Gå til innhold
Arkivverket

[#75431] Etterkommere etter Nikoline Iversen, Susanne Iversen Molden hauer.g.Carl Mordt


Gjest Taran Solberg Rezk
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Carsten Schanche

Fra Norges håndverkere utgitt 1938:Carl Olaf Mordt, boktrykker, Oslo, f.30-9-1912 i Oslo. Foreldre: Henrik R. Mordt og Nicola Larsen. Middelskole, forskole, tekn.aftenskole 2.,3. og 4.klasse, 5 års læretid hos C.P.Mordt & Søn, svenneprøve 1934, håndverksbrev 1935.Firma C.P.Mordt startet 1882 av Carl Petter Mordt, f.27-3-1823, død juli 1915. I 1904 blev sønnen Henrik Mordt kompagnon, f.24-2-1875, død 28-12-1932. Forr. eies nu av hans hustru, og ledes av sønnen Carl Olaf. Spesialitet: Reklame- og forr.trykksaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taran Solberg Rezk

Neimen saa morsomt. Hadde ikke noen anelse om at noen vist om disse personer. Er det noen av dere som tilhoerer samme familie?Disse personer er min mormors familie.Hun het Raghnild Kjaer, f. Mordt. Mvh, Taran Solberg Rezk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er boktrykker Henrik Rokus Mordt(sønn av Carl Petter Mordt og Christiane Susanne) i kommunal folketeljing for Kristiania frå 1923: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taran Solberg Rezk

Hei Jeg husker en tante Dagny, hun var vistnok soester til min mormor. Det var en annen ogsaa Agnes Mordt som dro til USA i 1888. Saa sannsynligvis dro Dagny for aa besoeke sin enten det var soester eller kusine?? Ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taran Solberg Rezk

Min Mormor hadde ogsaa en bror som het Henrik. saa det er vel den samme skulle jeg tro, Hvordan kommer du An-Mary Engum inn i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taran Solberg Rezk

Hei Jeg lurer paa om firmaet fortsatt eksisterer.? Hvis du ikke er i slekt hvordan finner du ut alle opplysningene?? Det er jamen godt gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vet desverre ikke om firmaet fortsatt eksisterer.Jeg finner opplysningene i folketellingene og basene som ligger tilgjengelig i Digitalarkivet. Carl Petter Mordts's sønn Iver Andreas Joakim bodde i Eckersbergs Gade 15,Kristiania i 1900.Han var pianoagent. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taran Solberg Rezk

Hei Det hoeres interessant ut. Er det noen mulighet for aa laere hvordan det gjoeres? Problemet er at jeg er i USA for tiden. Bot her hele vinteren og i Norge om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ifølge vielsen mellom Carl Peter Mordt og Christiane så het Carl's far for Jacob Andreas Mordt(innlegg 2).Finner en Jacob Andreas (Mordt),5 år, på tellingen for Christiania 1801.Hans far er Guld smed mæster Carl Andreas Mordt:[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010301&gardpostnr=215&personpostnr=2401&merk=2401#ovre>Lenke Jacob Andreas Mordt (Christiania 1796-1854): Serveringsskje datert 1834. Inngravert med eierinitialer. L: 42 cm. Kr. 3.500,- LenkeFant forresten en gullsmed Carl Mordt Kristiania i 1814:Borgarar i Christiania 1815 LenkeOm gullsmed Carl Andreas Mordt: Sukkerkopp.På 1800-tallet var det vanlig å lage gjennombrutte arbeider for å spare på sølvet. Denne er utført av mester Carl Andreas Mordt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Eksaminasjon av 139 svensker i Christiania, 28. mars 18085. Carl Andreas Mordt fra Halmstad 42 / 12 aar borger / Ditto / Guldsmed / Ditto [borgerlig Jnfanterie] / gift / 5 ditto / 14 / meget godt. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Guldsmedhaandverket i Oslo og Kristiania:Jacob Andreas Morth (Mordt) f.1796-1854. Han er sønn av guldsmeden C-A-Morth og er født i 1796. Sin læretid har han utstaat på faderens verksted fra 1810 og i 1815 blir han indskrevet som svend. Morth tar borgerskap som guldsmed 7.oktober 1819 og blir i 1828 enstemming valgt til oldermand. Han fungerer frem til 1832.I 1831 kjøper han hus i Skippergaten, senere visstnok solgt, for i 1836 kjøper han for 2300 spdlr. et hus i Østre gate (Karl Johan) som i 1839 blir solgt for 3400 spdlr. I 1824 har han arvet henimot 800 spdlr. efter faderen. Han virksomhet synes at ha vært stor og hans kaar gode. Morth var gift med Berthe Bjørnsdatter og har 11 barn, hvoriblandt sønnen Andreas som blir guldsmedsvend 1843 og maleren Gustav Adolf som døde 1854.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Barn av Jacob Andreas Mordt og Berthe Bjørnsdatter(Birthe Bjørnsen):KUN fra FS,må sjekkes mot kirkeboken!Carl Peter,1823: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100223760754&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeAndreas,1825: LenkeGustav Adolph,1826: LenkeJørgen Magnus,1828: LenkeBernt Anker,1830: LenkeSusanne Catrina,1831: LenkeChristian Rochus,1833: LenkeBertram Olaf,1835: LenkeOle Peter,1837: LenkeJacob,1841: LenkeBertrand Olaf,1842:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Carsten skriver i innlegg 21 at Gustav Adolph Mordt,født 1826, døde i 1854.Han må ha vært nygift da han døde ,for han ble gift 31 okt 1854,med Gunda Caroline Hansen:KUN fra FS: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taran Solberg Rezk

Dette er jo spennende. Ifoelge min mormor Raghnild Kjaer. f. Mordt F.1879, d.1957 saa kom familien Mordt til Norge via Sverie. Saa vidt jeg har hoert ble navnet forandret fra Van der Mard(Sannsynligvis Hollands) til Mordt da de dro til Sverige. Min mor fortalte at hennes besteforeldre Mordt hadde bokhandel i Droebak) Hvordan blir rekkefoelgen nedover da tro. Vet at Maleren Gustav Mordt er i vaar familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.