Gå til innhold
Arkivverket

[#75427] Asker Røde Kors Fødehjem


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Store Norske Leksikon skriver såvidt om Asker Røde Kors Fødehjem, som ble opprettet i 1930 og varte til andre halvdel av 1970-tallet, her:http://www.snl.no/Asker_FødehjemI Per Otto Borgens 'Asker og Bærum Leksikon' står det merkelig nok ingenting om fødehjemmet (bygningen huset også et barnehjem).Jeg forstår det slik at bygningen brant ned i 1980, men lurer på hvilken gateadresse bygningen hadde? Og hva finnes på tomten nå? Og er det noen som kan oppdrive et bilde av bygningen?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hei.Du finner noen bilder på fotodatabasen til Asker bibliotek: Lenke Ser ut til at bygningen lå ved aldershjemmet som ligger i Semsveien. Hvis du søker i bibliotekts database så ser det ut til å ha blitt laget en bok om fødehjemmet en gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk for lenke til Asker biblioteks fotodatabase! Tilfeldighetene skulle ha det til at jeg besøkte et vennepar på Biterud i Asker i dag, og de hadde den forholdsvis nyutgitte boken 'En hilsen fra Asker. Kjente og ukjente samleobjekter forteller sin del av Askers lokalhistorie', av Jan Michelet, utgitt på Nico Media, 2009. ISBN: 978-82-998-13600.På side 237 i boken var et et par spalter om fødehjemmet samt et prakteksemplar av et bilde av fødehjemmet. Adressen var Semsveien 59, som er lett å lokalisere på kart.Bildet var visst et postkort, tatt av fotograf Elydal (?). Stedet hvor fødehjemmet lå skal nå ha blitt til parkeringsplass... sukk... :-)Så nå får jeg se om jeg kan få tak i dette postkortet selv ved leilighet...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.