Gå til innhold
Arkivverket

[#75433] Husmannskontrakt mellom M. Danielsen med hustru Anna ? og S. Borud, Fåberg 1910


Gjest Hilde Nysæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Nysæter

Prøver å finne ut av hvem denne Anna, hustru til Marcus Danielsen, kan være. I folketellingen for 1900, er Marcus fremdeles ugift. På et bilde i 'Husmannsplasser i Fåberg' bind 2, side 94, er det ett bilde av Anna. (Får ikke lagt til link, desverre). Hun står her med mannens etternavn. Har desverre ikke boken selv, men det er min mormor som gjerne vil ha informasjon. Hun mener at denne Anna må være slekt, men klarer ikke å huske fra hvilken 'gren', eller pikenavnet. Anna på bilde skal visstnok likne svært på mormors eldre søster. Hadde vært artig å finne det ut! Det skal være skrevet en husmannskontrakt mellom Danielsens og Borud (på Boro?) i 1910, det er mulig den kan inneholde flere ledetråder, men jeg vet ikke hvor jeg eventuelt finner slike kontrakter. Noen tips, eventuelt info? Takknemmelig for hjelp! MVH Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Vet ikke om linken virker, mulig du må dobbeltklikke.Vet søk på gravmimmer finner jeg Marcus Andreas Falk Danielsen gravlagt på Vingrom. I samme grav ligger Anna Danielsen f 16 juni 1882, og Anna M. Danielsen f 10 mars 1918.Lenke.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Takk for opplysningene. Danielsen er jo det etternavnet som står i 'bygdeboka' også, men det blir vanskelig å finne henne i 1900- tellingen, når en ikke har etternavnet. Hilsen Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Hei Hilde.Jeg tror det står 10 juni på fødselsdato til Anna, og da har du en god kandidat her: LenkeHoff er nabogård til Borud, fant ingen Anna født 16 juni i noen av kirkebøkene for Fåberg og Lillehammer, kun denne Anna :)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Her er muligens moren til Anna, Agnethe Kristiansdatter i 1875 : [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=f70524&gardpostnr=78&personpostnr=422&merk=422#ovre>LenkeI en annen kirkebok for Fåberg finner jeg litt mer opplysninger vedr. faren Mathias Olsen, når Anna blir født. Han har reist til Amerika når Ann blir født, se nummer 52 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Takk for all info, men jeg får ikke alle linkene til å virke. Noen tips om hvordan jeg kan finne frem allikevel? På forhånd takk! MVH Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Her er kildeinformasjonen til innlegg 6 (kirkeboken): Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lillehammer bysokn i Fåberg, Klokkerbok nr. 7 (1856-1891), Fødte og døpte 1882, side 132-133. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6091&idx_id=6091&uid=ny&idx_side=-68>LenkeHer er ekteskapet til Markus og Anna, nummer 4 (innlegg 5): Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lillehammer i Fåberg, Ministerialbok nr. 11 (1899-1913), Ekteviede 1902, side 213. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Takk for lenkene! Har vært inne for å titte. Mormor var sikker på at Agnethes bror, Petter, også hadde en datter ved navn Anna. Det var vel vanelig at navnene gikk igjen i enkelte familier. Agnethe og Petter var søsken av mormors farmor, Tina. Det står i innlegg nr 6, at Annas far reiste til Amerika. Lenken virket ikke, og jeg forsøkte ett 'frisøk', men klarte ikke å finne fram til denne infoen. Men, takk igjen for all informasjon og hjelp! MVH Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

her er printscreen av kirkeboka der det står at Mathias Olsen har reist til Amerika, neders i bildet, samme som lenken i innlegg 9: Klokkerbok nr. 7 fødte og døpte 1882, Lillehammer bysokn i Fåberg. Mulig jeg har noe mer om Agnethe i min base, skal sjekke i løpet av helga.Mvh Kari

bilete8499.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Tusen takk Kari! Morsomt at mormor husket riktig mht Petter sin Anna. Jeg er visst ikke så god til å søke/ lete, for jeg har ikke funnet denne informasjonen på egenhånd. Godt det er hjelp å få! Takk igjen. Hilsen Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.