Gå til innhold
Arkivverket

[#75431] Etterkommere etter Nikoline Iversen, Susanne Iversen Molden hauer.g.Carl Mordt


Gjest Taran Solberg Rezk
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

Fra samme bok:Carl Andreas Morth f.1767-1824. Han sitter i 1796 mesteraar hos Jacob Steen. Mesterstykket har han ferdig i 1796 og tar samme aar 16.februar borgerskap som guldsmed. Noenlunde samtidig blir han gift med Martha Elisabeth Steen født 1771, en datter av guldsmeden. Morth er vistnok av svensk oprindelse.Jacob Steen, f.ca.1740-1804. Han er født ca. 1740 i Bergen og blir 1755 indskrevet som læredreng hos den danskfødte Bergensguldsmed Christofer Linde. For Kristianialauget fremlegger han sit mesterstykke den 4.juni 1765, bestaaende av en guldring og et halssmykke av guld. Borgerskap har han tatt et par dager senere.Gift blir han første gang med Margrethe Edberg. En datter av dette ekteskap blir gift med guldsmed Morth. Jacob Steen gifter seg i 1781 paany med Dorte, enke efter Jonas Eriksen. Omkring 1800 gifter han seg for tredje gang med Petronelle Catharina Sophia Cappelen. Jacob Steen er bror av guldsmeden Michael Steen i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Gullsmeden Carl Andreas Mordt hadde en sønn Daniel Peter (innlegg 17,telling 1801)Daniel Peter Mordt giftet seg 12 april 1824. Bruden het Lovise Gronner [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100044283561&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeHer er samme Daniel i 1865.Ser ut som han kan være i sitt 2 ekteskap i 1865: LenkeVielsen 19 okt 1839,mellom Daniel Peter Mordt og Bergitte Engellov Lund:(FS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Gullsmedboken som Carsten refererer til er ikke alltid helt presis hva genealogiske opplysninger angår. Et eksempel er nettopp Jacob Steen som faktisk var gift 4 ganger (Anna Catharina Olsdatter Lund mangler, hun var hans 3. kone). PS. Jacob Steen ER født 1740 i Berge, dåpen er 28.10.Jeg kan heller komme tilbake med detaljer om det skulle være ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taran Solberg Rezk

Ja det viste jeg faktisk. Desuten har jeg kontakt med min grantantes etterkommere her i USA. Agnes Morth giftet seg med Herman Wouters og de skal ha et familietreff i N.Carolina i mai iaar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taran Solberg Rezk

Forresten det er merkelig at ikke moedrene staar til de forskjellige i oversikten om vielsene. Bare fedrene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taran Solberg Rezk

Hei Jeg vil takke for alle de inleggene jeg har mottatt. Men foremdeles skjoenner jeg ikke hvorfor ikke begge foreldres navn til baade brud og brudgom staar i vielses dokumentene. Hvordan skal man da finne ut hva brudgommens og brudens moedrenes navn er naar bare fedrene staar oppfoert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.