna hennes har barn med navnet Kirsten(tok det opp på Digitalarkivet en gang, og det menes at dette kan være kona til David).24)Jonas Nilsen Budde født ca 1639 i Vesterålen25)Anna Ulriksdatter Brugmann født 11.01.1670 og død i 1750(1727 stemmer ikke som det står i bygdeboka). Anna og Jonas var foreldre til Alexander Jonassen(anenr.12 her).26)Ola Eliassen Åenget født ca 1645-50. Han var 56 år ved manntallet 1701, og 76 år da han ble gravlagt Fer.3 paascat(05.04)1726. Han var bruker av Åenget fra 1680 til 1726.27)Kirsten28)Jon Haagensen født ca 1606, og hans fødselsår har jeg fra en privatperson. Det er kanskje hentet fra manntallet 1663-66(??). Han var far til Haagen Jonsen nr. 14 her30)Anders Andersen Jamtlia født ca 1647-58. Han ble gravlagt Dom.5.p.trinit, som var 17.07.1740.31)Marithe Pedersdatter. Det var skifte på henne i Jamtlia i 1742. Anders og kona hadde 5 barn, og blant annet datteren Berit(anenr.15 her)52)Elias Henriksen født ca 1605 som sannsynligvis var fra Selfors og sønn av skipperen Henrik i Selfors(skipper og bruker der i 1621-1648 var Henrik). Elias var også min forfar.Jeg kunne ha skrevet mye mer om disse personene, og alle hadde jo også søsken her. Slektene Budde og Brugmann blir det for omfattende å skrive om her. Jeg har så mye at jeg ikke vet hvordan jeg skal få sendt det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kildene jeg har brukt her er: Manntallet 1663-1666 fra Digitalarkivet, manntallet 1701 fra internett, og på mikrofilm før det ble utlagt på internett(Børje Jonsens hjemmeside). Ellers er kildene kirkebøkene, 'Mo Prestegjeld gardshistorie' og skiftene for Rana av Svein Edvardsen.Siden det blir vanskelig å sende så mye informasjon kan jeg skrive litt om kilder jeg har brukt på slektene Brugmann og Budde også: Når det gjelder Anna Ulriksdatter Brugmann og hennes aner så har jeg en artikkel fra boka 'Om slægten Brugmann' av Emelie Bernhoft, som er basert på det hennes far Ulrik Hieronimussen Brugmann(født 04.11.1636 i Trondhjem) skrev i en gammel familiebibel. Det står det mye om slekten bakover. Den kan fjernlånes gjennom bibliotek, og det kan også bygdeboka for Rana. Bygdebok for Hemnes er søkbar på internett(angående hun fra Fineide født 1713).Om Buddeslekten så har jeg funnet noe i en artikkel om Buddeslekten fra Jamtland av Oddvar Grønli i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift hefte 4 for 1962. 'Lofotens og Vesterålens Historie 1500-1700' ga en del informasjon, og det samme gjorde boka 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge 1536-1700' av Svein Tore Dahl. Ja nå har du noe å jobbe med fremover Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Dette var helt fantastisk.Jeg må nok jobbe med dette en stund for å komme inn i materialet.Det med Buddeslekten var jo interessant.Jeg bruker Geni så dere kan se det jeg legger ut her: [url="http://www.geni.com/people/Christen-Benjaminsen/5316485963310133875?through=6000000007432879252#/tab/overview>LenkeEllers så ser jeg at Frode har mye på sin side. Se her: Han kobler ikke 'ned' til meg, men har mye bakover:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg har vel også brukt Frode Holthes hjemmeside som en av kildene. Glemte ellers å få med at det var skifte på Jonas Nilsen Budde 01.09.1716, og han var gift 1. gang med Maren Jonsdatter Selfors som det var skifte på i 1690. De hadde 5 barn sammen. Med Anna Ulriksdatter Brugmann fikk han 4 sønner. Anna Ulriskdatter Brugmann ble gravlagt Dom.25.p.trinitatis som var 15.11.1750 på Moe kirkegård.Ser at i innlegg 15 så har det blitt litt feil, og anenr. 4 der som var Ole Ørjansen hadde Ørjan Gregussen til far. Han skal ha anenr.8 og ikke 6. Ørjan var også min forfar. Det har gått litt for fort når det gjelder anerekken min i innlegg nummer 21. Det riktige skal være:6)Olaf Alexandersen Ytteren7)Jonilla Haagensdatter12)Alexander Jonassen Ytteren13)Berit Olsdatter Åenget14)Haagen Haagensen Jamtlia15)Berit Andersdatter16)David Persen24)Jonas Nilsen Budde25)Anna Ulriksdatter Brugmann26)Ola Eliassen Åenget28)Haagen Jonsen30)Anders Andersen Jamtlia31)Marithe Pedersdatter52)Elias HenriksenNoen av disse var jo riktige i mitt tidligere innlegg, me for oversiktens skyld tok jeg dem likevel. Vi får flere felles aner her, og jeg har også alle anenr. fra nr. 14 og bakover her blant mine aner på forskjellige grener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.